recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - REW og fase
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

REW og fase

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 12:14
Subs har ofte et dårligt ry blandt stereofolk og generelt at de er upræcise og kun kan bruges til eksplosioner. Grunden til det ry er, at folk _ikke_ kan finde ud af at gøre ovenstående.

Sub-til-LCR integration er svært og kan ikke foretages ved bare at lytte. Fedt at videoer og posts som ovenstående sætter fokus på det.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af jan.carsten.pedersen jan.carsten.pedersen skrev:

hejsa
Jeg har brugt denne metode og det virker men tager noget tid. Jeg har fået rigtig gode resultater alle de gange jeg har brugt den.
Hans kanal hedder Home Theater Gurus på youtube og jeg har lagt lidt links nederst:)
Håber det kan bruges.
vh jan
Fremgangs måde ved sub
  • Se episode 11 for at placere dine subs smart
  • Hvis der er flere subs skal de gain matches se youtube episode 8

Episode 7 har jeg prøvet at korte ned men gør man det efter denne video bliver det godt

  • sæt crossover på max i receiver 250hz eller skruet så højt op som muligt på subben
  • Husk alle højtalere sat til small og kun LFE 120hz
  • Mål sub1 med main uden eq sørg for at den er ca lige så højt skruet op som de andre højtalere 75-80 dB
  • Man kan Afkoble main og mål sub1 alene uden eq men hvis alt er sat til small og 250hz burde det virke
  • Sæt altid delay på den sub der er tættest på ved 2 subs
  • Hvis der er flere skal der laves delay på hver enkelt sub for at få den bedste kurve. Altså hver gang der tilføjes en sub skal det samlede altid blive bedre og højere hvis det ikke gør det skal der skrues på delay
  • Når alle subs er delayet (aligent) bliver de til en samlet viatuel sub
  • Af det samlede resultat skal der EQ på og House curve ( ekstra bas) resultatet sættes ind i minidsp output på hver sub indgang(1234 hvis 4 subs)
  • Der testes og ses om de forudsagte er den vi måler
  • Hvis vi skal ændre skal vi huske at lave en rå måling inde vi lave det nye filter
  • Hvis der små ændringer vi skal lave ved kurven indsætter vi bare et lille filter på input siden i minidsp
  • Nu kan der måles i alle sidde positioner for at se hvor ens det er
  • Så skal vi have indstillet den rigtige dB for den virtuelle sub for at kunne køre audysse det kan gøres på minidsp input siden så det passer med hvad audysse siger typisk 75db
  • Kør audysse evt begræns den til kun at tage op til 300hz da vi gerne vil have vores almindelige højtaler til at lyde som de gør men man kan prøve sig frem
  • Så er det tid til at delay main og sub efter audysse er kørt her handler det om at få så lige en linje henover crossover f.eks 80hz evt 100hz hvis main driller derved får man det  frekvens i sub og kan kontrollere det hvilket man ikke kan i main.
  • Altså det er vigtigt at først lave sub delay og eq (altså indstille alle subs til en virtuel )før vi køre audysse da vi på den måde ikke skal indstille mere på subwooferene
  • Ved en sub EQ´er man først. Derefter kører man audysse og til sidst delay i av eller minidsp for at få en god overgang ved crossover
  • afprøv altid at inverte subs især hvis de er bagved dig
  • Bruge rew til at finde ca delay mellem sub og main ellers prøver man sig frem:) følg dog ikke hans råd med at køre audysse først inden man laver delay

Episode7:


En anden forklaring men grundlæggende det samme som episode 7:




Hej Jan

Jeg gik fra den metode til MSO som gav et meget bedre resultat.
Dette kræver Minidsp men du burde prøve det.
Det gør også at du slipper for manuelt at justere subs til hinanden.
Til top
jan.carsten.pedersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-April-2015
Sted: vorbasse
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan.carsten.pedersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 18:33
hejsa
Ja jeg har været ved at kigge på MSO og jeg har en minidsp som jeg bruger:)

Lige nu har jeg dog kun været en enkelt sub jeg har skullet integrere og der tror jeg ikke MSO kan hjælpe mig men måske tager jeg fejl:)
Har overvejet at opgradere min minidsp hd til dirac live for at se om de fir- filtre det bruger kunne give noget
Men klart vil jeg da prøve med MSO når jeg om ikke så længe får min nr 2 sub. Så skal det afprøves når du har gode erfaringer med det
Er det let nok at finde ud af:)
Vh jan
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af jan.carsten.pedersen jan.carsten.pedersen skrev:

hejsa
Ja jeg har været ved at kigge på MSO og jeg har en minidsp som jeg bruger:)

Lige nu har jeg dog kun været en enkelt sub jeg har skullet integrere og der tror jeg ikke MSO kan hjælpe mig men måske tager jeg fejl:)
Har overvejet at opgradere min minidsp hd til dirac live for at se om de fir- filtre det bruger kunne give noget
Men klart vil jeg da prøve med MSO når jeg om ikke så længe får min nr 2 sub. Så skal det afprøves når du har gode erfaringer med det
Er det let nok at finde ud af:)
Vh jan

En sub så er du fint tjent med rew alene:)

Det er bøvlet første gang men PM når du er klar.
Tager mig 15 min at få dig kørende så du kan selv👍🏻
Til top
jan.carsten.pedersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-April-2015
Sted: vorbasse
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan.carsten.pedersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 20:34
Det lyder bare godt 
Det vil jeg helt klart benytte mig af
Glæder mig til at få mine ultimax 18” 
Sonotube op at køre
Når det er klart skal der indstilles;)
På forhånd tak
Vh jan
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af jan.carsten.pedersen jan.carsten.pedersen skrev:

Det lyder bare godt 
Det vil jeg helt klart benytte mig af
Glæder mig til at få mine ultimax 18” 
Sonotube op at køre
Når det er klart skal der indstilles;)
På forhånd tak
Vh jan

Er selv på udkig efter ultimax 18 som næste projekt når tiden er til det. Glæder mig til at høre hvad du synes:)
Til top
jan.carsten.pedersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-April-2015
Sted: vorbasse
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan.carsten.pedersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 21:40
jeg giver en tilbage melding når de er bygget færdige:)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu