recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Soundbar sammen med stereo setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Soundbar sammen med stereo setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Soundbar sammen med stereo setup
    Sendt: 28-Juli-2020 kl. 12:06
Hej

Ved ikke lige om det er rette emne men ellers må admin flytte det. 

Kan det lade sig gøre at bruge en soundbar og et stereo setup samtidig?

Har et stereo setup som jeg pt bruger til alt lyd, dvs. almindelige TV udsendelser, film på Netflix, Vinyl lytning og streaming af musik fra Apple Music. Jeg vil rigtig gerne beholde mit stereo setup til når jeg lytter til musik (vinyl/Apple music) men savner samtidig bedre lyd når vi ser film. 

Hvis jeg tilslutter tv og vores Apple TV 4 til en soundbar så vil alt lyd komme ud derigennem, også når jeg streamer musik fra Apple Music - korrekt? Kan jeg på nogen måde sætte det op så jeg selv kan vælge om lyden skal komme fra en soundbar eller mine stereo højtalere?

Håber I forstår hvad det er jeg spørger til Smile
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 12:57
Hvad er det soundbaren skal gøre bedre til film end dit stereo-setup gør?!
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Hej

Ved ikke lige om det er rette emne men ellers må admin flytte det. 

Kan det lade sig gøre at bruge en soundbar og et stereo setup samtidig?

Har et stereo setup som jeg pt bruger til alt lyd, dvs. almindelige TV udsendelser, film på Netflix, Vinyl lytning og streaming af musik fra Apple Music. Jeg vil rigtig gerne beholde mit stereo setup til når jeg lytter til musik (vinyl/Apple music) men savner samtidig bedre lyd når vi ser film. 

Hvis jeg tilslutter tv og vores Apple TV 4 til en soundbar så vil alt lyd komme ud derigennem, også når jeg streamer musik fra Apple Music - korrekt? Kan jeg på nogen måde sætte det op så jeg selv kan vælge om lyden skal komme fra en soundbar eller mine stereo højtalere?

Håber I forstår hvad det er jeg spørger til Smile
uden at vide hvad stereo setup du har. Så vil jeg sige, du får ikke bedre lyd ved en soundbar, end dit stereoanlæg. Men hvis du har mulighed for at tilslutte center højtaler til dit anlæg, så er du bedre hjulpet der. Hvis vi snakker om bedre lyd til film.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvad er det soundbaren skal gøre bedre til film end dit stereo-setup gør?!

Vores problem er at ser vi blu-ray via vores PS4 så er talen lav mens effekterne i filmen er høje. Så der bliver skruet op når der tales og ned når der er action på. Jeg tænker det er fordi lydsporet i film i dag er i mange kanaler (Surround) og mit setup er kun stereo. Jeg kan typisk ikke vælge et stereo lydspor på blu-ray film. Det er ikke det store problem når vi ser film fra Netflix der virker det mere vel afballanceret.

Så jeg tænkte at en soundbar til når vi er film ville løse problemet da lydsporene på film så ville kommer ud på den rigtige måde. Omvendt er jeg super glad for mit stereo setup når jeg ser almindelig tv og lytter til musik (vinyl og streaming via Apple Musik) Giver det mening? 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Hej

Ved ikke lige om det er rette emne men ellers må admin flytte det. 

Kan det lade sig gøre at bruge en soundbar og et stereo setup samtidig?

Har et stereo setup som jeg pt bruger til alt lyd, dvs. almindelige TV udsendelser, film på Netflix, Vinyl lytning og streaming af musik fra Apple Music. Jeg vil rigtig gerne beholde mit stereo setup til når jeg lytter til musik (vinyl/Apple music) men savner samtidig bedre lyd når vi ser film. 

Hvis jeg tilslutter tv og vores Apple TV 4 til en soundbar så vil alt lyd komme ud derigennem, også når jeg streamer musik fra Apple Music - korrekt? Kan jeg på nogen måde sætte det op så jeg selv kan vælge om lyden skal komme fra en soundbar eller mine stereo højtalere?

Håber I forstår hvad det er jeg spørger til Smile
uden at vide hvad stereo setup du har. Så vil jeg sige, du får ikke bedre lyd ved en soundbar, end dit stereoanlæg. Men hvis du har mulighed for at tilslutte center højtaler til dit anlæg, så er du bedre hjulpet der. Hvis vi snakker om bedre lyd til film.

Mit setup er:
LG TV, NAD C368 stereo forstærker, Dali Opticon 6, ATV4 (ikke 4K udgaven), PS4. 

ATV4 og PS4 er forbundet med HDMI kabler til TV'et og TV'et er forbundet til forstærkeren med optisk kable for lyd. Forstærkeren har som den er nu ikke HDMI. Jeg kan tilkøbe et MDC HDMI modul med 1 out og 3 in.


Redigeret af DanishCanadian - 28-Juli-2020 kl. 13:52
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

ATV4 og PS4 er forbundet med HDMI kabler til TV'et og TV'et er forbundet til forstærkeren med optisk kable for lyd. Forstærkeren har som den er nu ikke HDMI. Jeg kan tilkøbe et MDC HDMI modul med 1 out og 3 in.
tror sgu det er downsampling til 2.0 i dit tv der giver dig de problemer med film lyden. Alt efter dit budget. Køb en surround receiver hvor du kan bruge din nad som effekt forstærker og opticon vokal, så du kører 3,0 da center klare 80% af film lyd. En soundbar ville du i hvertfald ikke være tilfreds med når du er vant til opticon
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Vores problem er at ser vi blu-ray via vores PS4 så er talen lav mens effekterne i filmen er høje. Så der bliver skruet op når der tales og ned når der er action på. Jeg tænker det er fordi lydsporet i film i dag er i mange kanaler (Surround) og mit setup er kun stereo.


Der sker noget forkert et sted i kæden. Din downsampling fra surround til stereo er ikke god nok, eller sker måske slet ikke. Jeg har kun to højttalere og har ingen problemer med lav tale. I et godt stereo-setup er en centerhøjttaler fuldstændig unødvendig.

Hvilke komponenter bruger du helt præcist?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Jeg kan tilkøbe et MDC HDMI modul med 1 out og 3 in.


Køb det modul, og eventuelt en BD-afspiller der kan downsample ordentligt til stereo. Det burde en PS4 vel kunne klare, men jeg har aldrig prøvet at bruge den til Blu-ray. Jeg brugte dog engang den allerførste PS3 (launch model fra Japan, faktisk ) til et stereo-setup, og det virkede helt som det skulle.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu