recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny projektor og lærred - nybegynder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny projektor og lærred - nybegynder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jimmy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2020
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny projektor og lærred - nybegynder
    Sendt: 10-Juli-2020 kl. 18:09
Hej,

Jeg skal nu - endelig - skifte fra fladskærm til projektor i stuen, og har kigget lidt rundt samt læst herinde. Jeg tror jeg lander på en OPTOMA UHD42, men er lidt i tvivl om lærred. Jeg har en SONOS soundbar siddende i 1 m højde 4 m fra sofa og en halv meter bagved lærredet. Jeg har to SONOS one baghøjttalere samt en SONOS sub under sofaen. Kan jeg slippe afsted med at købe et lærred uden AcousticPro transparence, eller hvordan? Jeg skal tilføje, at jeg ikke er nørd indenfor lyd/billed, men vil heller ikke sidde i mange timer efterfølgende og ærgre mig...... :-)
Rummet er med hvide vægge, og ikke fuldstændigt mørkelagt, så der vil være en smule ambient lys. Hvad betyder dette for valg af lærred?
Mit budget til lærred er ca 10000,- så måske giver det forklaringen uanset.... ...?

Mvh Jimmy
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 07:31
Jeg kan ikke give dig noget råd ang lærred, men har erfaring med hvid stue kontra mørk. Du vil få en væsentlig forbedring hvis du maler stuen i en mørkere farve end hvid. Det er altså mere bio agtigt og roligt, uden alt det reflekterende lys som væggene giver og det kan verdens bedste lærrede ikke rette op på...

Frank
Til top
Jimmy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2020
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 08:13
Hej Frank,

Det kan også ende med det :-) Men jeg vil dog alligevel først udforske mulighederne med en projektor/lærred løsning, hvor disse forudsætninger er tænkt ind. Så må jeg se, hvad det ender med :-)

Jimmy
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 08:13
Højttalere bag et almindeligt lærred er en dårlig ide, da det meste af lyden blokeres
Så skal du have et AT-lærred (acoustically transparent)
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Jimmy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2020
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 10:57
Også selvom det kun er de nederste 20 cm, der dækker højttaleren? Vil 90% af lyden ikke reflektere under og via gulvet over mod lytteren i sofaen?

Kigger på dette lærred:

https://www.hivilux.de/en/Cloth-material/HiViGrey-Cinema-5D-MP-acoustics/16-9-tab-tensioned-motorised-screen-HiViGrey-Cinema-5D-MP-HDR-acoustic-transparent-oxid.html

Tænker jeg er nødt til at respektere, at min stue er lys.......... :-(
Til top
Case Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-August-2009
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Case Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 17:57
hivilux har også en lydtranparant udgave vist???
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub
Til top
Jimmy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2020
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 22:20
Ja, jeg tror det ender med det, da det er samme pris uanset om det er med eller uden lyd transparent lærred.
Tak for inputtet :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu