recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny projektor - hjælp søges.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny projektor - hjælp søges.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lisborg90 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lisborg90 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny projektor - hjælp søges.
    Sendt: 04-Juni-2020 kl. 17:57
Hej folkens.
Jeg har brugt en del tid på nettet for at finde ud af hvilken projekter jeg evt skulle købe. 
Jeg er helt ny på dette felt, men har interesset mig for hifi tidligere og jeg ved at dette desværre er et emne folk kan krumme lidt tær over fordi der er så meget information på nettet i forvejen 😁

Jeg håber dog at nogle af jer kan se bort fra dette og få eb god dialog. Jeg synes det virker som et felt med hurtig udvikling og det er derfor også svært at finde ud af hvilke anmeldelser der er opdateret osv. 

Mit budget er 10-20.000,-
Jeg tænker at jeg får mest på markedet ved at købe brugt. 

Projekteren skal bruges til at se film om aften. Jeg har tænkt mig at mørklægge rummet når det anvendes. Det ville være et + hvis det også kunne håndtere en fodbold kamp. 

Min største priotet er et godt billede til film. 

Bh 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 18:02
Sony. Kig hvad der findes indenfor dit budget.

Husk også et godt lærred.
Til top
Lisborg90 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lisborg90 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 18:15
jeg har lige nu kigget på 260 og 270

Bh
Til top
Lisborg90 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lisborg90 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2020 kl. 18:46
jeg har selv kigget på Sony 260 og 270.
Kender du overstående modeler og hvad er en fair pris på brugtmarkedet?
Hvirdan er de sammenlignet med Epson 9400 hvis du har set de overstående. 

Bh
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 09:42
Begge sonyerne er fede; de er næsten identiske, bortset fra HDMI-porten på Sony VW260 ikke har fuld båndbredde, så hvis du har til hensigt at tilslutte en konsol eller andet, og spille ved 4K med HDR, render du ind i problemer.
Begge modeller er sjældne at finde på brugtmarkedet, så jeg ville ikke sætte næsen op efter en af dem.

Med mindre du har mørke vægge og helt styr på lyset, vil de sidste penge give begrænset bedre ydelse, da kontrasten er meget afhængig af rummet.
Hvis du vil spare penge, ville jeg kigge på BenQ W2700 eller Epson TW7300, der begge er eksempler på projektorer, der giver en billedkvalitet, som de fleste vil stille sig tilfredse med, uden at blive ruineret...




Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Lisborg90 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lisborg90 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Begge sonyerne er fede; de er næsten identiske, bortset fra HDMI-porten på Sony VW260 ikke har fuld båndbredde, så hvis du har til hensigt at tilslutte en konsol eller andet, og spille ved 4K med HDR, render du ind i problemer.
Begge modeller er sjældne at finde på brugtmarkedet, så jeg ville ikke sætte næsen op efter en af dem.

Med mindre du har mørke vægge og helt styr på lyset, vil de sidste penge give begrænset bedre ydelse, da kontrasten er meget afhængig af rummet.
Hvis du vil spare penge, ville jeg kigge på BenQ W2700 eller Epson TW7300, der begge er eksempler på projektorer, der giver en billedkvalitet, som de fleste vil stille sig tilfredse med, uden at blive ruineret...





Hej. 

Jeg vil umiddelbart anvende den til film/serier. Men det er klart at jeg godt kunne finde på at se fodbold og spille på den, men her er det ikke fordi kvaliteten spiller en vigtig rolle for mig. 

Jeg ønsker dog en rigtig god filmoplevelse, den skal selvfølgelig kobles sammen med mit anlæg. (pre ARC , amp Pass XA60.5, Vienna strauss) 

Hele setup skal stå i min stue, som jeg kan mørklægge. 
Kan det virkeligt være rigtigt at jeg ikke vil opnå nogle speciel forskel imellem Sony og benq w2700. Jeg tænker der er kæmpe forskel i pris og når jeg læser andmeldser får Sony jo virkeligt ros. 

Håber du kan hjælpe lidt mere

Bh. 


Redigeret af Lisborg90 - 05-Juni-2020 kl. 10:39
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 14:57
Sagen er vel at hvis du bruger 15-20K på en projektor og køber en fra f.eks. Sony eller Epson så bliver du formentligt mere end tilfreds med resultatet. Selv om du kan mørklægge din stue så får du vel ikke lov til at male alle vægge sorte, så forskelle i kontrast vil næppe være specielt synlige. Det vil sikkert være af større betydning hvor meget de støjer og hvor fleksible de er mht til placering. Du skal være opmærksom på at hvis du køber Benq W2700 så er der en teoretisk mulighed for at du vil blive generet af "regnbuer". Hvis du ikke har mulighed for at se den først så overvej at styre udenom. Gode tilbud på brugte projektorer er sjældne og endnu mere sjældne i den prisklasse. Husk penge til et lærrede.

Har selv projektor i stuen og vender aldrig tilbage til skærm - i hvert fald ikke før man kan få dem i minimum 100"
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Lisborg90 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Juni-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lisborg90 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Sagen er vel at hvis du bruger 15-20K på en projektor og køber en fra f.eks. Sony eller Epson så bliver du formentligt mere end tilfreds med resultatet. Selv om du kan mørklægge din stue så får du vel ikke lov til at male alle vægge sorte, så forskelle i kontrast vil næppe være specielt synlige. Det vil sikkert være af større betydning hvor meget de støjer og hvor fleksible de er mht til placering. Du skal være opmærksom på at hvis du køber Benq W2700 så er der en teoretisk mulighed for at du vil blive generet af "regnbuer". Hvis du ikke har mulighed for at se den først så overvej at styre udenom. Gode tilbud på brugte projektorer er sjældne og endnu mere sjældne i den prisklasse. Husk penge til et lærrede.

Har selv projektor i stuen og vender aldrig tilbage til skærm - i hvert fald ikke før man kan få dem i minimum 100"

Hej. 

Så kom jeg lidt rundt igår og så på forskellige projektore. 
Jeg har sorteret dem nogenlunde efter det indtryk jeg fik. De blev dog set i to forskellige butikker. 

1. JVC N5 - Fantastisk sort, jeg så nogle scener fra dark knight og sammenlignede med Sony vpl-vw270es. Min personlige holdning var at JVC var en klar vinder. Detalje graden i sort niveaut fangede mig virkeligt og synes billede stod skarpt og med god dybde.

2. Sony vpl-vw270es - jeg var her endnu engang ved at falde bagover. Jeg så denne projektor i to butikker. Dog kunne jeg kun sammenligne imellem den og JVC med kort mellemrum. Men billedet her var også rigtigt godt. Jeg synes at jeg manglede lidt lys, i tilfælde af at rummet var en anelse lyst, sammenlignet med Optoma UHD65

3. Optoma UHD. - her fik jeg stadig fornemmelsen af en rigtigt godt billede. Jeg fik bla. Set passenger hvor jeg ikke blev generet af regnbue effekt hvilket selvfølgelig var vigtigt/et must. Jeg synes denne projektor gjorde det rigtigt godt. Billedet var skarpt og med flotte farver. Den gjorde den specielt godt, under forhold med lidt mere lys og var nok det billede jeg fortrak ved brug i et lysere lokale. (min egen stue kan bliver mørkere end med det lys jeg også så den i)

4. Sony vpl-hw45es - flot og naturligt billede. Jeg fortrak dog selv optoma uhd65. Jeg synes at billede for mit vedkommende manglede lidt detaljer og farver blev lidt matte, samt den havde også udfordringer ved lysere rum.

5. Optoma UHD40/42 - her faldt billedet desværre ikke i min smag. Det er den billigste projektor af dem jeg var ude og kigge på, men synes virkeligt at der var stor stor forskel på at smide en anelse mere. Billedet blev for mig meget uskarp og synes grynet. Jeg valgte ikke at se meget mere end 3 minutter, da det simpelthen ikke fangede mig. 

Jeg håber at jeg stadig kan trække lidt på jeres erfaringer men først mine afsluttende bemærkninger.

For mig at se kan det deles op i JVC, som for mit vedkommende blev stærk reference billede. Jeg synes dog også at vi er oppe i en prisklasse, hvor det for mit vedkommende nok bliver lidt for meget for mig. (46.000,-) Det for mig videre til den næste. Sonyen synes jeg var rigtigt fed, men må også indrømme at budgettet igen vil overskride det jeg forventer og i dette tilfælde ville jeg bruge de ekstra penge på JVC, hvis det endelig skulle være. 

I Sidste ende vinder optoma for mit vedkommende af hvad jeg har set. Jeg synes jeg fik rigtigt fint billede for de 18.000,- den sælges for nu. 

Og nu skal jeg bruge jer. 
Hvad jeg kan læse synes jeg at se at optoma uhd er en fin projektor, men mange af de rigtige fine anmeldelser er tilbage fra Ca 2017.

Jeg synes selv at det lyder "gammelt" når jeg tænker på udvikling inden for elektronik og her i projektor verden, hvor native 4k først er ved at være en del af det større sortiment. 
Er der noget bedre i omkring 20k klassen? 

Jeg synes selv at jeg mangler og se Epson eh-tw9400. 
Er der nogle steder man kan se demo af den? 

Er der andre projektor i anbefalde og igen, hvor tilbyder de demo (Københavns område) 
Jeg er lidt ked af at optomaen ikke understøtter 3d.ikke fordi det vægter mest, men synes det er en sjov feature. 

Alt overstående er skrevet på den oplevelse jeg havde. Det er mit eget synspunkt og er kun blevet set med øje for det jeg skal bruge projektoren til, som er film. Jeg er ny inden for området og er langt fra ekspert. Jeg håber i kan hjælpe lidt med noget af det overstående. 

Bh




Redigeret af Lisborg90 - 07-Juni-2020 kl. 07:32
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 20:05
Hvilken projektor endte du egentlig med? Smile

Og mon du fik svar på dine spørgsmål?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu