recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HJÆLP til en it/wifi-tumpe!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HJÆLP til en it/wifi-tumpe!

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 13:18
Wifi stråler flyttes som vand, så har du mulighed så smid flere accesspunkter op i yderområderne.


Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

jeg havde samme udfordringer og valgte 2 router fra asus med aimesh, nu spiller det.

Jeg tænker iøvrigt på at koble en eksternhd til routeren via usb. Kan jeg forvente at kunne tilgå denne både fra Mac og PC ?

Ingen problem at dele til både pc og Mac fra Asus router
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

  Jeg tænker iøvrigt på at koble en ekstern hd til routeren via usb. Kan jeg forvente at kunne tilgå denne både fra Mac og PC ?

Hej.

Det må komme an på hvilket filesystem du vælger. Hvis du vælger er MaC filesystem, kan det blive nødvendigt at installere et specielt program på dine PC'er, for at kunne læse det.


Men ellers er der sket nogle ændringer i de seneste versioner af Windows 10, der kan gøre det besværligt at browse drev på andre enheder, da man fjernede SMBv1. Her er nogle links der beskriver problemet.

Citat Robaye: 'Remember that "browsing" network shares in Windows Explorer is a function of SMBv1, you can't do that in SMBv2. With only SMBv2 enabled you have to manually type in the complete address of the share into the application, or map the drive.'



Citat: 'SMBv1 is not installed by default in Windows 10 version 1709.....'


Citat ovenstående link: 'The Computer Browser service relies on the SMBv1 protocol to populate the Windows Explorer Network node  (also known as "Network Neighborhood"). This legacy protocol is long deprecated, doesn't  route, and has limited  security. Because the service cannot function without SMBv1, it is removed at the same time.'


Hilsen Carsten.


På en Asus router er det bare at bruge ext3 eller 4 lidt efter model (Linux system som routeren kører og derfor arbejder bedst med), og holde sig væk fra andre formater med mindre man har planer om at tage den af og bruge direkte i en pc.
Delings tjeneste vælger man bare samba (smb)
SMBv1 skal bare være slået helt fra, det var en gammel usikker standart i 2018 hvor linkene er fra og det er sikkert ikke blevet bedre med tiden. 


Redigeret af dieseldk - 20-Januar-2021 kl. 17:53
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 17:54
tak for tips. Jeg er ikke skarp på de tekniske termer. Min udfordring er at jeg vil tilslutte en ekstern hd til min nye router, primært til st opbevare fotos og ligende. Den skal så kunne tilgås fra alle i huset hvilket betyder desktop,laptop og macbook.

Kan det gøres simpelt og er det ligegyldigt hvilken hd jeg køber ?
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

tak for tips. Jeg er ikke skarp på de tekniske termer. Min udfordring er at jeg vil tilslutte en ekstern hd til min nye router, primært til st opbevare fotos og ligende. Den skal så kunne tilgås fra alle i huset hvilket betyder desktop,laptop og macbook.

Kan det gøres simpelt og er det ligegyldigt hvilken hd jeg køber ?

Det burde være ligegyldigt hvilken hd du køber, skal dog ikke kunne sige om der kan være nogen hvor routeren har svært ved at lever strøm nok hvis hd kun får strøm over usb (er det overhovedet et problem længere?) prøv at google din model og den hd du kigger på.
På routeren skal du ind under brug af usb og vælge servercenter 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu