recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows vil ikke slumre/sleep (løst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows vil ikke slumre/sleep (løst)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows vil ikke slumre/sleep (løst)
    Sendt: 12-Januar-2021 kl. 13:42
Min Windows er holdt op med at kunne gå i powersave. Den kan hverken slukke skærmen eller gå i sleep/slumre.

Problemet er opstået efter patch KB4535996 på build 1909. Men build 2004 og 20H2 har samme problematik.

Har testet og kan genskabe med følgende:
Hvis jeg laver en Windows Live USB med 1909 og alle drivere, så virker det uden problemer.
Laver jeg en tilsvarende Windows Live med enten build 2004 eller 20H2, så virker powersave ikke.
Powersave virker også på Ubuntu.

Setup:
Ryzen 3950x
Asus X570-F
Geforce RTX 2080

Alle drivere er opdateret.

Jeg har nemlig ikke særligt meget lyst til at smide de 8.000 kr for support hos Microsoft, selvom jeg nok får dem igen, når fejlen er deres. Synes bare det er utroligt at der er kommet to windows versioner med samme fejl. Så det kan ikke være særligt udbredt.

Jeg er ikke interesseret i løsningsforslag med "tillad at den enhed vækker computeren" eller med med "powercfg /requestoverride".
Det er ikke for at være arrogant, men det er testet til hudløshed og problemet er desværre en del mere kompliceret.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er andre herinde, som oplever samme problemer og evt. har en specifik løsning på det.


Redigeret af Cyberguyen - 17-Marts-2021 kl. 01:44
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 14:49
Er det både automatisk (time out) og manual power save der fejler?
Min stationære Medion er holdt op med automatisk at gå i slumre, men regnede egentlig med det skyldtes en efterhånden temmelig crappy Win 10 (build 2004) installation. LOL
Men kan godt manuelt sættes i Slumre tilstand.
Mvh. JørgenT
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 15:17
Jeg kan godt gøre det manuelt, så det er kun den automatisk sluk af skærm og efterfølgende sleep/slumring som ikke træder i kræft.

Meget irriterende at man skal huske at slukke skærm og måske også computer, hver gang man forlader rummet. Måske bliver man jo hængt op og så er det normalt rart at den selv slukker. Ouch
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 18:11
Jeg har lige testet på en Windows 10 build 2004 PC. Skærmen slukker, men den går ikke i slumre mode.
Jeg var dog overbevist om, at en "Cyberguy" godt kunne løse sådan et problemSmileyer

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 22:13
Jeg har et lignende problem, dog ingen løsning.
Jeg har også prøvet alle mulige indstillinger i bios, reg. database mm, tvungen stadby via driver (USB primært)

Det er en ældre PC (I7-3770k) med nyere indmad. Den kører faktisk super med ny SSD diske, 16gb ram og nyt grafikkort.

Men i flere år har den uopfordret (fra slumretilstand) startet op til login billedet, hvorefter den bare står der. Ikke fedt med gæster i kontor/gæsteværelse. Nogle gange starter den ultrakort op, med blæser, for så at falde i søvn igen

Den kan heller ikke selv gå i slumretilstand, hvor jeg også har prøvet allemulige nørdede indstillinger med power config osv.

Men jeg har heller ikke geninstalleret windows fra frisk siden der var Windows7 på maskinen.
Der ligger nok en "nisse" og/eller noget driver fra det gamle bundkort.



Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2021 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har lige testet på en Windows 10 build 2004 PC. Skærmen slukker, men den går ikke i slumre mode.
Jeg var dog overbevist om, at en "Cyberguy" godt kunne løse sådan et problemSmileyer

Flemming
Jeg har så også løst problemet og afslutter derfor tråden Party

Det var to ting, som udgjorde problemet og derfor har det været meget svært at fejlfinde på.

Fra Windows 10 version 2004, har Microsoft introduceret en fejl, så største delen af joystik på markedet fortæller Windows at brugeren konstant er aktiv. Så snart man hiver joystik'et fra, så kan den gå i powersave.

Men der var også en fejl på min Windows "Power plan", som ikke ville lade maskinen gå i powersave. Selvom jeg testede ved at pille alting fra, så oplevede jeg stadig problematikken.

Så det er jo svært at finde ud af fejlen, når man kan installere en clean Windows 10 version 1909 og ikke opleve den. Men når man efterfølgende konstatere den på en Windows 10 version 2004, så tænker man jo ikke umiddelbart at det er ens joystik, som udgør fejlen. Ouch
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu