recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali ikon 6 mk2 bånddiskant
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali ikon 6 mk2 bånddiskant

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
P.Johansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Juni-2013
Sted: Give
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér P.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali ikon 6 mk2 bånddiskant
    Sendt: 08-November-2020 kl. 19:41
Har lige købt sådan et par brugt.
Bånddiskanterne er muligvis defekte i begge, eller kan det passe de ikke skal spille ditekte? Men spiller gennem den almindelige diskant?
De spiller godt og rent,


Redigeret af P.Johansen - 08-November-2020 kl. 19:42
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 19:52
Der skal komme lyd ud fra bånddiskanterne.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
P.Johansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Juni-2013
Sted: Give
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér P.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 20:08
Det var jeg som sådan også sikker på. Kom bare i tvivl når der intet var i begge, samt ingen mislyde.
Det er vel nye hybrid enheder der skal i
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 20:28
Delefrekvensen mellem dome og bånd er så vidt jeg husker ved 14 kHz.
Det betyder at der er ikke er meget lyd der kommer ud af båndene.

Spil musik, læg en hånd over domen og sæt øret ind til båndet. Ingen lyd = defekt.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 20:28
Hi-fi klubben plejer at være ret hjælpsomme når det gælder reservedele.

Prøv at sende en mail til dem.
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 08:46
Hvordan kan du være sikker på at dit signal er over delefrekvensen på 14 kHz, og din hørelse er god nok til at høre det?

Brug din computer til at få din DAC til at sende rent sinus til din højttaler, for eksempel et 10 sekunders sweep fra 10 kHz til 20 kHz :
play --null synth 10 sin 10000/20000  
Det skal starte i domediskanten og slutte i bånddiskanten.  Du skal have øret helt tæt på for at opfatte hvor lyden kommer fra.  I Debian GNU/Linux er programmet play i pakken sox.
Rene toner à 1 sekund kan spilles med
for KHZ in 13 14 15 16 17 18 19 20 ; do play --null synth 1 sin ${KHZ}000 ; done

NB: der er risiko for at overbelaste diskanterne, så du skal starte testen med lav volumen.  Hvis du ikke kan høre noget med øret helt tæt på bånddiskanten, så skru lidt op og kør testen igen.  Gentag indtil du kan høre signalet, eller indtil det er tydeligt at bånddiskanterne er tavse.  Du kan forvente at din hørelse opfatter de høje toner som svagere end de dybe ved samme volumen.

Jeg købte nogle brugte Dali Ikon mk I højttalere, og da jeg testede dem skulle jeg skrue meget op for volumen for at høre noget fra bånddiskanterne.  14 kHz er en meget høj tone, A9 er den første tone over 14 kHz, se en.wikipedia.org/wiki/Scientific_pitch_notation
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 11:00
Det kan være svært at høre dem. Hvis man vipper en hånd foran båndet, kan man fornemmer det øverste pift forsvinder. 
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 18:50
har tidligere brugt “signal gen”-app på en iPad for at teste enheder ved forskellige frekvenser. 

Redigeret af dr_schlemer - 09-November-2020 kl. 18:50
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
P.Johansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Juni-2013
Sted: Give
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér P.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 20:35
så har jeg testet, enten er min hørelse dårlig ellers er begge defekte,
Fandt en app til Android, så snart jeg nærmer mig de 14khz, bliver lyden svagere og forsvinder helt over 14khz.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 21:03
egentlig en lidt mærkelig opdeling ved 14khz. Det menneskelige øre kan høre fra ca 20hz til ca 20khz med størst følsomhed ved 2-5 kHz. Ved højtaleren i min IPhone kan jeg ikke høre frekvenser >15khz. Gad vide hvordan det er på mine Rubicon 6?
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 21:11
 https://nhc.com.au/blog/human-hearing-range

Citat:
 As we age, it’s the upper frequencies we lose first. So by the time we hit middle-age, we can expect to hear up to around 14,000Hz.”

Dejligt at vide, at ens hørelse nu er “middle-age” :-/
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu