recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg har TP-LINK Deco M5 som du skriver om. 
Fungerer super godt, jeg bruger kun 2 af noderne (der fulgte 3 med) og det dækker hver en krog i huset + hele haven også. 

Jeg får ca. 300mbit/s trådløst (har en 1000/1000 forbindelse) så der er selvfølgelig noget tab, men det er rigeligt til mit forbrug. hvis jeg har behov for mere fart så trækker jeg et kabel :)


Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv - har for nyligt også selv sat TP-Link Deco M5 op i mit 2-plans hus, og der er nu fuld dækning i hver en krog, og ja, inkl. haven LOL.
Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 15:11

[/QUOTE]
Hvis dun underbo kan få fiber, kan du så ikke også?

Og så få lavet noget wifi, med flere access point.
[/QUOTE]
Det skulle man tro, men har haft Eltel ude flere gange (på vegne af forskellige teleudbyderne) de siger der mangler en føringsvej som min udlejer skal opføre, men de nægter.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

  de siger der mangler en føringsvej som min udlejer skal opføre, men de nægter.

Hvad mon sådan en føringsvej koster?


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 15:27
 Hvordan har din underbo så fået Fiber, når udlejer ikke vil klargøre til det.? Her i den afdeling af boligselskabet hvor jeg bor, samt i deres øvrige blokke af samme type, står udstyret i de gamle affaldsskabe, og fiberen er trukket i affaldsskakterne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 20:37
Ellers hook op med underboen og få et kabel op. Så køber i den hurtigste forbindelse og splitter regningen. Uanset hvad bør han slippe billigere.

Ja, jeg ved godt det er en grå (næh, ulovlig) zone, men når de nu ikke vil levere...


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

Det skulle man tro, men har haft Eltel ude flere gange (på vegne af forskellige teleudbyderne) de siger der mangler en føringsvej som min udlejer skal opføre, men de nægter.


Først og fremmest skal du finde ud af, hvor dine "internetkvaler" er.
Er det mellem sendemast og din router, eller fra router og til dine enheder på lokalnettet?

Det der med fiber og føringsvej, er der måske en løsning på.

Først kommer lige en lille historie:
Jeg bor i et hus fra 1923. Det er placeret forrest på grunden helt ud til vejen. Ud mod vejen er vores stue. På førstesalen er vore stationære computere og det kablede netværk. Vores ADSL skillefilter var palceret oppe på loftet under taget, så ADSL modem var naturligt på overetagen.
Da vi skulle skifte til fiber satte jeg det som en klausul at fiberen blev ført ind på første sal.
YouSee kunne ikke love noget, men jeg fik ret til at måtte afbryde installationen uden omkostninger, hvis Norlys (de eneste der har fysisk fiber ude i vejen) ikke ville trække fiber op til førstesalen.

Men det var intet problem, installatøren fra Norlys lavede pænt metalrør (føringsvej) op til førstesalen og borede igennem hvor jeg anviste det.
Det hjalp selvfølgelig at jeg var hjemme og kunne hjælpe. Ellers var fiberen nok bare blevet trukket ind i stuen (inde bag 3 skabe).
Det kostede ikke ekstra.

Tal med din udlejer (formoder at det er privat udlejning, eller lignede og ikke en boligforening), spørg om du selv må etablere føringsvej. Må du det, hører du en udbyder om, hvad det koster at få det lavet.
Om du så skal betale et par tusinde, vil det i mine øjne være det værd. De penge kan du let komme til at fyre af på diverse 4G/5G modems og tilhørende udstyr. Samtidig er en fiberforbindelse ofte hurtigere og billigere end mobilnetbaseret forbindelse.
Fiber er så meget lettere.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Ellers hook op med underboen og få et kabel op.


Jeg tænkte det samme....
Hvis man taler godt med sin underbo, køber man to routere og kobler dem på underboens fiberrouter.
Så har man to separate netværk, med fuld sikkerhed imellem.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 09:38
Tak til alle for de mange gode inputs 👏👏
Har en masse jeg skal igang med at finde ud af, først og fremmest om jeg kan forbedre den forbindelse jeg har og så kunne det være jeg skulle tage en snak med underboen 😁
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af simony simony skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg har TP-LINK Deco M5 som du skriver om. 
Fungerer super godt, jeg bruger kun 2 af noderne (der fulgte 3 med) og det dækker hver en krog i huset + hele haven også. 

Jeg får ca. 300mbit/s trådløst (har en 1000/1000 forbindelse) så der er selvfølgelig noget tab, men det er rigeligt til mit forbrug. hvis jeg har behov for mere fart så trækker jeg et kabel :)


Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv - har for nyligt også selv sat TP-Link Deco M5 op i mit 2-plans hus, og der er nu fuld dækning i hver en krog, og ja, inkl. haven LOL.

Jeg har også deco m5 og bruger også kun to af de tre noder. Det dækker alle m2 i min 250m2 et plans bolig. Dækker dog kun halvdelen af min 1200m2 grund, men det er også kun plæneklipperen der bruger wifi derude 😎
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu