recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp/erfaring med surround processor og effektf.

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.

Er der efter jeres mening overhovedet nogen fordele ved f.eks. at købe et Yamaha, Marantz, Anthem sæt eller andre, hvor sættet er udført med processor og effektforstærker ? Eller er det bare en meget dyr måde for dem der ikke kan/vil eksperimentere med en receiver, hvor man køber en forstærker og kobler til ?

Der er vel grunde til at producenter laver sådanne sæt ?

Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ?

Du får ikke et entydigt svar uanset hvor meget du spørger. Sorry :-)

Hvis vi holder os til kun at tale om forstærkere er jeg ikke i tvivl om at at godt separat sæt teknisk set er det bedste, - bedre end en AVR med stereo med HT pass eller en effektforstærker. Det koster bare en masse penge og jeg vil ikke love dig at der kommer noget særligt ud af det, hvis det er det eneste du skifter. Andre har en anden mening.

Jeg ville kigge på højttalerne før noget andet.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Hvis en Yamaha 3070 har et båd-Anker af en strømforsyning, ja jeg fik sgu lige en grinerBig smile"

Hvorfor? Kig ned i den. Det er ikke tilfældigt at en 3070 vejer tæt ved 20 kg.

Langt de fleste stereoforstærkere som anbefales her på forum og andre steder, som erstatning, er langt svagere. Det kan heller ikke undre. Den er beregnet til at drive 9 kanaler mod en stereoforstærkers 2.

Man kan naturligvis sagtens finde andre forstærkere med mega strømforsyninger, men come on. Det meste af det er rent hat, og har ikke andet formål end at tiltrække et bestemt segment af hifi nørder der tror at man har glæde af at sætte et atomkraftværk til et drive en hjemme højttaler. Det gælder bla ML 33 som sikkert kan drive en 0.1 ohms højttaler. Hvad skal man bruge det til og hvad skulle fordelen være ved det, andet end at betale 10.000 vis af kroner for noget man med stor sandsynlighed ikke har behov for.

Rent hat,  lol lol. Jeg skal nok selv vurderer hvad der nok og hvad der skal til og ikke mindst hvilke behov, alene dit sidste indlæg, gør at jeg sætter mine tvivl til om du overhoved ved hvad du snakker om, beklager Smile god jul.

Jeg vurderer ikke dine behov for dig. Men mon ikke du kan forklare mig hvorfor man skal have monsterstrømforsyninger til at forsyne en 150w/8ohm ?? (35V) forstærker, når selv en 2 ohm højttaler  ikke kan hive mere end 17,5A ud af forstærkeren, hvis man skruer helt op til en nano db fra klip?

Ved normalt, men højt niveau omkring, lad os sige 20V ud (svarende til "50W/8ohm), vil en normal, men lettere vanskelig højttaler, som en B&W, med minimumsimpedans på 3 ohm, trække max 7A. Det er da  ikke noget at bekymre sig om.




Redigeret af Mefisto - 27-December-2020 kl. 19:34
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.

Er der efter jeres mening overhovedet nogen fordele ved f.eks. at købe et Yamaha, Marantz, Anthem sæt eller andre, hvor sættet er udført med processor og effektforstærker ? Eller er det bare en meget dyr måde for dem der ikke kan/vil eksperimentere med en receiver, hvor man køber en forstærker og kobler til ?

Der er vel grunde til at producenter laver sådanne sæt ?

Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ?

Du får ikke et entydigt svar uanset hvor meget du spørger. Sorry :-)

Hvis vi holder os til kun at tale om forstærkere er jeg ikke i tvivl om at at godt separat sæt teknisk set er det bedste, - bedre end en AVR med stereo med HT pass eller en effektforstærker. Det koster bare en masse penge og jeg vil ikke love dig at der kommer noget særligt ud af det, hvis det er det eneste du skifter. Andre har en anden mening.

Jeg ville kigge på højttalerne før noget andet.

Ja Mefisto svært at stille de rigtige spørgsmål, når man ikke er på “hjemmebane” og dermed famler noget 😬😬

Læser hvad du skriver og forsøger at forstå 😀👍

Så lad mig spørge lidt anderledes. Hvis jeg skal lave en opgradering der batter, hvad kunne du så foreslå af højttalere og subwoofere til et godt seperat sæt ? Og hvilket seperat sæt kan du evt. anbefale ? Og jeg tænker ikke på High end til flere hundrede tusinde kr. Kunne være godt at høre et bud.


Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

"Hvis en Yamaha 3070 har et båd-Anker af en strømforsyning, ja jeg fik sgu lige en grinerBig smile"

Hvorfor? Kig ned i den. Det er ikke tilfældigt at en 3070 vejer tæt ved 20 kg.

Langt de fleste stereoforstærkere som anbefales her på forum og andre steder, som erstatning, er langt svagere. Det kan heller ikke undre. Den er beregnet til at drive 9 kanaler mod en stereoforstærkers 2.



Det ar jo ikke altid det er en stor stærk Yamaha der skal aflastes når der anbefales stereoforstærkere.

Jeg giver dig ret i at den 3070 er stor og stærk, men den skal jo netop drive mange kanaler og filmlyd er ofte meget dynamisk. Ideen med en stereo eller effekt til at drive fronterne, som er der hvor den tungeste belastning ligger, er jo også at give receiveren mere overskud til de resterende kanaler. 

Jeg ved ikke om jeg misforstår dig her, men jeg mener stadig det vil give et samlet løft.
 


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 07:03
Inden du skifter højttalere eller andet, så prøv at låne en Lyngdorf integreret forstærker hjem. Så kan du prøve at kombinere rent stereo og surround. Hvorfor jeg anbefaler Lyngdorf, er fordi jeg selv er meget begejstret for Lyngdorf og deres roomperfekt, har selv en kombination med Yamaha og Lyngdorf 🙂

Frank


Redigeret af Frank13 - 28-December-2020 kl. 07:04
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Inden du skifter højttalere eller andet, så prøv at låne en Lyngdorf integreret forstærker hjem. Så kan du prøve at kombinere rent stereo og surround. Hvorfor jeg anbefaler Lyngdorf, er fordi jeg selv er meget begejstret for Lyngdorf og deres roomperfekt, har selv en kombination med Yamaha og Lyngdorf 🙂

Frank

Tak for tippet Frank 😀👍

Tråden her har lært mig at en løsning måske ikke er helt enkel, og der blandt erfarne brugere er flere forskellige meninger. Men fint at få flere løsningsmodeller.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Inden du skifter højttalere eller andet, så prøv at låne en Lyngdorf integreret forstærker hjem. Så kan du prøve at kombinere rent stereo og surround. Hvorfor jeg anbefaler Lyngdorf, er fordi jeg selv er meget begejstret for Lyngdorf og deres roomperfekt, har selv en kombination med Yamaha og Lyngdorf 🙂

Frank

Tak for tippet Frank 😀👍

Tråden her har lært mig at en løsning måske ikke er helt enkel, og der blandt erfarne brugere er flere forskellige meninger. Men fint at få flere løsningsmodeller.
Heldigvis er det ikke enkelt, det ville dælme være kedeligt hvis det var 😉

Frank
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.

Er der efter jeres mening overhovedet nogen fordele ved f.eks. at købe et Yamaha, Marantz, Anthem sæt eller andre, hvor sættet er udført med processor og effektforstærker ? Eller er det bare en meget dyr måde for dem der ikke kan/vil eksperimentere med en receiver, hvor man køber en forstærker og kobler til ?

Der er vel grunde til at producenter laver sådanne sæt ?

Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ?

Du får ikke et entydigt svar uanset hvor meget du spørger. Sorry :-)

Hvis vi holder os til kun at tale om forstærkere er jeg ikke i tvivl om at at godt separat sæt teknisk set er det bedste, - bedre end en AVR med stereo med HT pass eller en effektforstærker. Det koster bare en masse penge og jeg vil ikke love dig at der kommer noget særligt ud af det, hvis det er det eneste du skifter. Andre har en anden mening.

Jeg ville kigge på højttalerne før noget andet.

Ja Mefisto svært at stille de rigtige spørgsmål, når man ikke er på “hjemmebane” og dermed famler noget 😬😬

Læser hvad du skriver og forsøger at forstå 😀👍

Så lad mig spørge lidt anderledes. Hvis jeg skal lave en opgradering der batter, hvad kunne du så foreslå af højttalere og subwoofere til et godt seperat sæt ? Og hvilket seperat sæt kan du evt. anbefale ? Og jeg tænker ikke på High end til flere hundrede tusinde kr. Kunne være godt at høre et bud.


Jeg vil foreslå dig at gøre dig nogen egne erfaringer. Jeg er sikker på at HIFI klubben, AVconnection eller nogen i den størrelse, kan vise dig hvad man har ud af at bytte højttalere på samme AVR og hvad man har ud af sætte en effektforstærker ind vs indbyggede forstærkere. Så kan du selv prøve at lytte til dine egne numre/film ved ca samme lydtryk som du selv bruger hjemme, og bedømme hvordan du kommer derhen med lyden, som du gerne vil.

Jeg vil dog stadig opfordre til at eksperimentere med opsætningen af det du har inden du fyrer en masse penge af. - Tænd/sluk for room EQ, prøv at lytte til musik med (eller uden) sub, prøv at skifte sub delefrekvens, sæt dynamic range til max, slå enhancer fra, Flyt rund med højttalerne, mv. 



Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

[QUOTE=Kosmo12]Kan jo godt se at flere af jer der har nørdet inden for området, og formentlig har prøvet man opsætninger, typisk har en receiver og så benyttet en forstærker for at optimere.

Er der efter jeres mening overhovedet nogen fordele ved f.eks. at købe et Yamaha, Marantz, Anthem sæt eller andre, hvor sættet er udført med processor og effektforstærker ? Eller er det bare en meget dyr måde for dem der ikke kan/vil eksperimentere med en receiver, hvor man køber en forstærker og kobler til ?

Der er vel grunde til at producenter laver sådanne sæt ?

Er slet ikke selv afvisende for at beholde receiver og bruge den måde flere af jer har skitseret, men er nysgerrig på om der ikke er fordele ved den dyrere løsning ?

Du får ikke et entydigt svar uanset hvor meget du spørger. Sorry :-)

Hvis vi holder os til kun at tale om forstærkere er jeg ikke i tvivl om at at godt separat sæt teknisk set er det bedste, - bedre end en AVR med stereo med HT pass eller en effektforstærker. Det koster bare en masse penge og jeg vil ikke love dig at der kommer noget særligt ud af det, hvis det er det eneste du skifter. Andre har en anden mening.

Jeg ville kigge på højttalerne før noget andet.

Ja Mefisto svært at stille de rigtige spørgsmål, når man ikke er på “hjemmebane” og dermed famler noget 😬😬

Læser hvad du skriver og forsøger at forstå 😀👍

Så lad mig spørge lidt anderledes. Hvis jeg skal lave en opgradering der batter, hvad kunne du så foreslå af højttalere og subwoofere til et godt seperat sæt ? Og hvilket seperat sæt kan du evt. anbefale ? Og jeg tænker ikke på High end til flere hundrede tusinde kr. Kunne være godt at høre et bud.


Jeg vil foreslå dig at gøre dig nogen egne erfaringer. Jeg er sikker på at HIFI klubben, AVconnection eller nogen i den størrelse, kan vise dig hvad man har ud af at bytte højttalere på samme AVR og hvad man har ud af sætte en effektforstærker ind vs indbyggede forstærkere. Så kan du selv prøve at lytte til dine egne numre/film ved ca samme lydtryk som du selv bruger hjemme, og bedømme hvordan du kommer derhen med lyden, som du gerne vil.

Jeg vil dog stadig opfordre til at eksperimentere med opsætningen af det du har inden du fyrer en masse penge af. - Tænd/sluk for room EQ, prøv at lytte til musik med (eller uden) sub, prøv at skifte sub delefrekvens, sæt dynamic range til max, slå enhancer fra, Flyt rund med højttalerne, mv. 



Tak for hjælpen og vil i de næste måneder prøve mig frem, og føler mig bedre rustet nu efter mange gode input 👍👍
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu