recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antennestik til FM-radio, med mere... [LØST]
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antennestik til FM-radio, med mere... [LØST]

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Antennestik til FM-radio, med mere... [LØST]
    Sendt: 09-August-2020 kl. 07:53
Hvilke antennestik er bedst til FM-radio? F-connectors til at vride på ledningen og skrue han/hunstik på, ligesom jeg har gjort for TV-antennekablet, eller disse: https://www.bygma.dk/el-og-belysning/kabler-og-tilbehor/antennekabler-og-tilbehor/unite-antennestik-hun-vinklet100p236948/ Eller er det hapsomhipsom? Har købt og moteret dem i linket, men er jeg HELT forkert på den? De er Stofa/YouSee-godkendte - så sikkert ikke gode nok til en "kedelig" antenne?

OG... Alle her i forummet ved, at et TV-signal kan overstyres - altså blive for kraftigt og dermed klapper det sammen... Er dette også gældende for radio? Modtager radio via en gammel "TV2-antenne", vendt mod Viborg-senderen, samt en række radiokanaler, herunder Radio ABC. Denne var desværre helt faldet af her til morgen trods fuld signalstyrke - alle streger på radioen var aktive.

Hvis jeg skal have Boxer-TV, så løser "problemet" sikkert sig selv, da jeg så SKAL have antennen ind på loftet. Tror ikke, der er plads nok til en radioantenne, da viceværten skal have plads for at kunne efterse ventilationssystemet deroppe... En radioantenne er jo ret stor.

"Du kan jo bare streame lortet", vil du nok spørge? JA, men det ER nu sjovere blot at hive noget ind på "riven"!!

Måske er der sidevind på sendevejene, så det er problemet? Jeg får nu også Radio 100 ind fra Thisted-senderen, samt jeg har også hørt "Stemmen" - The Voice fra samme sender...



Redigeret af mnielsen - 09-August-2020 kl. 15:10
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 09:38
Du kår ikke meget mere FM signal ind fra en gammel TV2 antenne, end du gør fra et stump kabel.

TV2 antennen er bygget til frekvenser langt over FM frekvensbåndet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kår ikke meget mere FM signal ind fra en gammel TV2 antenne, end du gør fra et stump kabel.

TV2 antennen er bygget til frekvenser langt over FM frekvensbåndet.


Klaus

Tjaeh... Med en lang ledning på, ikke ret meget. Kun lidt DR P3, og ANR, samt Radio Nord.

Har lige prøvet at koble antennen af, og kun køre på en stump ledning.

Der er, som du sikkert ved, forstærker på.

Med den på, og antennen med, så er der:

DR-regionalradioerne Nord, Syd, Øst og Midt/Vest swamt P1/2 og P3
Ellers er der:

ABC

105,7

Alfa

101,8

ANR

107,7

Classic

107,3

DR P1/P2

90,2

DR P3

89,7

DR P4 NR

98,1

DR P4 M/V

98,5

DR P4 Østj.

95,9

Nova

103,4

Nord

96,9

Nordjyske

104,2

R4dio

102,7

Skive

104,0

Viborg

106,8

The Voice

106,2


ABC har kun svigtet i dag, nogle gange - ellers har den været på, med tre streger på signalstyrken


Redigeret af mnielsen - 09-August-2020 kl. 10:06
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 10:53
Hvis du får alle ovenstående kanaler ind, hvad er problemet så? Uanset hvad vil en ombytning af selve stikket alene næppe løse nogen problemer.

Flemming


Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis du får alle ovenstående kanaler ind, hvad er problemet så? Uanset hvad vil en ombytning af selve stikket alene næppe løse nogen problemer.

Flemming



Problemet er, at ABC falder fra enkelte gange. Men ikke værre, ned at jeg jo bare kan finde noget andet. Men det kan vist også bare være et #godt vejrs-problem" - efter hvad jeg lige så på DR's hjemmeside... Men selvfølgelig... ABC kommer så også ca. 50 KM fra, hvor jeg bor... Nok derfor!LOL
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 15:12
Det VAR vejret, som teede sig åndtssvagt... Min ABC er tilbage på plads, og de to andre, herunder The Voice og en anden, er nu forduftet... Men ER plottet ind i radioens hukommelse, så jeg lige kan tjekke, om der skulle være hul igennem...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2020 kl. 07:27
Et spørgsmål mere...

Jeg lytter som bekendt til Radio ABC, normalt på 105,7 mHz... MEN!! I disse umulige vejrforhold, så jagtede jeg stationen på en anden frekvens, og fandt én. 97,4 mHz.

På Radio ABC står der, at 105,7 mHz er fra Over Fussing. 97,4 mHz skulle være fra Gjern.
Frekvenslisten på ABC, er her: https://radioabc.dk/frekvenser/ Er det hvor sendemasterne står i landsdelen?

Så er der en anden liste her: http://www.dkradio.dk/lraarhus.htm Er det, hvorfra den modtages bedst? Lidt forvirrende, synes jeg... 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2020 kl. 10:56
De to lister er tydeligvis ikke enige om 105,7 senderens placering, når den ene sige Over Fussing og den anden Langå.

Til trods for at der er en 12-14 km mellem byerne i ren luftlinje, er det hip som hap, når man skal modtage det fra din retning....

En af listerne er ikke opdateret!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2020 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

De to lister er tydeligvis ikke enige om 105,7 senderens placering, når den ene sige Over Fussing og den anden Langå.

Til trods for at der er en 12-14 km mellem byerne i ren luftlinje, er det hip som hap, når man skal modtage det fra din retning....

En af listerne er ikke opdateret!


Klaus

OK! Takker! Jeg skifter bare mellem de to frekvenser - begge ER plottet ind på favoritknapperne. Eller også ser jeg, om der skulle være hul igennem til Classic... Altså ikke den DANSKE Classic, som sender LIDT ældre popmusik, men den engelske Classic, som er på 101,1 mHz - Her sendes der klassisk musik, Mozart, Haydn, osv. i den dur eller mol... DÉN kanal har jeg S' gu' aldrig haft ind før - heller ikke dengang, jeg havde en almindelig FM-antenne!!LOL


Redigeret af mnielsen - 15-August-2020 kl. 12:43
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2020 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

De to lister er tydeligvis ikke enige om 105,7 senderens placering, når den ene sige Over Fussing og den anden Langå.

Til trods for at der er en 12-14 km mellem byerne i ren luftlinje, er det hip som hap, når man skal modtage det fra din retning....

En af listerne er ikke opdateret!


Klaus

Ingen af listerne er opdateret... Måske er den på Radio ABC lidt forud for sin tid, ligefrem? Har skrevet lidt med Radio ABC, som siger at 105,7 sendes fra Langå, og en anden frekvens jeg fandt, 97,4, sendes fra Gjern - ikke Hammel. Men de overvejer at rokere rundt på frekvenserne. Troede ellers, at de holdt deres egen side opdateret, men så godt spiller radioen altså heller ikke - eller var det klaveret?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu