recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB+ signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB+ signal

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2020 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 NEJ, DAB sendes fra Radiosenderne, ikke fra TV senderne.

Selvfølgelig, sendes DAB+ fra radiosendere, det er jo radio og ikke tv.

At DAB sendere så oftest er placeret i master, der også indeholder TV sendere er noget helt andet!

Lige netop i området Helsinge, så står der en DAB sender i Hillerød og Gilleleje. Masterne der står der, har ingen TV sendere.
Tv i Helsinge dækkes af enten Hove eller Jyderup senderen, begge master indeholder (sjovt nok) også DAB sendere!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2020 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af KurtV KurtV skrev:

Hej Forum
Grundet dårlige modtagerforhold vil jeg have en DAB+ antenne sat op på masten hvor jeg har TV antennen. Kan jeg bruge samme nedføringskabel (det går til TV via en forstærker indendørs) eller skal der noget fordelingsudstyr til?
Findes der måleudstyr til at måle DAB+ signalet og hvor får man fat i det?
KurtV


Som andre skriver, så skal du have en VHF antenne, en samle dåse (VHF/UHF) og en splitter.
din lokale antennepusher har sikkert sådan noget på lager, hvis du vil have noget ordenligt udstyr.

Du kan måle signalet direkte på DAB-radio på en meget basal måde. De fleste DAB radioer har en info-knap, hvor du kan skifte imellem forskellige informationer som ur, radio tekst, frekvens samt info om signalstyrke / antal fejl (signal error), som fejlretningen korrigerer. Det fungerer lidt forskellige på alle radioer, men det kan f.eks. se således ud:



Alle de hvide firkanter viser signalstyrken, og den kører fra venstre til højre. Højre er fuld signalstyrke, venstre er ingen. Den hvide firkant med sort i midten indikerer hvornår signalet er for svagt.

Hvis du har brug for mere præcisere målinger, så er det fordi du bor et uheldigt sted, og så skal du ringe til den lokale antennepusher i stedet for, så de med deres professionelle måleudstyr og en bedre antenne kan hjælpe dig. I næsten alle tilfælde er det dog nok, at du får en VHF antenne op på taget, så prøv det først - det virker næsten med 100% garanti for DAB+ signalet er altså ikke så ringe i Danmark.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2020 kl. 08:51
DAB+ sendes nogle steder på de gamle VHF TV master/sendere.
Dækningskort:

Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2020 kl. 09:01
Og en DAB-antenne skal vel vendes lodret, så en udendørs antenne vil kræve noget plads på røret, den sidder på..
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2020 kl. 21:51
ja.
Til top
KurtV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Juli-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KurtV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2020 kl. 12:20
Hej igen
Så har jeg opsat den anbefalede Triax DAB+ antenne. Den eksisterende fordeler boks jeg i forvejen havde på masten, med en VHF indgang, blev tilsluttet antennen og dermed ført ind i huset i det eksisterende kabel, så nu er der fuld knald på signalet.
Tak for hjælpen!!Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu