recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Video editing
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Video editing

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Video editing
    Sendt: 05-Juni-2020 kl. 11:30
Jeg har nogle gamle VHS bånd med optagelser af familiefester, dem vil jeg gerne digitalisere og eventuelt redigere. Jeg har ladet mig fortælle at hvis jeg skal redigere er det bedst at lave capture fra kilden i en af følgende formatter (fremfor interframe codecs):
  • Ukomprimeret
  • ProRes
  • DV
  • M-JPEG
  • JPEG2000
  • Animation
  • x264 lossless mode
Hvad for en grabber dims (helst noget USB) kan anbefales som kan gøre dette?
Denne ser f.eks lovende ud men jeg synes dokumentationen angående grab format er mangelfuld eller kan den virkelig kun grabbe til H.264?



Redigeret af uffidon - 05-Juni-2020 kl. 16:12
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 16:09
Håbløst projekt, med middelmådigt resultat.
Find et af de små firmaer, som spiller gamle videobånd over, for ret få penge. En del af dem, laver også billedforbedring i samme forbindelse, så resultatet faktisk bliver helt godt.
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Håbløst projekt, med middelmådigt resultat.
Find et af de små firmaer, som spiller gamle videobånd over, for ret få penge. En del af dem, laver også billedforbedring i samme forbindelse, så resultatet faktisk bliver helt godt.

Det er ikke det jeg vil. Jeg vil gøre det selv, lad os bare sige at en af VHS filmene er hjemmelavet p0rno med min momor som ikke skal videre (nej pjat).
Men jeg vil stadig gerne selv fremfor at modtage resultat i færdig H.264 (eller lignende intra-frame codec) som bliver lossy at redigere i. Der er osse en pris ved at sende alle film ind, jeg har en del liggende som bliver dyrt at få gjort af prof.

Derfor: kan en hjemme USB løsning findes til at grabbe i et format som er godt at redigere i?


Redigeret af uffidon - 05-Juni-2020 kl. 16:32
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 16:32
 MPEG.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 MPEG.

Kunne det uddybes? Jeg antager du mener MPEG er et godt redigerings format? Dvs jeg skal "bare" finde en dims som kan tage mod composite/s-vhs video og spytte MEPG ud?
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 16:36
Men er MPEG ikke et interframe codec?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 16:38
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:


Derfor: kan en hjemme USB løsning findes til at grabbe i et format som er godt at redigere i?


Hvis du med "redigere i" blot mener klippe og klistre, så er MPEG 2 og MPEG 4 (H.264) utroligt nemt at redigere i, med den rette software, f.eks. Videoredo. Vær dog opmærksom på, at MPEG 2 fylder omtrent dobbelt så meget, eller mere, end MPEG 4 ved tilsvarende kvalitet. Vælg en grabber hvor du selv kan justere opløsning og bitrate for bedste resultat. Hvis den er med hardwareencoding kræver den også langt mindre af computerens kræfter. Forvent ikke mirakler m.h.t. billedkvalitet når kilden er VHS bånd. Jeg har tidligere digitaliseret omkring 100 timers VHS bånd ved hjælp af en harddiskrecorder, hvor harddisken kunne tages ud og tilsluttes computeren direkte. Billedkvaliteten svarer nogenlunde til kildematerialet.

Held og lykke med projektet.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

Du har tydeligevis aldrig prøvet det - dette produkt er lige til at åbne op og sk... i. Sælges på Ebay for 30 kr. Kvaliteten er helt derefter.   
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 20:41
 Jeg havde en sådan for en 10-12 år siden.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2020 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Jeg havde en sådan for en 10-12 år siden.

Hvorfor anbefaler du så sådan noget bras?
Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2020 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Men er MPEG ikke et interframe codec?


Jo, men med den rette software vil den kun re-encode de områder, hvor du klipper i kilde-materialet.

Jeg benytter selv TMPGEnc MPEG Smart Renderer 5 med godt resultat til alle mine redigeringer (klarer både MPEG-2, MPEG-4 og HEVC).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu