recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med el-cykel konverterings-kits?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med el-cykel konverterings-kits?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af nexium nexium skrev:

Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hvor spørger han direkte om det?

Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model? (red: krank-motor)” 


Jeg har fundet svaret: 
På Bafang's krankmotorer drejer den store skive foran ikke med tilbage når man træder baglæns, hvorfor fodbremsen ikke vil virke. 
Man kan sagtens bruge krankmotoren i et setup med fodbremse og indvendige gear - dog obs for at det indvendige gearsystem ikke kan holde til at skifte under træk, hvorfor der er stor risiko for at det vil gå i stykker. 

Grunden til at jeg oprindeligt spurgt om dette var, at jeg synes det var besværligt (og dyrt) hvis jeg skulle ud og købe nyt baghjul og tilhørende udvendigt gearsystem. 
Nu ved jeg så, at jeg ikke nødvendigvis behøver dette, men der er risiko for at jeg alligevel smadre det indvendige gearnav medmindre jeg installerer en gearsensor. 



Som jeg forstod det på dem, skulle man bare lade være med at træde rundt når man skifter gear. Hvilket jeg altid har lært man alligevel skal med indvendige?
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 15:05
Danielwj 
Tak for de gode links. 
Har du evt et link til et foprum hvor jeg kan læse lidt mere om det? 

Jeg er kommet frem til, at jeg nok alligevel skal skifte mit baghjul og gearsystem på min ladcykel, hvorfor jeg formentlig lige så godt kan købe et baghjul med indbygget motor, fremfor et setup med nyt baghjul (uden motor) og en krankmotor. 
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 22:16
Citér
Som jeg forstod det på dem, skulle man bare lade være med at træde rundt når man skifter gear. Hvilket jeg altid har lært man alligevel skal med indvendige?


I forhold til Bafang krankmotoren med pedalsensor:
Krankmotoren med pedalsensor slår formentligt ikke fra med det samme når man holder 'pedal'-pause, og man kan derfor risikerer at skulle 'vente' op til 1 sekund (?) inden motoren slår fra og man kan skifte gear. Det vil nok give en noget hakkende cykeloplevelse. (Det er i øvrigt det rene gætværk fra min side).

I forhold til den anden motor med momentsensor, som også virker med fodbremse, (Tongsheng / Velectro motoren) vil det formentligt godt kunne lade sig gøre at køre med indvendige gear - så det er sådan en jeg foreløbigt satser på.

(se evt sammenligning af motorerne her: https://ebikechoices.com/tsdz2-vs-bbs02/ )
Tak for hjælpen alle sammen.


Redigeret af nexium - 28-Maj-2020 kl. 23:26
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af nexium nexium skrev:

obs for at det indvendige gearsystem ikke kan holde til at skifte under træk, hvorfor der er stor risiko for at det vil gå i stykker.


Er det noget der er specifikt for elcykler? Jeg har nemlig de seneste godt 6 år kørt på en citybike med 7 indvendige Shimano gear. Jeg har næsten udelukkende kun skiftet gear mens jeg trådte. Det er gået, og går stadig, helt problemfrit efter mere end 20.000 km.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu