recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hi-Res musik køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hi-Res musik køb

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hi-Res musik køb
    Sendt: 21-Maj-2020 kl. 16:08
Hej med jer.

Jeg er ved at købe mig lidt bedre lytte-grej i form af kablede hovedtelefoner, DAC osv og jeg lytter pt. primært til Lossless Rips fra CD'er.

MEN det er ingen hemmeligheden at nogle CDer er mastered i god kvalitet og andre er ringe (meget komprimerede).

Nu findes der jo Hi-Res musik til køb og download, men det betyder jo intet at det er high-res hvis det er en dårlig mastering eller blot en upsampling.

Med bedre udstyr er jeg ude efter om der findes (endnu) bedre udgaver af de album jeg lytter (mest) til.
Om jeg kan få bedre soundstage, flere detaljer osv osv.

Så mit spørgsmål er:
Ved i om der findes en website, forum eller andet sted online hvor folk har lyttet og sammenlignet album med CDerne og vurderet at man reelt får noget bedre kvalitet ved at (gen)købe albummet online som Hi-Res?  (lidt i stil med når der diskutere om en Blu-Ray er godt lavet i forhold til DVDen)

På forhånd tak Smile


Redigeret af Henrik K Kristensen - 21-Maj-2020 kl. 16:09
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2020 kl. 16:39
det kommer jo nok an på hvad det er for noget musik du søger.  - men der er masser af music stores på nettet som sælger "hires" lyd. altså udgaver som er verificeret 24 bit lyd og ikke bare upsampling. Prøv at bruge dine google evner - du kan søge på "hires music" - så vil der komme et væld af forums og music stores frem til lige netop det du søger.

Får du mere ud af det? - det kommer helt an på 1. dine ører 2. dit udstyr. (i nævnte rækkefølge også selvom du kan gøre meget med udstyret, men det ændrer ikke på at det primært er ørerne det kommer an på.)

men du kan lave en lille test.
prøv at tage dit favorit nummer du har på CD og rip det med 320kbit mp3 og 192kbit aac. - hvis du mener du kan høre forskel på 320kbit mp3 og 192kbit aac  og de 320kbit lyder bedre - så hjælper udstyret ikke noget. Mp3 formatet er ikke designet til at skabe nok rumklang og give dybde og fylde i et nummer, til at lyde bedre end aac, hvor algoritmerne netop er optimeret til dette.
Det er sådan cirka det du får ved at gå fra 16bit til 24bit. (i grove træk og meget forsimplet, for det er ungætelig temmelig avanceret i virkeligheden)


Redigeret af claus_jac - 21-Maj-2020 kl. 16:39
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2020 kl. 16:56
Hej Claus.

Min pointe er netop at man ikke kan bruge til ret meget at det er hi-res, hvis samplingen/mastering alligevel er dårlig.

Så jeg leder efter steder der direkte kan fortælle om det pågældende album er bedre end den CD man har købt eller kan købe.

Så jeg leder ikke (kun) efter steder der sælger hi-res. Men vurderinger af kvaliteten af de hi-res album.

Specielt fordi "CD-kvalitet" ikke rigtig er et kvalitetsstempel mere - mange (specielt nyere) CDer har elendig lydkvalitet (loudness, skinger osv)


Redigeret af Henrik K Kristensen - 21-Maj-2020 kl. 17:09
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2020 kl. 17:09
Og jeg kan se du på ingen måde er interesseret i at gøre som jeg bad dig om - en simpel google søgning. så du ville kunne få syn for sagen selv, men vil have tingene foræret.

Som sagt der er tonsvis af sites og forummer, du skal sg bare taste nogle ting ind i google, og så kommer de frem!


Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2020 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Og jeg kan se du på ingen måde er interesseret i at gøre som jeg bad dig om - en simpel google søgning. så du ville kunne få syn for sagen selv, men vil have tingene foræret.

Som sagt der er tonsvis af sites og forummer, du skal sg bare taste nogle ting ind i google, og så kommer de frem!

Jeg har selvfølgelig forsøgt Google først - uden det store held.
Derfor spørger jeg om hjælp!

At søge efter hi-res musik og butikker giver intet af værdi.
Der er ingen værdi i at købe noget fordi det er "hi-res" det fortæller jo intet om kvaliteten (mastering osv).

Men hvis din simple google-søgning giver dig websites der viser hvad jeg leder efter, så fortæl endelig hvad du siger på og hvad der kommer frem. Det vil da være en stor hjælp.
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Damme Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Rønde
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Damme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 07:01
Der er en del god information vedr. det du søger her: https://www.stevehoffman.tv/

Det kan dog tage en del af ens tid, når man leder efter noget specifikt, men alligevel, så er der en masse god viden om de forskellige kvaliteter af diverse udgivelser.   
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 09:36
Hvorfor ikke undgår den "loudness war" som der storset altid har været på det digitale medie, og spil noget vinyl i stedet. 

Jeg køre selv på High End i den relative tunge klasse, og har selvfølgelig både vinyl/cd/sacd og High Res streaming til rådighed.

Syns bare stadig de gamle cd'er fra f.eks. sheffield lab, GRP Records og Linn er svære at overgå. Og endnu svære er det at overgå vinyl, selv om de har deres begrænsninger i form af slid etc. så er det svært at overgå lyden i dem.

Linn er iøvrigt et af de steder jeg henter High Res Audio fra, her kan du hente fra mp3 til studio master 192.  




Redigeret af Potter - 22-Maj-2020 kl. 09:36
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvorfor ikke undgår den "loudness war" som der storset altid har været på det digitale medie, og spil noget vinyl i stedet. 

Jeg køre selv på High End i den relative tunge klasse, og har selvfølgelig både vinyl/cd/sacd og High Res streaming til rådighed.

Syns bare stadig de gamle cd'er fra f.eks. sheffield lab, GRP Records og Linn er svære at overgå. Og endnu svære er det at overgå vinyl, selv om de har deres begrænsninger i form af slid etc. så er det svært at overgå lyden i dem.

...

Ja det er præcis den hårde komprimering, loudness osv jeg helst vil undgå.
Derfor kunne det være fedt med et sted hvor hi-res albums online er vurderet om det er en bedre udgave end den man køber på CD.

Jeg har CDer fra 80'erne der lyder fantastisk og jeg har CDer fra de seneste 10 der ikke lyder så godt - til gengæld fik de plads til +16 numre Wink

Jeg har leget med tanken om vinyl. Men det er en anden use case - den hvor man sætter sig ned og har viljen og tiden til at fordybe sig i det meste af lige netop det album.
Andre gange vil man bare gerne hoppe rundt mellem sine sange på laptoppen, men stadig gerne de bedste (digitale) udover af de sange.
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2020 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

[
Ja det er præcis den hårde komprimering, loudness osv jeg helst vil undgå.
Derfor kunne det være fedt med et sted hvor hi-res albums online er vurderet om det er en bedre udgave end den man køber på CD.

Hvis det er den hårde komprimering, som du vil undgå, så kan du slå optagelser op her, for at se om hvordan deres dynamic range er:  http://dr.loudness-war.info/

Til top
Jesper Nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2020 kl. 12:53
Jeg har købt en del titler i iTunes i ADM format (det gamle format hed, mastered for iTunes), og skrottet mine cder løbende, da kvaliteten var bedre på iTunes.. Man kan prøvelytte inden køb og hurtigt vurdere om det er det værd.
Jesper Nielsen
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2020 kl. 14:42
Tak for de gode råd.

Jeg havde læst lidt om Apples "Mastered for iTunes".
Måske er jeg blevet snydt af at der ikke er lossless - jeg giver det et lydt.

Imens jeg lærer mere om det digitale markede, har jeg lige smidt penge efter min første Audio Fidelity Gold CD.
 LOL
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu