recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nye højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

nye højtalere

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Leo P Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2020
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 17:46
har snakket med ham, han vil levere dem til mig for 3000 kr.....tænker det kan blive helt godt og så med en lille sub til at give lidt mere bund
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 17:52
kunne godt selv have været interreseret, så skynd du dig at købe dem til de 3000kr



Til top
Leo P Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2020
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 18:55
gasolin, tak for anbefalingen, har aftale med ham nu, han kommer med dem i morgen formiddag :-)
så nu må i gerne anbefale en god sub til dem hvis det bliver nødvendig :-)

har fundet en ny System Audio Saxo sub 10 i (audiobutikken.dk) som er på tilbud til 2699kr sat ned fra 3500kr. nogen der kender den.......skal kun bruges til musik 


Redigeret af Leo P - 29-Januar-2021 kl. 19:28
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 19:30
Prøv at se hvordan frekvensgangen er den falder cva 6-7db ved 30hz, i forhold til reference punktet 0 og der masser af bass omkring 100hz ned tilca 50hz, de højtaler mangler  ikke bas 

Redigeret af gasolin - 29-Januar-2021 kl. 19:40
Til top
Leo P Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2020
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leo P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 19:40
skal også lige lytte til dem inden jeg farer ud at køber en sub :-)
Det bliver spændende hvordan de lyder i mine øre, men kommer lige med en opdatering i weekenden :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 19:45
Shit en pukkel ved 100 Hz.

Normalvis angiver man frekvensgangen +/- 3 dB, men det gør man visest ikke ved den her. Det må være +/- 6 dB, ellers falder den jo ovenud af range ved 100 hz.


Sådan en højttaler kan man vidst kun elske eller hade, men neutral vil jeg ikke kalde den....



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 20:15
Det er meget normalt at små højttalere kompenserer deres manglende evne til at spille dyb bas med mere mellembas.

Frekvensrespons ved 2-3 volt prøvespænding siger heller intet om hvordan højttaleren reagerer når man skruer op. Der er gode chancer (sikkert som amen i kirken) for at den producerer store mængder forvrængning. Det er underligt at ingen gider måle højttalerforvrængning, når den i praksis er 10-100 (!) gange værre end forstærkerne, som ofte nidkært bliver målt og vejet.

En forstærker med indbygget delefilter til sub der kan aflaste den fra at spille bassen ville hjælpe betydeligt, men det tror jeg ikke den audiolab kan. Det er en mangel ved 99% af alle stereo forstærkere. Desværre.


Redigeret af Mefisto - 29-Januar-2021 kl. 20:21
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2021 kl. 20:29
Nogen subwoofer har høj passfilter til fronterne, højttalerkabel til subwooferen og højtalerne tilsluttet subwooferen med højtalerkabel

Redigeret af gasolin - 29-Januar-2021 kl. 21:00
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2021 kl. 10:03
Jeg har et dumt højtaler spørgsmål og undskyld for det og for at stille det i denne tråd. 

Hvis mine højtalere er angivet til 4 ohm og min forstærker har en udgangseffekt på 400 watt i 4 ohm (200 watt i 8 ohm) er det så det den "spytter ud".

Eller sagt på en anden måde. Er det højtalerne der er "spænde for" der definerer hvilken effekt forstærkeren bruger/har? Embarrassed
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2021 kl. 10:52
Når du skruer op på volumen på forstærkeren, øges vekselsspændingen ud til hæjttalerne.

Nu tager vi lige den simple version:
Hvis du sender 20 volt ud i dine 8 Ohms højttalere, vil højttalerne trække (I=U/R - Ohms lov) 20/8 = 2,5 A.
Dermed er effekten (P=UxI ) 20x 2,5 = 50 W

Hvis du sender 20 volt ud i dine 4 Ohms højttalere, vil højttalerne trække (I=U/R - Ohms lov) 20/4 = 5 A.
Dermed er effekten (P=UxI ) 20x 5 = 100 W

Altså forsøger højttalerne at trække en given effekt ud fra forstærkeren, hvor meget effekt den trækker ved volumenkontrollen i en given position er afhængigt af impedansen - og ikke mindst om forstærkeren kan levere den givne effekt i den givne impedans.
Hvis din forstærker leverer det du opgiver kan du være ganske rolig.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2021 kl. 11:20
Tak for info.
Til top
Leo P Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2020
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Leo P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2021 kl. 22:25
lige en opdate, har lyttet til mine nye quad s2 en dag nu og er vild med dem, synes de har en fantastisk mellemtone og er imponeret over den lille 13 cm kan levere så god bas, synes den lyder som en meget størrer højtaler end den er, så er rigtig glad for at jeg købte dem og endnu en gang tak til Gasolin for at anbefale dem ;-)
mvh Leo
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu