recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken encoder bruger de professionelle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken encoder bruger de professionelle?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken encoder bruger de professionelle?
    Sendt: 09-Januar-2021 kl. 10:55
Jeg har nogle filmrips fra nettet. De er encoded i AVC og ofte med en meget lav bitrate = 1500 - 2000 kb/s. Alligevel er de i en overraskende god billedkvalitet. Hvis jeg forsøger at encode en film med en af de encodere jeg har til rådighed og benytter samme opløsning og samme lave bitrate vil resultatet som regel ikke være værd at se på. Så hvad er hemmeligheden bag de professionelles rips?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 11:50
Du har mulighed for at lave nøjagtig den samme kvalitet - men man skal kende indstillingerne. Typisk anvendes dog "compressor" og en række andre industri applikationer til det. - og lad nu være med at sidde og pludre om at du sidder og downloader ulovlige film!

Hvis du VIRKELIG er interesseret i at vide noget som helst om kompression af video - så gå på forum.doom9.org - der sidder de fleste af de mennesker som laver de her codecs og snakker indbyrdes om hvordan man gør tingene - Ser du navnet Ben Waggoner - så er han primær arkitekt på Amazon Video streaming services (det står også under hans navn så vidt jeg husker)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Du har mulighed for at lave nøjagtig den samme kvalitet - men man skal kende indstillingerne. Typisk anvendes dog "compressor" og en række andre industri applikationer til det. - og lad nu være med at sidde og pludre om at du sidder og downloader ulovlige film!

Hvis du VIRKELIG er interesseret i at vide noget som helst om kompression af video - så gå på forum.doom9.org - der sidder de fleste af de mennesker som laver de her codecs og snakker indbyrdes om hvordan man gør tingene - Ser du navnet Ben Waggoner - så er han primær arkitekt på Amazon Video streaming services (det står også under hans navn så vidt jeg husker)


Allerførst: De encodere jeg har adgang til har ikke ret mange indstillinger, typisk 3-4 stykker, nemlig codec, opløsning, bitrate og måske antal gennemløb.
Dernæst: Du skal ikke insinuere noget du ikke har nogen som helst viden om. Der ligger meget forskelligt materiale på f.eks. Youtube. Jeg går ud fra det alt sammen er lovligt, ellers ville det nok ikke få lov til at blive liggende der.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  Der ligger meget forskelligt materiale på f.eks. Youtube. Jeg går ud fra det alt sammen er lovligt, ellers ville det nok ikke få lov til at blive liggende der.

Hej.

Jeg tror at YouTube reencoder brugernes videoer. Det er det jeg læser en gang imellem, på 
Black Magic Designs Forum. Hvis man søger efter 'Youtube setting' i:


I DaVinci Resolve Forummet, finder man indlæg hvor brugerne f.eks. oploader 4K videoer med
 specielle parametre for at få Youtube til at reencode dem til bedst mulig HD kvalitet.

Hilsen Carsten.  


Redigeret af csell - 09-Januar-2021 kl. 16:32
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2021 kl. 20:46
Helt basic, så handler det først og fremmest om selve kvaliteten på optagelserne som efterfølgende skal farvekorrigeres etc. og så encodes til et given format, f.eks til YouTube.

Der er stor forskel på om footage er skudt med et GoPro i f.eks. 4K 50fps HEVC 100mbps. eller et RED med måske op til 2400mbps. med noget høj kvalitet’s glas foran.

Jeg benytter b.la. af software DaVinci Resolve - FCPX - Compressor - VideoProc - Handbrake. m.fl.

Hardware indkodning på Mac maskiner med T2 chip og afterburner for ProRes raw med Mac Pro samt egpu.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu