recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mini jack input til computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mini jack input til computer

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Der er jo en tilslutning på enhver PC til et sæt aktive højttalere, så er det problem løst. 

Hej.

Hvis man ønsker at bruge Eksterne PC højttalere syntes jeg, at man bare kan tilslutte dem direkte til mobilens 3.5 mm udgang. Hvorfor skulle man så først købe et dyrt USB lydkort. For de penge et godt USB lydkort koster, kan man nemt finde nogle gode eksterne højttalere.

Hilsen Carsten.

Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Det var dog en drakonisk måde at gøre det på, hvorfor ikke bruge tjenesten direkte fra PCen.?


Hvorfor er det mindre strengt at spille musik fra en PC?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Der er jo en tilslutning på enhver PC til et sæt aktive højttalere, så er det problem løst.


Nu sidder jeg her og kigger på min bærbare computer.
Her er der et enkelt minijack stik, beregnet til hovedtelefoner (med mikrofon).
Hvis jeg sætter en telefon i det stik og vil bruge mikrofonindgangen, hvor skal jeg så sætte de aktive højttalere til?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af itemplate itemplate skrev:

Den eneste mini-jack indgang på min laptop er MIC-in og det er også det eneste der kan vælges som input enhed i Windows 10.

Hvilken laptop?
På min (en hp) er der et kombineret stik med både input og output.
Men det er et 4 polet stik, hvor den ene pol er mikrofon og to af dem er lyd ud (og den sidste er fælles returleder for det hele).
Måske det er det samme med din PC?

Oprindeligt skrevet af itemplate itemplate skrev:

Umiddelbart fungerer dette ikke med MIC-in på laptop - dvs mobil telefonen opfatter ikke at der er forbindelse via mini-jack udgangen (og afspiller derfor ved mobilens egne høttalere). Så MIC-in er åbenbart ikke en "rigtig" indgang?


Jo, en mikrofon indgang. Ikke en indgang, der belaster din telefon, så den tror at der er hovedtelefoner koblet til.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af itemplate itemplate skrev:

Umiddelbart fungerer dette ikke med MIC-in på laptop - dvs mobil telefonen opfatter ikke at der er forbindelse via mini-jack udgangen (og afspiller derfor ved mobilens egne høttalere). Så MIC-in er åbenbart ikke en "rigtig" indgang?


Jo, en mikrofon indgang. Ikke en indgang, der belaster din telefon, så den tror at der er hovedtelefoner koblet til.


Klaus
Tlf. kan nok "snydes" med et Y-minijackstik:
https://www.hifiklubben.dk/bandridge-sinox-sxa424-y-splitter-y-adapter/selsxa424/
og et sæt hovedtelefoner på til belastning samtidig med der sendes ind i MIC indgang på PC.

Men det niveau er sikkert rigeligt højt for MIC indgang. Wink

Jeg forstår dog ikke helt ønsket om at afspille på PC LOL
Mvh. JørgenT
Til top
itemplate Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-November-2007
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itemplate Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 21:37
Hej alle,

Tusind tak for jeres svar. 

For lige at afklare hvorfor denne opstilling. Mobiltelefone til computer er kun den "simple "proof-of-concept" opstilling. Den rigtige opstilling er nogle microportere som sender til en ældre forstærker der KUN har mini-jack udgang (kender ikke mærket). Så kommer fra mini-jack, det kan jeg ikke ændre på :)

På computeren skal lyden sendes videre fx på Zoom så en masse elever kan høre lyden...

Men jeg tror jeg først prøver den der Y-connector fra Hifi-klubben og hvis det kikser har jeg en EL-kammerat der sikkert kan flikke det stik sammen som Carsten linkede til. 

I sidste ende kan jeg købe det der Creative lydkort, selvom det jo er lidt dyrt. Men hvem ved hvor længe vi skal døje med de her virtuelle sammenkomster endnu så...

Igen tak for jeres svar - super fedt :).

Mvh

 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 22:32
OK, så giver det lidt mening. LOL

Jeg har brugte denne type lydkort:
til teknisk brug som "oscilloscope" målinger på LINE input. Wink
Det tager bare en h... tid at få ting hjem fra Kinaland  Ouch

Hvor bor du i landet, hvis du ikke kan få det andet til at virke?
Mvh. JørgenT
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2020 kl. 07:42
Hvis det er noget der skal bruges mere end en gang ville jeg kigge efter et "USB audio interface", altså en ekstern A/D konverter med usb, så kan du bruge OBS eller andet software til din stream.

Jeg tror faktisk kun at din mikrofonindgang (som er en del af jack-stikket i din pc) er som KlausDM beskriver - de "ben" der er på et almindeligt jack-stereostik passer så og sige til "udgangen" i dit kombinerede tik i PC'en og ikke til "mic" delen.

Du skal bruge et eksternt lydkort til din bærbar med line-in. Se et par muligheder her:

Hvis der er 2x jack ud på forstærkeren: https://www.thomann.de/dk/behringer_line_2_usb.htm

Ellers er der en stak af muligheder her:

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2020 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af itemplate itemplate skrev:

Den eneste mini-jack indgang på min laptop er MIC-in og det er også det eneste der kan vælges som input enhed i Windows 10.

Hvilken laptop?
På min (en hp) er der et kombineret stik med både input og output.
Men det er et 4 polet stik, hvor den ene pol er mikrofon og to af dem er lyd ud (og den sidste er fælles returleder for det hele).
Måske det er det samme med din PC?

Oprindeligt skrevet af itemplate itemplate skrev:

Umiddelbart fungerer dette ikke med MIC-in på laptop - dvs mobil telefonen opfatter ikke at der er forbindelse via mini-jack udgangen (og afspiller derfor ved mobilens egne høttalere). Så MIC-in er åbenbart ikke en "rigtig" indgang?
Hvis der kun er 1 minijackstik i PC med mikrofon indgang, er det mest sandsynligt med 4 forbindelser som denne type (TRRS - Tip, Ring 1, Ring 2, Sleeve):
https://www.av-cables.dk/3-5-mm-minijack-stik/high-grade-4-polet-3-5-mm-stereo-minijack-stik-til-lodning.html
Hvor Tip+Ring +Sleeve(stel) er hovedtlf, og Ring 2+ Sleeve(stel) er MIC.
Så ledning med et almindeligt minijack TRS stereokabel vil aldrig få forbindelse til MIC input. Wink

P.S.: Og så er MIC indgang nok kun MONO  Smile


Redigeret af JørgenT - 24-November-2020 kl. 09:28
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu