recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Chromecast Google TV valg af billedfrekvens
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Chromecast Google TV valg af billedfrekvens

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Men Apple TV kan vel netop matche refresh rate uden pulldown på Netflix da den skifter automatisk som Shield kan med refresh rate appen?

120 hz tv laver normalt reverse pulldown ved at hive 24 hz ud af 60 hz og vise hvert billede 5 gange. 5x24=120. Slutresultatet er det samme som 24 fps. Den eneste forskel er opdateringsfrekvensen.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

I forhold til native 24 fps afspilning og reverse 3-2 pulldown er sluresultatet det samme. 


Arhhh, det er vist lige at forenkle det lidt for meget...
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

I forhold til native 24 fps afspilning og reverse 3-2 pulldown er sluresultatet det samme. 


Arhhh, det er vist lige at forenkle det lidt for meget...

Forklar endelig hvad forskellen skulle være.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Steffe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Januar-2012
Sted: Nej
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

Har testet Netflix i WebOS.

Punisher (serie, 23,976 Hz): Ingen hakken
The Irishman (film, 24 Hz): Ingen hakken
Dicte (serie, 25 Hz): Ingen hakken

Hvis ikke til tv'et selv skifter opdateringsfrekvens efter indholdet, ja så forstår jeg ikke, hvorfor Dicte ikke hakker helt vildt.

Du kan checke Hz ved at gå ind i settings > alle indstillinger > kanaler > gå ud i menuen og tryk 1111.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Steffe Steffe skrev:

Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

Har testet Netflix i WebOS.

Punisher (serie, 23,976 Hz): Ingen hakken
The Irishman (film, 24 Hz): Ingen hakken
Dicte (serie, 25 Hz): Ingen hakken

Hvis ikke til tv'et selv skifter opdateringsfrekvens efter indholdet, ja så forstår jeg ikke, hvorfor Dicte ikke hakker helt vildt.

Du kan checke Hz ved at gå ind i settings > alle indstillinger > kanaler > gå ud i menuen og tryk 1111.

Jeg er ikke helt med. Hvilken enhed taler vi om her?

Update:
Fandt ud af det :-) Tak for tippet.

Menuen på B7V viser kun information om opløsning og opdateringsfrekvens på HDMI porten. Når jeg anvender de indbyggede apps, kan man derfor ikke se oplysninger om hverken opløsning eller opdateringsfrekvens.


Redigeret af aalb1970 - 06-Februar-2021 kl. 12:26
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

Enig.

DR, TV2, Viaplay m.fl. blot er sat til at køre i 50 Hz, da alt indhold ligger i 25/50 fps.

Netflix, Disney+ m.fl. laver reverse 3-2 pull-down og opdaterer med 120 Hz. Netflix er dog også i stand til at skifte mellem 50 og 60 Hz, da europæisk indhold i 25 fps afspilles uden hakken.

I forhold til native 24 fps afspilning og reverse 3-2 pulldown er sluresultatet det samme. Der er derfor intet vundet ved at afspille på et Apple TV med Match Framerate.

Jeg synes, at det er vigtigt at få bygget et fundamentet, hvor skift af billedfrekvens, dynamikområde og lignende virker. Ellers fortsætter distributørernes dårlige praksis med at konvertere indhold.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

Enig.

DR, TV2, Viaplay m.fl. blot er sat til at køre i 50 Hz, da alt indhold ligger i 25/50 fps.

Netflix, Disney+ m.fl. laver reverse 3-2 pull-down og opdaterer med 120 Hz. Netflix er dog også i stand til at skifte mellem 50 og 60 Hz, da europæisk indhold i 25 fps afspilles uden hakken.

I forhold til native 24 fps afspilning og reverse 3-2 pulldown er sluresultatet det samme. Der er derfor intet vundet ved at afspille på et Apple TV med Match Framerate.

Jeg synes, at det er vigtigt at få bygget et fundamentet, hvor skift af billedfrekvens, dynamikområde og lignende virker. Ellers fortsætter distributørernes dårlige praksis med at konvertere indhold.

Det kan vi ikke være uenige om. Men problemet gælder jo alle platforme, også ATV. De indbyggede apps i ATV er ikke anderledes end på Smart TV, så den eneste forskel ift. f.eks. LG's WebOS er, at ATV boksen laver reverse pull-down i stedet for tv'et. Jeg forstår derfor ikke, hvorfor folk tror, at ATV er bedre end Smart TV.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 10:58
Tænkt eksempel: DRTV lægger i morgen en titel op i 30fps og i overmorgen en titel i 24fps. Det andet indhold er, som hidtil, 25/50fps. Så får man ikke længere korrekt afspilning på disse nye titler med en app, der er låst.

At lige præcis DR så nok ikke gør det i morgen, er en anden sag :)

Reverse 3:2 pulldown kræver 120Hz panel og det er langt fra normen på TV-skærme. Og på Smart TV kan man ikke være sikker på, at det sker. Der er mange låste apps på Smart TV, afhængigt af platform osv.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Tænkt eksempel: DRTV lægger i morgen en titel op i 30fps og i overmorgen en titel i 24fps. Det andet indhold er, som hidtil, 25/50fps. Så får man ikke længere korrekt afspilning på disse nye titler med en app, der er låst.

At lige præcis DR så nok ikke gør det i morgen, er en anden sag :)

Reverse 3:2 pulldown kræver 120Hz panel og det er langt fra normen på TV-skærme. Og på Smart TV kan man ikke være sikker på, at det sker. Der er mange låste apps på Smart TV, afhængigt af platform osv.

Igen, jeg er ikke uenig. Det vil da være bedst, hvis alle udbydere lagde materiale op på deres tjenester ubehandlet og deres streamingapps afspillede indholdet med den korrekte billedfrekvens.

Ift. reverse pull-down mener jeg godt, at nogle 60 Hz paneler kan klare det ved at opdatere med 48 eller 72 Hz. Det kunne mit gamle Pioneer plasma.

Men enig i, at revserse pull-down er en nødløsning, og det var heller ikke min pointe. Min pointe var, at ATV ikke kommer med noget ekstra "magic sauce" ift. behandling af forskellige billefrekvenser, man ikke allerede får på f.eks. WebOS platformen. WebOS (og andre Smart TV platforme) har yderligere den fordel, at man har skåret HDMI interfacet fra, med alle dets begrænsninger i båndbredde m.v.


Redigeret af aalb1970 - 08-Februar-2021 kl. 11:46
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu