recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos med front high
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos med front high

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos med front high
    Sendt: 03-Juli-2020 kl. 18:30
Vi kører 5.1 i vores stue pt. Hvor jeg ikke har mulighed for at sætte højtalere i loftet (fruen har nedlagt veto), samt sofa står helt op af bagvæg. 

Vi sidder ca 4 m fra tv. 

Nogle som har monteret deres atmos under loftet vinklet ovenover fronterne?

Har pt 4 højtalere i overskud. Men vil kun bruge de to. (Dali Lektor 1)

Har læst tråde om det på både reddit og avsforum. Men ville gerne høre om andre havde prøvet det. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2020 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Vi kører 5.1 i vores stue pt. Hvor jeg ikke har mulighed for at sætte højtalere i loftet (fruen har nedlagt veto), samt sofa står helt op af bagvæg. 

Vi sidder ca 4 m fra tv. 

Nogle som har monteret deres atmos under loftet vinklet ovenover fronterne?

Har pt 4 højtalere i overskud. Men vil kun bruge de to. (Dali Lektor 1)

Har læst tråde om det på både reddit og avsforum. Men ville gerne høre om andre havde prøvet det. 

Nu køre jeg selv atmos 7.4.2, og prøver faktisk lige i øjeblikket at køre med vinklet atmos mod lytte positionen, atmos højtalerne over fronterne er ca. 3.5m over gulvet, samme sker også bagved ca. 3,5m oppe over gulvet, syns faktisk at det fungere ret godt.

Forsøget med at placere atmos højtalere på denne måde, gik mest på at forbedre oplevelsen når der afspilles DTSX.
Og det virker, en klar bedre oplevelse med DTSX med de objekt baseret højtalere placeret på denne måde, ændre lydbilledet sig så for atmos, ja det gøre det og begge opstillinger virker fint, men om det ene er bedre end det andet "dolbys anbefaling" det må være op til den enkel at vurdere, jeg syns personlig ikke at det gøre den store forskel i selve oplevelsen.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2020 kl. 13:44
@Potter

Tak for svar, det er præcis det jeg kan bruge til noget inden jeg går i gang med at bore Smile

Kører du så med DTS Neutral X på de film som intet indeholder og hvordan fungerer oplevelsen med det?
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2020 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

@Potter

Tak for svar, det er præcis det jeg kan bruge til noget inden jeg går i gang med at bore Smile

Kører du så med DTS Neutral X på de film som intet indeholder og hvordan fungerer oplevelsen med det?
Upmix med DTS neutral X syns jeg fungere betydelig bedre når højtaleren er placeret som tidligere nævnt, højt oppe i begge ender og det opleves faktisk også som om der lidt mere power, så jeg har dæmpet et par db.


Redigeret af Potter - 04-Juli-2020 kl. 17:32
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2020 kl. 18:27
@Potter

Ok, går i gang inden længe Smile Det er blevet til en “arbejds ferie” med små projekter og andre projekter der lige manglede det sidste, efter at vi aflyste ferien sydpå LOL

Den bedre halvdel har hvert fald lavet en fin todo liste Embarrassed Men hun er god til også at hjælpe Clap

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2020 kl. 19:02
DTS Neural X virker også fint på 5.1 setup, det gir et mere rummeligt lydbillede. Læg mærke til hvordan Neural staves.
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2020 kl. 20:26
efter sigende skulle front/rear height egentlig være den bedste “allround” løsning, da den opsætning både fremgår i atmos, DTS-x og auro 3D.  

Mine højttalere er monteret i loftet, og startede ud med at kalde dem top front/rear, men har siden hen prøvet at kalde dem height da de liiiiige nøjagtig kommer inde for dolbys vinkel anbefalingernes med et par grader 😋, og syns også der er mere gang i dem nu end da de hed top, og DTS-x fungere lidt bedre i mine øre, (bruger man top med DTS-x, mixes lyden også i fronterne, men med height er lyden kun i height højttalerne)
Auro 3D har jeg ikke afprøvet. 
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 06:43
bemærk iøvrigt at resultatet afhænger af hvor langt du sidder fra frontvæggen idet vinklen skal være mellem 30 og 45 grader op mod front height højttaleren.
Der findes masser af illustrationer på nettet om dette.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 11:12
@filmfreak

Tak, vinklen bliver ikke noget problem da det kan indstilles på beslag 

Smile

Regner med jeg får dem boret op i dag og får det hele indstillet i aften hvis jeg kan finde ro til det, subwoofer har nemlig også fået ny placering ved siden af sofa. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2020 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

@filmfreak

Tak, vinklen bliver ikke noget problem da det kan indstilles på beslag 

Smile

Regner med jeg får dem boret op i dag og får det hele indstillet i aften hvis jeg kan finde ro til det, subwoofer har nemlig også fået ny placering ved siden af sofa. 

Det er vinklen op mod der hvor højttaleren placeres og ikke selve vinklingen af højttaleren , hvis du forstår. Hvis du f.eks sidder længere væk fra frontvæggen end afstanden  fra dit øre til loftet bliver  viklen større end de max 45 grader og så forsvinder højde (Atmos) effekten noget. Som sagt er masser af illustrationer på nettet der beskriver dette.
__________________

filmfreak
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu