recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Below Zero Theater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Below Zero Theater

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2022 kl. 12:31
Er det Hue pærer eller noget andet? Jeg har Hue, og fx en funktion til at dæmpe lyset langsomt op, når lyset udenfor forsvinder til aften. Den dæmpning varer måske 30 minutter og går fra 0 til fx 50 %.

Selvfølgeligt er der stadig dagslys til at bløde det op, mens det dæmper op, men jeg oplever ikke ryk som sådan. Når det tænder, ser jeg det nogle gange, fordi der jo netop er et minimumsniveau, som jeg godt kan se er tydeligt i et helt mørkt rum. Men når det så er kommet i gang, så er "ryk" i hvert fald meget små og stort set ubemærkelige.

Den rigtige måde at løse det problem er nok at vælge pærer med mindre watt eller lumen. Selvom det ikke er lineært, så er 1% af 400 lumen jo mindre end 1 % af 900 lumen. 

Ellers kan du måske benytte dig af gamle trick, som at nøjes med at tænde et mindre antal pærer, så der er mere afstand imellem dem, der lyser, når det skal være mørkt. Så vælger man de strategisk rigtige af hensyn til skygger, osv., og slutresultatet er et mørkere rum. Det kan især være effektivt at nøjes med at tænde pærer langs periferien af rummet.

Edit: Og ellers reducerer reflektion eller afskærmning altid, hvor skarpt lyset føles (blænding), så du kan måske også eksperimentere lidt med det? 

Eller måske bruge stjernehimlen til den dæmpede orienteringsbelysning, hvis den kan lyse kraftigt nok til det.


Redigeret af nicoleise - 10-December-2022 kl. 12:42
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2022 kl. 13:22
Jeg har faktisk sat opal glas foran de spots i loftet for at dæmpe dem så meget som muligt. Jeg vil lige prøve at slibe en så den er så diffus som muligt.

De eneste pærer der er Hue er de tre farvede ved lærredet. Dem på væggen er noget andet (billigt, men så nærmest 100% ud som en almindelig pære). I loftet er det Osram (de eneste jeg kunne finde som er 12V). Alle Ropelight styret af af nogle hjemmelavede DIN skinne dæmpere der kører Zigbee.

Stjernehimlen er i foyeren og det er inden i biografen jeg har problemet. 
Jeg kan godt lide at når filmen er færdig, så tændes lyset langsomt. I "gamle" dage med analoge lysdæmpere og almindelige pære var det 100% perfekt. 


Redigeret af BelowZero - 10-December-2022 kl. 13:23
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2022 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Jeg har faktisk sat opal glas foran de spots i loftet for at dæmpe dem så meget som muligt. Jeg vil lige prøve at slibe en så den er så diffus som muligt.

Overvej mikroprismatisk (MP) i stedet. Opal fordeler lyset, hvilket også giver mere blænding, fordi en større del af lyset lyser direkte på dig. Mikroprismatisk er en speciel film med lodrette strukturer, der gør at langt det meste lys ledes direkte/retvinklet igennem filmen. Det gør, at mindre af lyset "lækker" ud i andre retninger, og dermed blænder der mindre.

Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

De eneste pærer der er Hue er de tre farvede ved lærredet. Dem på væggen er noget andet (billigt, men så nærmest 100% ud som en almindelig pære). I loftet er det Osram (de eneste jeg kunne finde som er 12V). Alle Ropelight styret af af nogle hjemmelavede DIN skinne dæmpere der kører Zigbee.

Du kan jo prøve at teste med dine Hue pærer, om du er tilfreds med måden de dæmper op på, hvis du bruger dem til at lave rampen? I så fald laver Hue GU10 spots, og dine 12V spots kan ændres til 230V ved at fjerne transformeren og skifte selve spots ud fra de nuværende, som sikkert er GU4 eller MR16, og så til noget med GU10 fatning. En elektriker skal nok lige kigge på kablerne bag spots og se, om det er en forsvarlig løsning, og det er jo også noget omstændigt. Men det er test af 50 LED pærer for at finde noget, der fungerer ordentligt også. 

(Edit: Alternativt kunne du nok relativt nemt installere nogle nye GU10 spots, som kunne bruges til "sal lys". Der behøves sikkert ikke mange, for at opnå den ønskede effekt. Men jo kun relevant, hvis du synes Hue spiller)

Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Stjernehimlen er i foyeren og det er inden i biografen jeg har problemet. 
Jeg kan godt lide at når filmen er færdig, så tændes lyset langsomt. I "gamle" dage med analoge lysdæmpere og almindelige pære var det 100% perfekt. 

Nå, det havde jeg ikke forstået. Men ja, tingene var nemmere med pærer, og jeg tror ikke du finder en elektriker, der ikke er enig i, at dæmpning af LED er unødvendigt svært. Særligt når det så også skal kombineres med styringsformer og sådan. Man kan dog godt finde traditionelle lyddæmperløsninger, der fungerer godt med visse LED pærer, men det er bestemte kombinationer, der fungerer godt og fuldstændigt uden logik. 

Jeg lavede fx engang en test på en GIRA KNX lysdæmper, der skulle være god til LED. For det første var den dårligere end fx en Hager dæmper, og for det andet, var resultaterne vidt forskellige. Så fx var en "ikke dæmpbar LED" fra Harald Nyborg bedre, end Osrams tilsvarende "dæmpbare LED pærer". Det kan man selvfølgeligt ikke sælge til folk (altså noget, der går mod producentens anvisninger), men det er da pudsigt. 

Vi testede over 20 pærer og 4 (dyre) lysdæmpere, med forskellige antal pærer på hver streng, osv. Der var ikke en vinder, blot en masse mere eller mindre dårlige muligheder. 


Redigeret af nicoleise - 10-December-2022 kl. 18:07
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2022 kl. 10:05
Mine spots i loftet kan ikke ændres til 230V. Det er en fysisk umulighed :-)
Pga den fjederring der holder pæren på plads, er det meget tynd plast jeg kan have foran dem. Det eneste formål er at dæmpe lyset så meget som muligt. De blænder ikke.

Jeg synes Hue regulerer bedre, men de slukker bare når de kommer ned i styrke. Dem på væggen kører længere, men i hak.

Jeg prøver lige at uploade en video.




Redigeret af BelowZero - 12-December-2022 kl. 10:08
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2022 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Pga den fjederring der holder pæren på plads, er det meget tynd plast jeg kan have foran dem. Det eneste formål er at dæmpe lyset så meget som muligt. De blænder ikke.

Mikroprismatisk er også en ganske tynd film, men hvis de ikke blæder dig, så er det super. Hvis de skal være mørkere, kan du også overveje en mørktonet film, selvom det ikke er det mest energieffektive. :)

Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Jeg synes Hue regulerer bedre, men de slukker bare når de kommer ned i styrke. Dem på væggen kører længere, men i hak.

Ja, jeg kan godt se, hvad du mener. Det skyldes grundlæggende, at styresignalet har en relativt dårlig opløsning, og at den opløsning ikke anvendes optimalt i lyskilden. 

I mere professionelle applikationer (fx DALI, som er en standardiseret måde at opnå det samme på; at flytte dæmpningen ud i armaturet), har man af samme årsag vedtaget to mulige dæmpningskurver; en lineær og en logaritmisk. 

De er så defineret i IEC62386, og på den måde kan både kontrolsystem og lampeproducent sikre en hensigtsmæssig reaktion på styresignalet, udtrykt som procent af lampens maksimale output. Denne "forventningsafstemning" betyder, at DALI generelt opfører sig rigtigt pænt ved dæmpning. Dog skal man være opmærksom på, at armaturproducenten også her må/skal definere en mindste værdi. 

Omvendt, når en smart-pære producent skal sende et produkt på markedet, så er fokus typisk oftere på, om det giver en fornuftig brugeroplevelse, når man skubber rundt med en skyder på en smartphone. Det er også pga denne mangel på standardisering, at forskellige producenters løsninger opfører sig forskelligt. 

Jeg tænker ikke, at dette problem generer dig nok til at skulle skifte så meget ud, men med forklaringen på, hvordan det hænger sammen, kan du måske vurdere om andre smart-pærer egner sig bedre.

Hvis problemstillingen skal forklares visuelt, kan du se den øverste graf på siden her; den orange linje er den (typisk anvendte) logaritmiske respons på DALI, der anerkender, at vi nok mere interesserede i præcision helt nede i bunden af skalaen, end om lampen lyser med 91,2 eller 91,7 % af sin maksimale lysstyrke i toppen, ligesom karakteristikken bedre passer til at lineærisere en LED lyskilde. 


Desværre publicerer de fleste producenter ikke disse kurver for smart-pærer, men det illustrerer forhåbentligt problemstillingen godt, og giver en idé om, hvad du kan jagte for en løsning. :)

Du skal dog, som nævnt, uanset dæmpekurve også være opmærksom på lyskildens minimumsniveau. Det er det, der gør at Hue pærerne bare slukker - de når deres minimumsgrænse. Så kombinationen af en god dæmpekurve og en lav minimumsgrænse er nok den hellige gral for dig. Hvilken smart-pære, der leverer det, skal jeg desværre ikke kunne sige. :)
Til top
Koppen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2020
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koppen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 20:59

Hej Claus

Må man være så fræk og spørge hvordan du fik det i stand - og få Lyngdorf forbi? ☺️




Redigeret af Koppen - 13-Januar-2023 kl. 21:05
Til top
Koppen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2020
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koppen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2023 kl. 21:02
Dobbelt post - slet*

Redigeret af Koppen - 13-Januar-2023 kl. 21:05
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 16:04
Hold nu k… hvor er den gennemført, man har jo helt svært ved at holde på mundsavlet :-) det må lyde monster godt:-)
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Koppen Koppen skrev:

Må man være så fræk og spørge hvordan du fik det i stand - og få Lyngdorf forbi? ☺️

Godt spørgsmål. Jeg har kendt Thomas Birkelund i mange år gennem arbejde. Han har hjulpet en del og kommet med mange gode forslag til forbedringer.

Men denne gang havde han en akustikker med som rejser rundt i verden og justerer lyd og biografer ind. Jeg vil antage at det er en betalt service de tilbyder.

Nu har jeg selv købt et "sæt" for at kunne gøre det selv. Der er nok lige noget der skal studeres på Youtube inden jeg mestre det :-)

Mvh Claus
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Hold nu k… hvor er den gennemført, man har jo helt svært ved at holde på mundsavlet :-) det må lyde monster godt:-)

Tak Vilstrup :-)

Jeg er meget glad for rummet. Det blev faktisk som jeg altid har drømt om.

Mvh Claus
Til top
Koppen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-November-2020
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koppen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Oprindeligt skrevet af Koppen Koppen skrev:

Må man være så fræk og spørge hvordan du fik det i stand - og få Lyngdorf forbi? ☺️

Godt spørgsmål. Jeg har kendt Thomas Birkelund i mange år gennem arbejde. Han har hjulpet en del og kommet med mange gode forslag til forbedringer.

Men denne gang havde han en akustikker med som rejser rundt i verden og justerer lyd og biografer ind. Jeg vil antage at det er en betalt service de tilbyder.

Nu har jeg selv købt et "sæt" for at kunne gøre det selv. Der er nok lige noget der skal studeres på Youtube inden jeg mestre det :-)

Mvh Claus

Hej Claus 

Tak for dit svar. Fedt at få sit dyrt indkøbte grej kigget efter om det spiller optimalt🙂 




Redigeret af Koppen - 02-Februar-2023 kl. 17:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu