recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos og 5.1 højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos og 5.1 højtalere

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 09:27
Hvis du har mulighed at montere atmos højttalere på sidevæggene, kunne dette være et godt alternativ.

F.eks. disse: 

Hvor der også er vist en tegning over placering på sidevæggene.

Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 09:38
Mit spørgsmål går stadigvæk på, om jeg via mit eksisterende 5.1 højtalersetup kan opnå Atmos-lyd. Og ikke om jeg kan opnå Atmos-lyd via flere højtalere.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Mit spørgsmål går stadigvæk på, om jeg via mit eksisterende 5.1 højtalersetup kan opnå Atmos-lyd. Og ikke om jeg kan opnå Atmos-lyd via flere højtalere.

Hvis man kan stole på den anmeldelse, du selv linker til, så kan du godt. Men kun på receivere der understøtter dette nye Atmos virtualization format. På alle andre Atmos receivere vil du kun få maksimalt Dolby True HD 5.1 med et 5.1 højtaler set up.

Situationen er en anden med det konkurrerende format DTS:X. Her kan du sagtens få højdeeffekt md et 5.1 højtaler set up.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 12:28
Enig, derfor også mine tidligere bemærkninger:

"Selvom det i testen lyder til, at den virtuelle Atmos-lyd fungerer ok fin, er det dog ikke nok til, at jeg på nuværende tidspunkt vil spendere 7.000 kr. på en Atmos-receiver med "Dolby Atmos Height Virtualization"."

"Ok, men har din receiver funktionen Dolby Atmos Height Virtualization? Hvis ikke, er det i denne sammenhæng ikke videre relevant."
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Mit spørgsmål går stadigvæk på, om jeg via mit eksisterende 5.1 højtalersetup kan opnå Atmos-lyd. Og ikke om jeg kan opnå Atmos-lyd via flere højtalere.

OK, men du skrev også at du ikke havde mulighed for at montere højttalere i loftet, derfor dette forslag.

Men efter min bedste overbevisning tror jeg ikke du vil kunne opnå tilfredstillende Atmos lyd i et 5.1 setup. Så det vil efter min mening være spild af penge at købe en ny reciever der supporterer Atmos med ønske om Atmos lyd i et 5.1 setup.

Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Men efter min bedste overbevisning tror jeg ikke du vil kunne opnå tilfredstillende Atmos lyd i et 5.1 setup. Så det vil efter min mening være spild af penge at købe en ny reciever der supporterer Atmos med ønske om Atmos lyd i et 5.1 setup.

Ja, det er også den konklusion, jeg selv mere eller mindre er kommet frem til jævnfør mine kommentarer ovenfor. 

Og så er jeg faktisk også kommet frem til, at jeg på nuværende tidspunkt under alle omstændigheder ikke vil købe en receiver uden HDMI 2.1, og de er først på vej nu.




Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 15:43
Denon-modellerne hos Hifi Klubben har Dolby Atmos Height Virtualization

Redigeret af jake51 - 19-Oktober-2020 kl. 15:43
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Denon-modellerne hos Hifi Klubben har Dolby Atmos Height Virtualization

Ja, men jeg har så stadigvæk ikke på nuværende tidspunkt tilstrækkelig dokumentation for, at Dolby Atmos Height Virtualization virker tilfredsstillende og kan retfærdiggøre en investering på 7.000 kr.


Redigeret af jensoest - 19-Oktober-2020 kl. 15:49
Til top
olepro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér olepro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2020 kl. 07:34
Hvorfor spørgsmålet I første omgang?
Du prøver alligevel at presse det svar igennem som du allerede selv er kommet frem til
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2020 kl. 09:42
Mit bedste råd er at gå ned i en Hi-Fi forretning med en af de pågældende receivere, der har "Atmos Virtualization" og spørge, om du kan få en demonstration på en 5.1 opsætning.

Hvis ikke det er muligt, så er mit råd, at du stiller dig tilfreds med 5.1 lyd indtil du en gang får mulighed for at udvide dit set up med højdekanaler.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2020 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

Mit bedste råd er at gå ned i en Hi-Fi forretning med en af de pågældende receivere, der har "Atmos Virtualization" og spørge, om du kan få en demonstration på en 5.1 opsætning.

Ja, det kunne måske være en farbar vej at prøve funktionen i en butik. Jeg må se, om jeg kan finde en relevant Hi-Fi-butik.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu