recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi og styring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi og styring

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
peter12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2006
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peter12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: WiFi og styring
    Sendt: 09-Februar-2021 kl. 17:29
I forbindelse med forestående køb af elradiator skriver firmaet:

WiFi: Denne model har indbygget Wifi, hvilket betyder, at du enkelt kan koble radiatoren til dit hjemmenetværk, og hvorefter kan man styre hver enkelt radiator fra via en app på din smartphone. App’en kan hentes gratis fra App Store (iOS), Google Play (Android) eller Windows Store (Windows).


Jeg forstår ikke rigtig mekanikken, der ligger bagved apparatets indbyggede WIFI og kommunikationen med netværk og mobiltelefon.


Og væsentligst: Kan styringen ske fra telefonen på flere kilometers afstand afstand fra netværkets placering.

MVH

Med venlig hilsen

Peter
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 17:42
Du kan sikkert lave forskellige scenarier med app. For eksempel sænkning af temperaturen mens du er på arbejde.

Jeg tror du skal være på samme netværk som radiatoren for at styre den.

Hvis du linker til radiatoren er det noget nemmere at hjælpe.


Redigeret af Mufti - 09-Februar-2021 kl. 17:51
Til top
peter12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2006
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peter12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 19:02
Hej Mufti. Tak for dit svar.
Jeg ved ikke om nedenstående kan hjælpe, men jeg skal måske prøve at komme nærmere på producenten.

Med venlig hilsen

Peter
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 19:49
Den bedste måde at selv finde ud af mere, er nok at downloade appen og kigge lidt i den.

Har app direkte fat i hver radiator, kan du kun styre det via hjemmenetværket (som ved eksempelvis Ikea trådfri).
Kommunikerer app med “noget i skyen”, vil du også kunne nå det udenfor dit hjemmenetværk (som ved eksempelvis unifi netværk).

Måske sælger kan svare på det, eller producenten?


Klaus


Redigeret af KlausDM - 09-Februar-2021 kl. 19:50
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2021 kl. 23:05
De sælger den hos greenline.

Hvis du går til bunden at denne side er der en beskrivelse. Her står at du kan styre den hvor som helst via app. Så du kan også styre den uden for netværk. Der er også link til brugsanvisning i bunden af siden. Den må du selv læse.

Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 09:47
Jeg vil godt påpege noget angående app-styring af el-radiator/el-håndklædetørrer/osv.. via en proprietær app.
Hvad har du brug for?
Tænk lidt over det...
Har du brug for, at kunne tænde og slukke for radiator via mobil? sandsynligvis ja.
Har du brug for, at kunne styre hvor varmt den skal være via mobilen? sansynligvis ja.
Har du brug for, at kunne tænde og slukke på forskellige tidspunkter? sandsynligvis ja.
Ovenstående kan løses vha. en lysdæmper og en helt almindelig el-radiator (uden nogen form styring) uden en proprietær-app-styring.
Jeg er er grundlæggende imod, at hver eneste IoT-/SmartHome-dims skal have deres egen app.
En helt almindelig "dum" el-radiator uden styring kan i mange tilfælde dæmpes og styres vha. af en lys-dæmper - og dermed åbnes en helt anden verden af muligheder, når man netop ikke prøver at vælge en "intelligent" løsning. Men f.eks. en ganske almindelig "dum" el-radiator som kan dæmpes, så kan man købe en lys-dæmper, som f.eks. er Zigbee-/Z-Wave-/EnOcean-/KNX-/IHC-kompatibel og man kan dermed styre vha. sin "normale" husstyrings-app f.eks. HomeKit.
HomeKit og lign. understøtter også geofencing - d.v.s. at hvis du forlader huset, så kan man automatisk slukke radiatoren og den kan automatisk tænde når man kommer hjem.


Redigeret af dude - 10-Februar-2021 kl. 09:56
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu