recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et hush box projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et hush box projekt

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schjelde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 12:07
jeg lavede en hush boks for lang tid tiden hvor jeg havde en smule mindre plads i siderne der hvor du har selve projektoren. Til gengæld havde jeg en “bane” mere i hver side hvor der er ind og udgang for blæsere. 
Ingen blæsere i yderste baner. Indvendig var banerne / gangene beklædt med noget af det der kan være i kasser ved køb af hardware. Sådan skum lignende blødt materiale der ligner æggebakker i format til st bryde lyd fra blæserne. 

Brugte en TV spareskinne til st når projektor tændte tændte blæsere. Havde loddet blæsere til strøm fra gamle Mobil opladere...
Når den blev tændt skulle jeg eller konen kigge op for at se om pæren lyste da den intet sagde. 

Byggede den om 2-3 gange og mener at lyden blev markant forbedret med 1. Den ekstra bane / gang og 2. De der æggebakke lignende indvendig vægbeklædning. Dette efter at første 2 byggerier var lig med projektor støj var afløst af blæserstøj. 
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 21:45
Så lykkedes det Star

Et stk. styring til hush box færdig (tror jeg da)

1. 12v strømforsyning
2. on/off relæ til lærred
3. Timer relæ til blæserne - Slukker lige nu 5 min efter projektoren - Det skal testes.
4. Temperatur styring til blæserne

Og en værre rodebutik af kabler LOL

Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 08:17
Godt så. Nu har den "nye" hush box styring så kørt i 6 uger. 
Det giver jo lidt erfaringer når den køre 6-8 timer om dagen Embarrassed
Det passer nogenlunde med at den køre 3½ time - så er der 30 minutters frokostlukket - så køre den 3½ time igen.

Temperaturen ligger fint mellem 44 og 52 grader. 
Noget der i første omgang undrede var at:
4K film ligger omkring 44 grader
Blue-ray omkring 48 grader
DVD omkring 52 grader
Det slog mig så at det jo nok er "upscaler"-delen der arbejder mere ved lavere input opløsning.
Men det er der måske andre der har en mening om?!?

Timeren der slukker blæseren efter projektoren er slukket, står nu på en halv time Shocked
Så lang tid tager det faktisk at få boksen kølet ned (til omkring 30 grader) efter projektoren er slukket.
Stopper den f.eks. efter 15 minutter - er der stadig så meget rest varme i projektoren at boksen lynhurtigt sniger sig op på 45 grader.

Men alt i alt fungere det "perfekt"
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 10:16
Fedt med erfaringer! Jeg skal i gang med noget lignende.

Synes 44-52 grader lyder højt - er det indenfor det godkendte interval for projektoren?
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Synes 44-52 grader lyder højt - er det indenfor det godkendte interval for projektoren?
Se det var også lidt min tanke. Hvilket piner mig lidt, i betragtning af den her "gamle" anbefaling Wink
Oprindeligt skrevet af Jacobe Jacobe skrev:

Jeg vil anbefale dig at fjerne sølvfolien fra dæmpningspladerne, da det holder på varmen

Det er vist meget godt, det er et "projekt" mere end et færdigt produkt Embarrassed

May the rebuild begin Tongue


Redigeret af Lydkilde - 23-Februar-2021 kl. 09:23
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 09:13
Var det ikke Jacobe som skrev det med sølvfolien? Jeg mindes ikke, at jeg har skrevet det.

Min plan indtil videre er, at installere nogle kraftige ventilatorer i kassen i hver side og så montere nogle ventilationsrør på ~1.5m som forhåbentligt når at kvæle lyden. Om det resulterer i nok luftgennemstrøm er jeg dog ikke sikker på. 

Må finde den gamle fysikbog frem ift. krav til luftudskiftning pr. minut for at holde temperaturen nede.

Er du stødt på nogle tabeller som viser rør-diameter, længde og "tab" af effekt i ventilatoren? En blæser som udskifter 100m3/h tænker jeg er mindre effektiv hvis der er et 1.5m rør foran.
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 09:35
Ups. Ret skal være ret. Jeps det var Jacobe! Skynder mig at rette det. Wacko

Jeg har læst forskellige "teorier" om over/undertryk i kabinettet som følge af "blæserkonfiguration".
Overtryk = Større indblæsning af kold luft "bør" mase varm luft ud.
Undertryk = Kæmpe udsugning tvinger mere luft ind.
Det er ikke lige til at blive klog på hvad der det rigtige.

Jeg dumpede lidt for mange gange i Termodynamik, til at tro på egne evner i den sammenhæng LOL

Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 10:18
Jeg kom igennem Fysik 1 på DTU, men det er ved at være nogle år siden og har ikke ligefrem holdt det ved lige :)

Jeg kan poste mine resultater når jeg engang får kigget på det.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2022 kl. 20:04
Hvordan går det med projektet?

Hvor har du købt det termometer som kan måle to steder i kassen? (Altså det simple af dem som ligner et grilltermometer :))
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu