recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyddæmpe ventilation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyddæmpe ventilation

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 05:55
Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Altså, anlægget er indreguleret for 2-3 måneder siden, du vil så indregulere det igen? Og så på indblæsningen? - Hvad skulle det hjælpe når det er udsugningsventilen (KSU) der støjer ..?

Hver gang du foretager en ændring i et boligventilationsanlæg, så skal det indreguleres, uanset om det er udsug eller indblæsning som man har ændret i. Der skal være balance imellem luftmængderne. For lidt indblæsning giver undertryk, der suges derfor kold luft ind igennem sprækkerne i huset = højere varmeregning og lavere komfort (træk). For meget indblæsning, så dannes der overtryk, som presse varm fugtig luft ud af sprækkerne = højere varmeregning og risiko for fugtskader når den varme luft nedkøles og kondenserer.


Redigeret af Eeyore - 28-Maj-2020 kl. 05:59
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 08:04
Undertryk kan i værste tilfælde føre til at huset giver sig til at suge radon op fra jorden.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Altså, anlægget er indreguleret for 2-3 måneder siden, du vil så indregulere det igen? Og så på indblæsningen? - Hvad skulle det hjælpe når det er udsugningsventilen (KSU) der støjer ..?

Hver gang du foretager en ændring i et boligventilationsanlæg, så skal det indreguleres, uanset om det er udsug eller indblæsning som man har ændret i. Der skal være balance imellem luftmængderne. For lidt indblæsning giver undertryk, der suges derfor kold luft ind igennem sprækkerne i huset = højere varmeregning og lavere komfort (træk). For meget indblæsning, så dannes der overtryk, som presse varm fugtig luft ud af sprækkerne = højere varmeregning og risiko for fugtskader når den varme luft nedkøles og kondenserer.

Ja det er såmænd udemærket klar over, det er mit job at videLOL
Men når nu anlægget er indreguleret, så er det jo nok ret begrænset hvor mange ændringer der er foretaget efterfølgendeWink
Til top
Aschwarz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2020
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aschwarz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Altså, anlægget er indreguleret for 2-3 måneder siden, du vil så indregulere det igen? Og så på indblæsningen? - Hvad skulle det hjælpe når det er udsugningsventilen (KSU) der støjer ..?

Jeg ville bare flytte lidt mere af indblæsningen til de øvrige rum, og derved aflaste den støjende ventil. Smile
Var det ikke indblæsningsventilen i stuen?



Redigeret af Aschwarz - 29-Maj-2020 kl. 09:31
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2022 kl. 19:57
jeg skylder vist en opdatering på denne.
Fik en skorstenfejer ud. Han gennemgik anlægget, og udsugningen var så fuld af skidt, at der inden regulering var en forøgelse på næsten 100%.
Han mener anlægget ikke har kunne skabe det rette tryk og derfor har rodet rundt i hvor meget den har suget.
Den larmer mindre nu.. Meget mindre.. Og kører på et lavere program end før han kom.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2022 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

jeg skylder vist en opdatering på denne.
Fik en skorstenfejer ud. Han gennemgik anlægget, og udsugningen var så fuld af skidt, at der inden regulering var en forøgelse på næsten 100%.
Han mener anlægget ikke har kunne skabe det rette tryk og derfor har rodet rundt i hvor meget den har suget.
Den larmer mindre nu.. Meget mindre.. Og kører på et lavere program end før han kom.
God stil med en opdateringClap
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 16:14
Må jeg lige høre vedr. rens (skorstensfejer). 
Jeg har lavet mit rørtræk med aluflexrør. dvs. ikke Spirorør.. kan man godt få renset dem også? kunne forestille mig der er lidt "snask" i efter knap 8 års brug. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Må jeg lige høre vedr. rens (skorstensfejer). 
Jeg har lavet mit rørtræk med aluflexrør. dvs. ikke Spirorør.. kan man godt få renset dem også? kunne forestille mig der er lidt "snask" i efter knap 8 års brug. 

Det var et godt spørgsmål. Tror jeg ville hive fat i en skorstenfejer eller vent.rensfirma
Til top
power Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér power Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2022 kl. 15:03
hvis du får rørene renset. Kan du købe kanalfilter. så du frem over aldrig skal rense rør igen. Kun vaske huerne/filter





Redigeret af power - 18-Marts-2022 kl. 15:05
Jbl Array Cinema
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2022 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af power power skrev:

hvis du får rørene renset. Kan du købe kanalfilter. så du frem over aldrig skal rense rør igen. Kun vaske huerne/filter




Må lige se om jeg kan gennemskue hvordan man sætter dem på Clap
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2022 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af power power skrev:

hvis du får rørene renset. Kan du købe kanalfilter. så du frem over aldrig skal rense rør igen. Kun vaske huerne/filter




Jeg er simpelthen for dum til at forstå.
Håber du ligr vil give et hint her.

Skal jeg fjerne den sorte "svamp" der sidder i udsugningen nu, oh så montere denne her i stedet eller skal jeg gøre noget helt andet?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu