recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony pladespiller PS-333 - Nyt spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony pladespiller PS-333 - Nyt spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Oktober-2003
Sted: 2860, Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony pladespiller PS-333 - Nyt spørgsmål
    Sendt: 24-Maj-2020 kl. 12:53
Som mit indlæg for et par dage siden beskrev, kørte pladespilleren pludselig al for hurtigt rundt og jeg kom aldrig videre, selv om der var et par kvalificerede svar (jeg er en novice på dette område).

Jeg har i mellemtiden fundet og købt et tilsvarende eksemplar på Den Blå og sat til mit anlæg. Min gamle pladespiller lød rigtig godt i MC-indgangen på forstærkeren, hvorimod den "nye" lyder helt forkert i denne indgang: Næsten ingen diskant men masser af mellemtone og bas. Satte den så i MM-indgangen og nu er lyden meget bedre, men ikke nær så god som den "gamle", når den sad i MC (mener også jeg kan høre en svag "rumlen" i mellemtoneområdet), og jeg synes også der mangler noget bas. Jeg har prøvet at bytte rundt på de to pickup'er men kan dårligt høre forskel (den ene er en Ortofon LMB 18 og den anden en "no name"). Min "gamle" har også en stelledning til montering på forstærkeren - Det har den "nye" ikke, hvilket undrer mig. Serienumrene på begge pladespillere er 6-cifrede og der er kun ca. 3.000 i forskel, så de må vel begge være producerede inden for relativ kort tid i ca. 1979...?

Nogen der har en forklaring på de forskellige lydklange og hvorfor den ene spiller bedst i MC- og den anden i MM-indgangen?

Takker på forhånd.
Venligst/Bigfool


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 13:29
Hvilken forstærker? 

MC indgang? Betyder en lavimpedans pickup med Moving Coil. Næppe sådan en pickup der sidder på din pladespiller.

MM indgang? Betyder alle andre pickup indgang, med Moving Magnet. Altså den du rent faktisk skal bruge.

Til top
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Oktober-2003
Sted: 2860, Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 13:50
Forstærker: NAD C 375BEE (som jeg også brugte til den "gamle" pladespiller).

Men hvorfor lød den "gamle" Sony bedst i MC-indgangen og den "nye" bedst i MM, når det nu er to ens pladespillere, hvor den eneste forskel er stel/groundledningen?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 14:19
Skal bruge et billede af bagside af forstærker med MC og MM input.
Til top
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Oktober-2003
Sted: 2860, Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 14:41
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 15:56
Forklaringen må ligge i hvilken type pickup der sidder på hhv den gamle og den nye pladespiller. MM indgangen forstærker signalet svarende til en MM pickup kommer op på samme styrke som en alm phono indgang sådan lidt firkantet forklaret. MC har ekstra forstærkning da pickup leverer et svagere signal end MM gør. Ergo er forstærkningen af signalet større i MC end i MM. Om det så lyder bedre kan jeg ikke gi en forklaring på.
Til top
Bigfool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Oktober-2003
Sted: 2860, Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bigfool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 16:45
1) Jamen det er ligemeget hvilken af de to pickup'er jeg sætter på den "nye", så er bedste løsning MM, i modsætning til den gamle, hvor MC lød absolut bedst?

2) Hvorfor er den gamle født med ledning til stel, hvilket den nye ikke er? (er stelledningen ikke med til at fjerne evt. brum/støj?).
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Bigfool Bigfool skrev:

1) Jamen det er ligemeget hvilken af de to pickup'er jeg sætter på den "nye", så er bedste løsning MM, i modsætning til den gamle, hvor MC lød absolut bedst?

2) Hvorfor er den gamle født med ledning til stel, hvilket den nye ikke er? (er stelledningen ikke med til at fjerne evt. brum/støj?).
Det er svært at gi en forklaring på, da jeg ikke aner hvad det er pickupper du har. Men den korrekte indgang til en alm pladespiller med den standard monterede pickup, er MM indgangen.

Et skud i tågen med din gamle pickup/pladespiller kan være at slitage/irret forbindelse har betydet lavere output, som har haft gavn af den kraftigere forstærkning i MC indgangen. Det er dog næpoe sandsynligt, da der også vil være mere støj tror jeg.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu