recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LØST! Sony Android TV standby forbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LØST! Sony Android TV standby forbrug

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LØST! Sony Android TV standby forbrug
    Sendt: 30-Juni-2020 kl. 17:46
Jeg har et Sony Android TV, (KD-55X8005C) hvor jeg har målt et standby forbrug på over 20W!!!
TV går ikke længere ned i forbrug. Heller ikke efter længere tid
Har prøvet at deaktivere alt, uden held.
TV står opgivet til 0,5W. Sony siger at det kun er vejledende.
MEN 40 x over!!!
Er der andre der har oplevet det samme?
Hvad er mine rettigheder? (TV er ca 4 år gl)


Redigeret af TAJ - 02-Juli-2020 kl. 11:31
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af TAJ TAJ skrev:

Jeg har et Sony Android TV, (KD-55X8005C) hvor jeg har målt et standby forbrug på over 20W!!!


Målt med hvad?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 18:13
Først med en smartplug, der også kan måle forbrug og lave kurver og gemme historik.
For at være sikker, har jeg også prøvet med en almindelig elmåler til at sætte i stikkontakten.
De måler begge ca det samme, så jeg antager at det er korrekt.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 18:25
Og "wake on lan" er slået fra, og ingen timerprogrammeringer er aktive? 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 18:37
20 W, er det varmt, selv når det er slukket?

Regner dine målere med fasevinkler?
Jeg hiver lige en gammel tråd frem, med et Sony tv der har (eller ikke har) et højt standby forbrug:


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 20:26
Ja, det hele er slået fra
Til top
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 20:36
Er ikke sikker på at jeg kan mærke 20 W bliver afsat på så stor en overflade.
Jeg kan ikke se om målerne måler fasevinkler. Det står ikke opgivet på nogen af dem.
Prøvede dog den ene på et Philips TV, som viste 0 W i standby.
Så Philips kan åbenbart godt finde ud af at lave et lavt standby forbrug.
Den gamle tråd, som du hiver frem, ser spændende ud.
Der er lige nogle ting jeg vil forfølge.
Jeg vender tilbage.

Torben

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2020 kl. 07:49
Vi har sat spot på Sonys høje standby-forbrug i vores anmeldelser på Flatpanels i flere år nu, så jeg er overrasket over, at det kommer som en overraskelse her i tråden.

Der er dog et par forskellige aspekter at holde for øje. Aktiverer man funktionen til at vække Sony TV via netværksfunktion, så trækker mange af dem omkring 20W. 2020-modellerne ser ud til at trække endnu mere (28W). Derudover så vågner Sony TV løbende for at gøre et eller andet. Det kan også vække tilsluttede USB-enheder, f.eks. en harddisk. I denne tilstand vil TV'et periodevis trække op imod 50W selvom skærmen er slukket.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2020 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Vi har sat spot på Sonys høje standby-forbrug i vores anmeldelser på Flatpanels i flere år nu, så jeg er overrasket over, at det kommer som en overraskelse her i tråden.

Der er dog et par forskellige aspekter at holde for øje. Aktiverer man funktionen til at vække Sony TV via netværksfunktion, så trækker mange af dem omkring 20W. 2020-modellerne ser ud til at trække endnu mere (28W). Derudover så vågner Sony TV løbende for at gøre et eller andet. Det kan også vække tilsluttede USB-enheder, f.eks. en harddisk. I denne tilstand vil TV'et periodevis trække op imod 50W selvom skærmen er slukket.

Det er da utroligt at de kan sælge i EU. Jeg mener at der i EU er et krav om at det ikke må bruge mere 0,5W i standby. Hvis det bruger mere, er det ulovkigt at sælge.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2020 kl. 09:58
Slår man netværksfunktionen til hurtig start fra, så burde trådstarters TV også kunne komme under grænseværdierne. 

For netværkstilsluttede enheder er grænseværdien i EU's ecodesign vist nok 12W (hvis den ikke er blevet sat yderligere ned). Ellers må det ikke sælges i EU, korrekt.

I Danmark er det Energistyrelsen, der skal føre tilsyn på EU-kravene på området for standby-forbrug. YouSees seneste tv-boks nåede at være på markedet i 5 måneder før problemet med et alt for højt stand-by forbrug (som brugeren ikke kunne gøre noget ved) blev rettet af YouSee. Det endte med, at jeg måtte søge aktindsigt i sagen hos Energistyrelsen.

Efter den fadæse så har jeg ingen tiltro til, at Energistyrelsen rent faktisk er opgaven med at føre tilsyn på området voksen.


Redigeret af Rasmus Larsen - 01-Juli-2020 kl. 12:53
Til top
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2020 kl. 11:24
UPDATE:

Jeg er ret sikker på at mine el-målere måler forholdsvist korrekt.
Dog ville jeg gerne have prøvet med en MID godkendt måler (godkendt til el-afregning),
Men det havde jeg ikke mulighed for.
Inden jeg oprettede tråden, havde jeg skrevet til Sony.
De anbefalede at prøve nogle indstillinger, der dog ikke gav nogen effekt. (stadig et standby forbrug over 20w)
 
 
Det lyder fornuftigt, at du allerede har slået wifi og bluetooth fra.

Jeg vil anbefale dig også at slå følgende indstillinger FRA og se, om det gør en forskel:

1. HOME - INDSTILLINGER - KANALOPSÆTNING - DIGITAL OPSÆTNING - GUIDE OPSÆTNING - slå fra

2. HOME - INDSTILLINGER - KANALOPSÆTNING - TEKNISK OPSÆTNING - slå begge fra

3. HOME - INDSTILLINGER - NETVÆRK - FJERNSTART - slå fra

4. HOME - INDSTILLINGER - EKSTERNE INDGANGE - BRAVIA SYNC INDSTILLINGER - BRAVIA SYNC STYRING - slå fra

Derefter vil jeg anbefale dig at ryde cachen således:

5. HOME - INDSTILLINGER - LAGERPLADS & NULSTILLING - INTERN DELT LAGERPLADS - CACHELAGERET DATA - ryd

Til sidst vil jeg bede dig genstarte TV'et ved at holde tænd/sluk-knappen inde i ca. 10 sekunder.
 
 
Jeg har efterfølgende slået Bravia Sync (CEC kontrol) til igen, da det ikke ændrede ved standby forbruget.
Jeg har, inspireret af Rasmus, under: >Indstillinger > Enhedsindstillinger for fjernstyring > Fjernstyring slået denne indstilling fra.
Nu er mit standby forbrug mere normalt (ca. 0,4w) selv om TV´et vågner ind i mellem.


Redigeret af TAJ - 02-Juli-2020 kl. 11:28
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu