recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken projektor til kælder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken projektor til kælder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Andreas1389 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-September-2010
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andreas1389 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken projektor til kælder?
    Sendt: 28-December-2020 kl. 09:41
Hej

Har endelig fået ryddet op i vores kælder og skal til at indrette et multirum hvor jeg havde tænkt at vi også skal have en projektor. Så vil meget gerne have lidt input af jer gode folk herinde:

Der er en loftshøjde på 2,08 m.

Rummet skal bruges til andet end at se på en skærm (legerum/gæsteværelse), så der er hvidt på væggene.

Der er ca. 4 m fra væg til væg der hvor projektoren skal sidde.

Der er kun 2 små vinduer som let kan tildækkes så mørklægning er ikke noget problem.

Skal bruges til både film og Play station.

Med en afstand på 4 m hvor stort et billede kan man få? Kan man regne det ud et sted og er et lærred et must? I så fald hvor stort skal dette være og hvilken type?

Projektoren kommer jo til at sidde direkte over den sofa man sidder i. Er det bedst at hænge den i loft eller på en hylde på bagvæggen?

Hvilken Projektor kan i anbefale til ca. Max 10.000? 

Har en ældre Pioneer surround forstærker og 2 ok højtalere som jeg har overvejet at bygge ind i noget IKEA langs hele væggen i noget a la dette: https://www.remodelaholic.com/floating-sideboard-modern-diy/

Så mangler jeg bare en centerhøjtaler og 2 baghøjtalere. Hvad kan i anbefale her til et økonomisk set-op som kan hænges på væggen? 

 

På forhånd tak

Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 10:43
Hej Andreas

Det var godt nok mange spørgsmål på en gang Wink
Men da dit setup på mange måder minder om hvad jeg har/bruger vil jeg i hvert fald komme med mit bud. Inden puritanerne fortaber sig i at rummet skal males SORT og beklædes med waffels, baffels og donuts. De har helt sikkert ret i at oplevelsen bliver endnu bedre, men mindre kan også gøre det.

1. Billed størrelse. Tror de fleste projektorer med 4 meter fra linse til lærred kan fylde en HEL væg med billed. Nu skriver du ikke noget om bredden af rummet. I mit setup er der 3,80 fra linse til lærred. Og den kan snilt fylde fra gulv til loft og dele af sidevæggen også LOL På grund af forholdene (dør osv.) er den "begrænset" til et 110" lærred. Det er sådan ca. det samme som 4x det 55" TV fruen vil have i stuen. Mon ikke det er nok.
2. Lærred. Er det et must? Min simple holdning er JA. Jeg har tidligere kørt en gammel projektor på en flad hvid væg. Men da jeg tog mig sammen og fik det første lærred voksede billedkvaliteten bare 1000%
Om du så vil have fast lærred eller et der kan rulles op er en smagssag. Jeg har fx. "udstilling" på væggen hvor lærred ruller ned foran. Synes det er rart at multirummet også kan ligne en "ikke"-biograf.
P.S. Lærred skal være "max". Lad være med at starte med et "som du kan leve med". Det kan du ikke ret længe Wink
3. Projektoren er ligeglad med om den hænger i loftet eller står på en hylde. Men... Hvis du tænker at hylden skal sidde under loftet så kan de lige så godt hænge i loftet. Så samler den hylde da ikke støv. Det du skal huske er at linsens underkant er billedes under- eller overkant. Så med mindre at hylden skal hænge i sofahøjde så skal den i loftet og vendes på hovedet. Hvis det giver mening Embarrassed
4. Hvilken projektor til 10K. PAS. Det er der nok nogen andre der kunne have et bud på! Men der er mange muligheder.
5. Højtalere. Uhm. Du mangler jo ikke "bare" center/baghøjtalere. Du mangler noget der kan spille sammen med det du har. Så de 2 "OK" højtalere skal være bestemmende for hvad du forsætter med. Er det gulvhøjtalere eller noget andet. Er der BAS nok til at forsætte uden Sub. osv. osv.
Der findes jo en billion muligheder.

Der er enkelte ting som du skal overveje. Det lyder som om at skærmen skal sidde på en væg og sofaen skal stå op ad den modsatte med projektoren hængende over?!? Det bliver så samme væg baghøjtalerne skal hænge på. Du kan få meget ud af at flytte sofaen en halv eller hel meter væk fra væggen. "surround mæssigt". Men det skal jo passe med mulighederne for rum indretning.

/fra kontoret i bagenden af multirums biografen Wink
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 11:45
mit rum er også brugt til alt muligt.

Jeg har en tråd hvor jeg har vist lidt billeder af da jeg var i gang

Du kan se i min signatur hvilken projektor og lærred jeg gik med. Da ungerne også skal lege i rummet valgte jeg nogle højtalere så ikke var så dybe, samt et lydtransparent lærred der kunne rulle ned over. På den måde behøves jeg ikke bekymre mig om at nogen skulle “komme til” at lave ulykker.

I mit rum er der 2,31 til loftet, men jeg valgte loftmonteret igen ud fra at så er det væk fra nysgerrige fingre og andre som lige kommer til at pære det til det.

Valgrunde er ud fra at det er multirum som har alle mulige funktioner 



Redigeret af thomnico - 28-December-2020 kl. 11:48
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 04:42
Denne "calculator", kan du bruge til at tjekke, hvor stort et billede du kan få på hvilken afstand, som afhænger meget af mærke, teknologi og model:


Generelt har DLP- projektorer ikke så meget zoom at gøre godt med, men umiddelbart giver dit rum gode muligheder for placering af projektoren, dog vil det som regel være mest fordelagtigt, hvis den kan placeres bag siddepladserne.

Med den afstand du har til rådighed, burde det ikke være nødvendigt med en såkaldt "short throw"-projektor, som ofte hedder noget med "ST" i modelbetegnelsen, som ikke behøver så lang afstand, før de kan fylde en væg ud.

Falder valget alligevel på en model af denne type, kan du risikere, den skal monteres midt i rummet, med mindre den har et stort zoom-område, hvilket er sjældent på denne type.

Hvis du vælger en model med lens shift, er den væsentligt nemmere at installere, og du er mindre afhængig af, om den er monteret i loftet eller på en hylde, men de koster som regel også lidt ekstra...


Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
torbenma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-December-2020
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér torbenma Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 14:44
Uden at kende dit behov for størrelse, så vil jeg fremhæve at zoom og lens shift er væsentlige egenskaber ved en projektor. Jeg har selv en Epson, som på 3 meters afstand kan levere 100" og med en god lysstyrke. Zoom gør at jeg fra samme afstand kan gå fra 74" til 100". Lenshift gør at jeg kan flytte billedet op/ned til højre/til venstre i ca. 50 cm i hver retning, hvilket er nærmest uundværligt ift. at få billedet til at sidde det helt rigtige sted på væggen.

Det bringer mig frem til en anden væsentlig faktor - og gentagelse af Supergris' forslag om at bruge Projectorcentrals fremgragende afstandsberegner: Den fortæller også hvad resulterende lysstyrke bliver med valgt projekter og herunder om afstanden bliver et problem ift. lysstyrke. Afstand er en fordel, hvis du gerne vil have et stort billede, men en klar ulempe fordi din lysstyrke (målt i nits) aftager jo længere væk du kommer. 

To ting mere:
  1. Lærred gør en kæmpe forskel! Hvis det ikke er en option, så overvej seriøst at male væggen i en grå eller hvid med forholdsvis høj glans. Jeg gjorde det i en årrække hvilket fungerede rigtig godt og du kan nemt søge dig frem på nettet til hvad farvekode og glans skal være. Det er ikke helt så godt som et lærred, men kommer ret tæt på. Grå lærreder giver alt andet lige en bedre kontrast og evne til at gengive sort/mørke scener og er derfor ofte anbefalet hvis lokalet ikke kan mørklægges totalt. Hvidt lærred er - alt andet lige - bedst under forudsætning af, at rummet kan mørklægges helt, hvilket ser ud til at være tilfældet for dig.
  2. Overvej også at se på lydniveauet af din projektor. For nogle betyder det ikke meget, men for mange kan det være øv, hvis man i en stille sekvens i en film bliver gjort opmærksom på blæserstøj. Ofte vil et projektor-setup betyde, at kigge position er lige under projektoren ... eller tæt på. Her er Epson lidt af en duks ift. deres konkurrenter

Hvis du kan leve uden 4K så kan du komme ret langt med 10.000 i dag. Held og lykke med projektet!



Redigeret af torbenma - 29-December-2020 kl. 15:02
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 15:08
" ... så overvej seriøst at male væggen i en grå eller hvid med forholdsvis høj glans"

Høj glans (blank maling) vil jeg absolut ikke anbefale. Det er langt bedre med glans 5 og helt Neutral hvid eller let Neutral grå. Kan ikke lige komme i tanke om farvekoderne. Det kommer også an på farvesystemet man refererer til - Men Mat, ikke Blank.

Et normalt hvidt lærred burde også være mat for at give såkaldt lambertsk (diffus) reflektion. At mange af den ikke rigtig er det er en anden snak.

Til top
Andreas1389 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-September-2010
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andreas1389 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 16:45
Tak for alle de gode kommentarer. Og ja jeg ved der er mange spørgsmål Embarrassed

Rummet er meget regulært (ca. 5x4) og jeg skal ikke tage højde for døre etc. Så jeg har op til 3 m i muligt lærredstørrelse. 
At have projektoren midt i rummet er ikke en mulighed, da der er lav loftshøjde. Så ideelt må det blive i loft bag ved sofaen. Da rummet også skal benyttes til andet, kan jeg ikke sætte sofaen for meget ud fra væggen. Dog kan jeg flytte den ca. 20 cm frem hvis i mener det betyder meget for lyd-oplevelsen.
Jeg har målt rummet igen og det er præcis 415 cm fra væg til væg (afstanden for øjnene vil således være ca. 385 hvis sofaen rykkes 20 cm frem). Med denne afstand hvad vil den optimale lærredstørrelse være? Jeg kan forstå at et lærred betyder meget så den er jeg klar til at investere i. Jeg har læst nogle steder at man skal dividere afstanden med 1.5-1.7. Det vil i så fald svare til en størrelse på ca. (385/1.5-1.7)= 226-256 cm. Altså ca. 100"-117". Korrekt? 
Jeg kan/skal ikke sætte noget bag ved lærred så ved ikke helt om det kan svare sig at købe et lærred der kan køre op/ned. Har set dette tilbud: https://mymojoshop.dk/produkt/grandview-lf-vmf120-25660-x-14940-cm-rammelaerred-169/
Så ganske kort:
1) hvad er den optimale størrelse for et lærred i det givne rum?
2) er der et lærred i kan anbefale?
3) En projekter omkring 8-10 K som kan anbefales (og som har nogle af de gode features som nævnes ovenfor lav støjniveau, god zoom og lens shift) @torbenma hvad hedder din Epson?
4) baghøjtalere og en centerhøjtaler på ca. 1000-1500 per stk?

På forhånd tak igen!!!
Hvordan lægger man billeder op herinde?




Redigeret af Andreas1389 - 29-December-2020 kl. 16:47
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 13:28
Jeg har godt 3 meter til 110". Det giver "ægte" biograf følelse.
Det føles lidt som om, at man ikke ser hele skærmen, men gør det alligevel. Hvis det giver mening Tongue
Smid dig i sofaen. Stil et barn i hver side af udkanten af synsfeltet. Så har du skærmbredden Embarrassed
Det er større end man tror Thumbs Up
Tror helt sikkert at du kan køre 120". Måske endda 130"

Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 13:50
Jeg har nogenlunde samme afstande som dig og har projektoren placeret bagerst i rummet ovenpå en reol. Jeg fandt en brugt Epson EH TW-5000 som jeg er vældig godt tilfreds med. Har zoom og lens shift, og var for mig nem at indstille. Synes også den er ok støjsvag. 
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 15:10
kig på XTZ spirit serien. Det er super gode og prisvenlige og bruges af flere herinde

3200SEK for et par spirit 2 (baghøjtalere) er en fin pris

Selv har jeg spirit 6 som LCR
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu