recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er et moderne smart TV smart som recorder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er et moderne smart TV smart som recorder?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af belgaard belgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hvis jeg skulle købe i dag ville jeg nok vente og ønske mig en som har AV1 video decoding, som bliver det fremtidige streaming format.

Hilsen Carsten

Tak, selvom det ikke helt var det jeg spurgte om er det godt input. Hvis jeg nu alligevel får streaming input fra en smart box, f.eks. Apple TV eller nVidia Shield, betyder det så noget om TV'et har A1 video decoding, eller er det nok at boxen har?

Jeg tror efterhånden jeg har fået svar på mit spørgsmål: Nej, smarte TV er ikke så smarte som TV boxe, faktisk ikke engang så smarte som mit gamle, nu usupporterede WMC.

Faktisk hælder jeg til at købe et TV der absolut ikke foregiver at være smart, men "bare" giver mig flot billede og lyd og en indgang til en smart box som jeg så må finde.

Findes der et moderne TV med flot billede og lyd - uden at man betaler for "smarte" features man alligevel ikke bruger?
Det korte svar er nej! Der findes skærme til brug i lufthavne, storcentre osv, men de er meget meget dyrere end alm consum TV. For ikke så mange år siden lavede Pioneer skærme uden dikkedarer som tuner, højttalere, og smart TV. Det var kvalitet helt igennem og kostede det samme som et fuldt udstyret TV dengang. Desværre knækkede Pioneer nakken på at lave plasma TV, eller også ville de ikke investere i det dårligere format LCD/LED. Oled var dengang ikke muligt i TV.
Til top
belgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér belgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Der er alle "Smart" mere eller mindre, de der fås som er mest Smart er Sony og Philips, da de har Android.

Fin pointe. Min nye favorit er en app der hedder Channels, den kører bl.a. på Android. Programmer som bliver optaget kan jeg lægge på min gamle WMC PC som så kan flyttes ned i kælderen. Det giver mindre ledningsrod i stuen, så det er en løsning med høj WAF (wife acceptance factor).

Hvis jeg ikke vil begrænse mig til TV med Android kan jeg købe en Apple TV box. Den er lille nok til at gemmes af vejen bag TV'et.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 18:25
På et nyere TV med Android TV kan du via Kodi anvende din HDHomeRun til optagelse mv. MEN jeg ville dog hellere sætte en Android TV boks til, at gøre det samme, og så streame rundt i huset. Boksen kan så virker, som central for alle TV i huset. 

Men som sagt, så kan et TV med Android TV direkte trække på din HDHomeRun ( også uden Kodi), så du kan sætte tv steder uden antenneforbindelse - men det kræver netkabel eller god WiFi...



Redigeret af miri - 07-Juni-2020 kl. 18:27
miri
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af belgaard belgaard skrev:

Findes der et moderne TV med flot billede og lyd - uden at man betaler for "smarte" features man alligevel ikke bruger?

Nej.

Og ja, din nuværende pc er smart til dit nuværende forbrug.
Men du må nok også indse at der stort set ikke er nogen der har dit forbrugsmønster længere. 
I dag optager man ikke så meget, men streamer og har en afspiller ved/i hvert tv.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
belgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér belgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men du må nok også indse at der stort set ikke er nogen der har dit forbrugsmønster længere. 
I dag optager man ikke så meget, men streamer og har en afspiller ved/i hvert tv.

Klaus

Det er muligt du har ret. Men tilsyneladende er der flere firmaer der ser en forretning i at sælge software og abonnementer til os der stadig gerne vil optage. Min favorit er, efter grundig googling, Channels app på Apple TV med server og storage i kælderen.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2020 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af belgaard belgaard skrev:

Jeg overvejer hvilket nyt TV jeg skal købe og tænker i den forbindelse på om et moderne smart TV er så smart at jeg kan undvære den PC med Windows Media Center (WMC) som har stået under det gamle TV i mange år.

Vi bruger WMC til at optage flow TV, primært DR (DVB-T2). Vi er vant til f.eks. at optage TV-Avisen, som vi så ser senere, evt. før optagelsen er færdig. Vi har 4 tunere via vores Silicon Dust HDHomeRun som sender signalet over netværket og fremtræder som tunere på WMC PC'en.

Vores helt simple krav til et smart TV er at kunne optage Live TV, flere overlappende programmer, og at afspilningen skal kunne startes selvom optagelsen er i gang.

Desværre har jeg endnu ikke set et smart TV som opfylder disse simple krav, så jeg vil virkelig værdsætte jeres anbefalinger.

Det ville naturligvis være perfekt hvis TV'et kunne bruge mine HDHomeRun tunere, f.eks. via DLNA, men det er nok for meget at forlange. Det er helt OK at skulle montere en harddisk på TV'et. Det er måske en løsning at bruge et Apple TV, Fire TV eller en anden box, men hvis sådan en boks ikke er godt integreret i TV'er så er det en knapt så elegant løsning, og sikkert ikke bedre end at beholde mit WMC.
Måske skulle du rykke videre fra WMC. Afhængig af hardware, så burde du kunne installere Kodi på din maskine og styre den fra TV via HDMI-CEC. På den måde kan du optage og have det hele kørende med tv'ets fjernbetjening i stuen.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
belgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér belgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2020 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Måske skulle du rykke videre fra WMC. Afhængig af hardware, så burde du kunne installere Kodi på din maskine og styre den fra TV via HDMI-CEC. På den måde kan du optage og have det hele kørende med tv'ets fjernbetjening i stuen.

Tak, jeg ser på Kodi og Channels. Med Channels kan jeg køre en media server på min gamle WMC PC - i kælderen - og i stuen skal der bare være en lille Apple TV box bag TV'et.

Hvad er din erfaring med fjernbetjeninger? Det ville måsknok være elegant med kun én til det hele?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2020 kl. 10:21
 
 ATV Remote tænder/slukker TVet, en TV Remote styrer fint Shield TV.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu