recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPhone SE dual SIM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPhone SE dual SIM

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: iPhone SE dual SIM
    Sendt: 25-August-2020 kl. 14:42
Jeg er normalt Android tilhænger, med har netop fået en iPhone SE som arbejdstelefon.

Inden jeg begynder at lave en masse opsætning, mangler jeg lidt input.

Jeg vil gerne bruge samme tlf. både til mit arbejdsnummer (alm SIM) og private nummer (tænker jeg at konvertere til E-SIM)

Jeg vil gerne have lavet min opsætning så det ligner 2 telefoner mest muligt.

SMS: Regner med at det kan klares med standard app + anden app til privat.

Mail: Samme som tanke som SMS.

Kalender: Der vil jeg gerne have en agenda for hhv. arbejde og privat, på hver sin skærm.

Billeder regner jeg med at flytte / kopiere manuelt, da det er svært for telefonen at vide om et billede er taget til privat, eller arbejdsbrug. (Bruger Onedrive privat)

Internet: Nu bruger jeg Chrome på privat PC og privat tlf. på egen konto.

Det vil jeg også gerne kunne holde adskilt når jeg bruger tlf. arbejdsmæssigt (historik, bogmærker osv)

What to do?

Er der andre ting, jeg ikke har tænkt på?

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2020 kl. 15:02
Jeg har en iPhone XS som arbejdes/privat telefon. eSIM er mit private nummer og det fysiske SIM er mit arbejde. Jeg har installeret Outlook til min arbejdsmail/kalender og bruger Apples egen mail og kalender apps til mine private mails/kalender aftaler. 

Alt data sker på min private konto da jeg har flest Gb der og aldrig er i nærheden af at bruge dem alle. Så er der heller ingen diskussion om om jeg har brugt arbejdes data til private ting. 

Kontakter ligger alle sammen men er sat op så de enkelte kontakter enten er arbejdes kontakter som bruger min arbejdes SIM/nummer eller privat som bruger mit eSIM/privatnummer. 

Det fungerer aldeles ubemærket for mig. Har f.eks. ferie i denne uge og har blot slået mit arbejdes SIM fra så jeg ikke modtager opkald derfra. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2020 kl. 15:56
Først bør man lige være opmærksom på de personlige oplysninger. Wacko

De fleste virksomheder ønsker, med god grund, ikke at man lægger private ting på en firma telefon, da det meget nemt overtræder databeskyttelsesforordningen. Unhappy

Hvis du lægger Moster Odas adresse, telefonnummer og e-mail ind på telefonen. Så er det dit firmas udstyr, hvor du har lagt persondata ind uden din Mosters samtykke.
Virksomheden har ikke lovhjemmel til at have oplysningerne liggende på udstyret.
Din virksomheds databeskyttelsesrådgiver, kan oplyse dig om jeres politik på området. Thumbs Up

Angående løsningen:
Så vidt jeg husker er det nu muligt at benytte flere browsere end kun Safari på iPhone. Så burde det også være muligt at have styr på bookmarks.

Hvis man har 2 konti med fuld "collaboration" pakker, så er det muligt at holde alle kontakter/aftaler/e-mails for sig. Det kan være en Exchange konto og en iCloud konto. Men det kan også være to Exchange eller en Exchange og Outlook.
Det er straks værre hvis der kun er eksempelvis e-mail på den ene, som måske imap. Så er du nødt til at have et andet sted at gemme kontakter og kalenderdata.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2020 kl. 17:37
cyberguyen - det er desværre på ingen måde sandt. Du betaler skat af den og derfor har du også ret til at bruge den til privat brug (forudsat at det da er en firmabetalt enhed, eller en hvor du har den som en del af en bruttolønsordning). Desuden er firmaet ikke ansvarlig hvis du som privat lægger noget over på en enhed privat. Det firmaet derimod kan gøre er at håndtere de firmarelaterede data så de bliver 100% separeret fra privat. Det gøres ved at lave management af telefonen fra centralt hold. Her kan virksomheden så påføre diverse politikker og sætte den "erhvervsmæssige" del op så den opfylder de krav der er nødvendige for at holde firmaets data adskilte og ikke flytbare, hvis der er behov for det. Man kan sågar fjerne muligheden for fx at læse en PDF fra outlook i noget som helst andet end det IT-afdelingen har valgt som PDF-læser. Det betyder også at det her ikke er noget man som privatperson har nogen som helst mulighed for at sætte op. (det betyder også at man fra IT's side har mulighed for at wipe enheden helt eller bare de firmarelaterede data i tilfælde af den pågældende medarbejder ikke længere skal være ansat, og i tilfælde af tyveri. - det er trods alt stadig en virksomhedsejet enhed. Desuden vil man kunne have 2 AppleID'er på nu, så man både kan have et erhvervsID og et privatID på samme tid.)

Chrome har eksisteret til ios i lang tid, men det her med automatisk at vælge hvilken en ud fra om det er arbejde eller privat, det kræver rent faktisk management af enheden fra IT-afdelingens side.

Lige netop telefoner og telefonnumre/adresser er en gråzone da dette er et produkt der også stilles til rådighed til privat brug. (med mindre man har skrevet under på at den ikke bliver brugt til privat brug, og så skal man heller ikke betale skat af den - 2900,- i 2020!) Skal man følge lovens lange fulde arm, så vil det faktisk være at man rent teknisk ville skulle adskille de 2 brugsscenarier 100% og at der ikke måtte kunne indføres privatindhold i arbejdsregi og omvendt - men tænk bare på hvor mange der også bruger deres arbejdsemail til private ting!

PS - moster Oda's telefonnummer hører til "ikke følsomme" persondata og kræver derfor ikke specifikt samtykke!
pps - og ovenstående management er der kun en meget meget meget lille del af de danske virksomheder der gør. - det kræver både viden og investering i løsning der kan, som især mange mindre virksomheder overhovedet ikke har styr på.


Redigeret af claus_jac - 25-August-2020 kl. 17:39
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2020 kl. 22:55
Hej Claus,

Det at man beskattes af telefonen, hvis den stilles til rådighed for privat brug, har intet med databeskyttelsesforordningen at gøre. Det er stadig en lovovertrædelse at køre for stærkt i en firmabil, selvom man bliver beskattet af den. Lad os ikke blande æbler og pærer sammen.

Jeg er godt klar over muligheden og værktøjerne for Information Rights Management til segmentering af data. Men på baggrund af måden, som trådstarter formulerer spørgsmålet på. Så finder jeg det mest pædagogisk at oplyse omkring problematikken og henvise til at han kontakter sin virksomheds databeskyttelsesrådgiver. Rådgiveren kan så henvise til IT afdelingen eller oplyse om hvilken politik, som gælder i firmaet.
Efter min mening er det er dårlig stil at bede om tilgivelse i stedet for tilladelse, når det gælder virksomheden. Man ønsker vel at være vellidt og holde sin sti ren overalt i sin arbejdsplads?

PS - Vi er enige om at Moster Oda's telefonnummer er ikke følsomt persondata. Men databeskyttelsesforordningen gælder alle typer persondata. Diverse personhenførbare data; som sko-nummer, postnummer osv. er ikke problemet. Men simple ting som telefonnummer og e-mail, er persondata og kræver at ejeren oplyses om sine rettigheder. Hvis ejeren ikke selv afgiver sine persondata, så kræves der samtykke for at tredjepart må gemme dem. Man kan selvfølgelig lave databehandleraftaler imellem parterne i et b2b scenarie. Men imellem en medarbejders privatliv og virksomheden, er dette ikke muligt.
Hvis Moster Oda's data ligger samme sted, som virksomhedens data på firmatelefonen. Så vil den korrekte juridiske metode være at hun bliver oplyst om måden, hvorpå virksomheden behandler persondata og at hun giver sin accept til dette. Hun har samme rettigheder, som alle andre, der aflevere data til en virksomhed i EU/EØS. Eksempelvis retten til at blive glemt, slette, vedligeholde data osv.

Der er fordele og ulemper ved databeskyttelsesforordningen, men om 10 år er alt dette sikkert glemt, fordi alle værktøjer bliver bygget til at håndtere den slags.
Jeg tror det er lidt på samme måde, som med kryptering; for 10 år siden var det dødbesværligt og nu advarer mange browsere, hvis hjemmesiden ikke benytter det.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 16:40
@Cyberguruen og @claus_jac - Kan vi ikke holde GDPR i et andet spor?

Det er ikke en kamp jeg vil tage. Der er massevis der også har et problem, som i næsten alle med firmatelefon.

Men fint at det bliver påpeget…

Som jeg starter med at skrive i trådstart, vil jeg gerne have inspiration til opsætningen, især da jeg ikke er 100 meter mester i IOS.

Det er især agendavisning og internet (holde bogmærker og søgehistorik adskilt for hhv arbejde og privat på 2 Windows PC´er og én iPhone) jeg er usikker på hvad er smartest.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af TAJ TAJ skrev:

@Cyberguruen og @claus_jac - Kan vi ikke holde GDPR i et andet spor?

Det er ikke en kamp jeg vil tage. Der er massevis der også har et problem, som i næsten alle med firmatelefon.

Men fint at det bliver påpeget…

Som jeg starter med at skrive i trådstart, vil jeg gerne have inspiration til opsætningen, især da jeg ikke er 100 meter mester i IOS.

Det er især agendavisning og internet (holde bogmærker og søgehistorik adskilt for hhv arbejde og privat på 2 Windows PC´er og én iPhone) jeg er usikker på hvad er smartest.

Så brug to browsere. Safari til det ene og Chrome til det andet.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 12:41
eller brug din arbejds telefon til arbejde og din privat telefon til privat Wink

Selvfølgelig er det smart med to simkort og man kun har en mobil. Men må indrømme, at jeg synes det er fantastisk at slukke sin arbejds mobil når man har fri, lægge den til ladning i aflåst skab på arbejdet og så tænde den igen når man møder ind. 

Okay nu er det så et krav fra min arbejdsgiver at vi gør det på den måde i stedet for at mobil med hjem, for hvis vi bliver forstyrret arbejdsmæssigt i vores fritid, skal vi have for 4 - 6 timers løn. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

eller brug din arbejds telefon til arbejde og din privat telefon til privat Wink

Selvfølgelig er det smart med to simkort og man kun har en mobil. Men må indrømme, at jeg synes det er fantastisk at slukke sin arbejds mobil når man har fri, lægge den til ladning i aflåst skab på arbejdet og så tænde den igen når man møder ind. 

Okay nu er det så et krav fra min arbejdsgiver at vi gør det på den måde i stedet for at mobil med hjem, for hvis vi bliver forstyrret arbejdsmæssigt i vores fritid, skal vi have for 4 - 6 timers løn. 
Det kan man jo også hvis man har to sim i en mobil. Det tager ganske få klik på skærmen for at deaktiverer dit arbejds sim. Meget nemt Wink
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 16:05
Vi har en løsning med TDC Scale, hvor man har et privat-mode og et firma-mode.

I firma-mode ringer jeg ud fra firmanummeret og modtager alle kald til direkte firmanummer, lokalnummer og mobilnummer.

I privat-mode ringer jeg ud fra mobilnummeret og modtager kun kald til mobilnummer.
Alle andre kald går et valgfrit sted hen, som eksempelvis hele afdelingen, receptionen, telefonsvaren eller ingenting.

Kun direkte firmanummer bliver oplyst til kunderne, så man kan holde fri uden at blive ringet op.
Man skifter mode med en App eller ved et ringe et bestemt service nummer.

Det giver også mulighed for at have en IP bordtelefon, for dem som ønsker det. Det er som regel hurtigere at tage og betjene end at man skal hive mobiltelefonen op af bukselommen. Men det er smags sag om nogle ønsker det.


Redigeret af Cyberguyen - 27-August-2020 kl. 16:06
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
TAJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TAJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 16:08
Lyder som en god løsning, men ikke aktuelt her
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu