recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - upmix 2ch musik -> surround => centerkanal dominer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

upmix 2ch musik -> surround => centerkanal dominer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: upmix 2ch musik -> surround => centerkanal dominer
    Sendt: 01-Juni-2020 kl. 14:41
Når jeg hører stereomixet musik bruger jeg ofte Dolby Pro Logic Music upmix på min Denon AVR-1603, det er især godt til live-optagelser.  Nogle gange bliver centerkanalen for dominerende, så stereoperspektivet klasker sammen.

I dag faldt jeg over denne video fra Audioholics: Dolby Eliminates Key Feature for Enhancing Music https://www.youtube.com/watch?v=fTcdA0Dqlqk

Dolby har ændret sine licensbetingelser, så upmix af stereomusik bliver forringet. Har nogle her oplevet det problem?

(Det kommer ikke til at ramme min gamle receiver, men den holde jo ikke evigt...)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2020 kl. 16:31
hvis musikken ikke er kodet/mixet til Dolby bliver det da noget sjask efter min mening
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2020 kl. 18:10
Måske jeg husker forkert, men hvis du skal lave et upmix fra stereo til 5.1 så skal du benytte Dolby Pro Logic II

Hvis du benytter alm. pro logic så skal din lyd fil have matrix for dolby stereo. for L C R og en mono bag.

Bemærk at der findes:
Dolby Pro Logic II
Dolby Pro Logic IIz
Dolby Pro Logic IIx

Tror enlig ikke at min egen Yamaha 3060 har nogle af disse formater mere, men kan så benytte DTS Neo 6 for upmix af f.eks. stereo


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2020 kl. 07:11
Denon AVR-1603 kan upmixe med Dolby Pro Logic II, og jeg kan vælge setting Cinema eller Music. I Cinema mode bliver centerkanalen fremhævet, og i Music mode bliver centerkanalen ikke udpræget.  Der er også en Direct setting, der sender signalerne direkte til kanalerne uden at ændre mixing.

Upmix af stereosignal er ringe for optagelser hvor stereo imaging er godt, og man kan høre præcist hvor de enkelte instrumenter i en strygerkvartet er placeret.  Upmix af koncertoptagelser kan give en fornemmelse af at være blandt publikum, eksempelvis Kiss Alive, hvor stereo imaging nærmest ikke er til at høre i Direct stereo mode.

I Audioholics' video klager han over at Dolby har fjernet Music mode, så centerkanalen bliver for dominerende ved upmix af stereosignaler.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2020 kl. 20:36
For mig er det virkelig FY! at upmixe musik. Det giver kun forringelser i mine ører. Til film giver det derimod god mening og kun sjældent noget der forringer. Dog synes jeg upmix fra 5.1 eller 7.1 til Atmos kan forringe, men det er meget forskelligt fra film til film.
Upmixer dog altid film med 2.0 spor til 5.1. Dog ikke til Atmos. Det har jeg aldrig haft gode erfaringer med.
Musik spilles altid i 2.0 eller 2.1. Kun hvis det er koncert Blu-rays med 5.1 (eller højere), får de også lov at blive spillet i det format. Men ej heller de bliver upmixet til Atmos, da det heller ikke lyder godt.
Koncerter der er mixet med Atmos derimod... Nøj, det lyder godt. Men har kun The Wall og Hans Zimmer med Atmos spor.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu