recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første NAS - men hvilken
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første NAS - men hvilken

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af friedel friedel skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du kan tilslutte eksterne harddiske til mange routere via USB. Så skal PC eller NAS slet ikke involveres. Så vil Apple TV eller lignende stå for alt det tunge arbejde.

En app som Infuse er et fremragende alternativ til Plex. Det er personligt det alternativ, som jeg har fundet bedst til at erstatte Plex-server + Plex app, som jeg også kørte med i en årrække. Netop også med en PC, der skulle tændes.

Du kan godt nok indkøbe meget udstyr - router, harddiske, ny Apple TV-boks - for 5.000 kroner Smile

Jeg er med på at de er andre løsninger, men jeg har slet ikke nok viden på området om routere osv. til at vide hvor jeg skal starte.

Hvis du havde 5.000 og du ville beholde plex til at køre dine film over, hvad ville du så købe? hvilken ekstern harddisk? Hvilken router, ATV4k andet? 

Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

Ser du film på andre enheder end ATV?
4 uden 4K har også massere kræfter til at afspille film uden plex behøver at trancode noget, det kan også bruge infuse eller mrmc til afspilning. 
Kan ikke huske om plex kan sættes op til ikke at skulle transcode på serveren hvis du vil fortsætte med det, prøv evt. at kigge på den opsætning du har nu.
Hvis du ikke har behov for trancoding kan man bare vælge de billigste modeller af nas med det antal diske du har behov for

Nej jeg ser kun via ATV. Jeg forstår ikke helt hvad det vil sige at transcode? 

Lige nu ser det sådan her ud inde i plex? 

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

418 er rigeligt til dit behov.

Og den vil du anbefale over WD PR4100? 

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Har du overvejet Raid 5, i stedet for Raid 1?

Ved 4x8TB får du 24TB

Synology har en Raid beregner, hvor du kan se hvor meget plads du får ved de forskellige opsætninger. Raid 5 kræver dog minimum 3 diske, hvor man kan nøjes med 2 til Raid 1, til gengæld får man altså en del mere plads.

En ting du skal være opmærksom på, er at du bør købe NAS eller Enterprise diske, da de er bygget til bedre at modstå de konstante vibrationer fra nabo diske, hvilket ikke er tilfældet med desktop diske.

Jeg har absolut intet forstand på NAS what so ever. Jeg kan se derinde at jeg bare med 3 diske får raid 5, fx. 3x4TB, så det kan da godt være jeg køber 3 i stedet for 2 hvis det er det gavner mig meget. 
Men jeg er rimelig besluttet på at jeg køber en 4-bay så jeg i det mindste har muligheden for at smide mere end 2 diske i :) 

Bruger ikke selv plex, men prøv at vælge disable video stream transcoding og se om dine film ikke bare bliver ved med at spille som før. Hvis det er tilfældet må det være helt fint med de helt billige nas.

Hold alt det med raid og valg af diske op mod hvad du regner med at have på din nas, og om du husker at have kopier af det vigtigste andre steder. 
Kører ikke selv med raid på min nas bare jbod for max lager plads og med diske fra nogle eksterne usb ting (de var billigt pr TB da jeg købte) så har jeg bare en kopi af mine billeder på telefon, nas, pc og i skyen så jeg ikke mister dem hvis nas’en går ned en dag. Backup af pc’er må jo håbe at nas og pc ikke vælger at død på samme tid. Film der må skiverne jo køres ind igen, det tager selvfølgeligt noget tid men er jo til at gøre.
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:


Det er en live konvertering fra et format til et andet.

Reelt udpakker den til et ukomprimeret format og komprimerer det til et andet igen. Det er næppe relevant hvis du blot bruger dit ATV til afspilning. Afspiller du film på tablets og mobiltelefoner står valget mellem at lade serveren om arbejdet eller enheden selv.

Når du vælger en NAS er det derfor også relevant at se på dit forventede brug. Vil du f.eks. bruge den til at streame til en tablet når du er væk fra hjemmet, er det nødvendigt med en kraftigere CPU, end når det kun er til brug med en ATV.


Umiddelbart så skal min NAS fungerer hovedsageligt som medieserver der så arbejder sammen med PLEX på ATV, det er yderst sjældent jeg vil bruge andre enheder. 
Udover det vil jeg så bruge den til backup af mit fotobibliotek, som jo også er en forholdsvis stor skala. Og da denne jo hele tiden vokser (jeg sletter ikke gamle jobs) vil det være en fordel med mulighed for 4 bays. 
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Hvis du vælger en Synology, kan du med fordel benytte deres SHR som alternativ til et normalt raid system. Det vil give dig bedre udnyttelse af disk pladsen, hvis du vælger forskellige størrelse diske (prisen daler jo løbende på HD). Her er en artikel som forklarer forskellene ret godt:

Mit OCD vil nok ikke bryde sig om at jeg vælge forskellige diske, så heller vente og købe den 3 og 4 senere. Men altså jeg er ret så godt dækket med 8TB (2x4) og hvis jeg så tager en disk mere for at få raid 5 så bliver 4. disk nok kun nødvendig fordi jeg vil udfylde pladsen og ikke fordi jeg mangler den. 
 
Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

Bruger ikke selv plex, men prøv at vælge disable video stream transcoding og se om dine film ikke bare bliver ved med at spille som før. Hvis det er tilfældet må det være helt fint med de helt billige nas.

Hold alt det med raid og valg af diske op mod hvad du regner med at have på din nas, og om du husker at have kopier af det vigtigste andre steder. 
Kører ikke selv med raid på min nas bare jbod for max lager plads og med diske fra nogle eksterne usb ting (de var billigt pr TB da jeg købte) så har jeg bare en kopi af mine billeder på telefon, nas, pc og i skyen så jeg ikke mister dem hvis nas’en går ned en dag. Backup af pc’er må jo håbe at nas og pc ikke vælger at død på samme tid. Film der må skiverne jo køres ind igen, det tager selvfølgeligt noget tid men er jo til at gøre.

Tak, det må jeg prøve. Ja har stadigvæk ikke helt forstået hvorfor man burde vælge raid over fx jbod (ved ikke hvad noget af det er) - men hvis man får max plads på jbod, hvorfor så ikke altid vælge det? 

Jeg er lidt typen der gerne vil købe kvalitet første gang, så jeg ender jo nok med 2-3 4tb WD Red Pro, kan forstå flere steder at de er ganske habile og de ligger til omkring 1k stk. 
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 17:15
jeg overvejer at skille mig af med min synology 918+ med 4 harddiske med 8 TB pr styk.  Hvis det kunne have interesse.

Har kørt et års tid
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

jeg overvejer at skille mig af med min synology 918+ med 4 harddiske med 8 TB pr styk.  Hvis det kunne have interesse.

Har kørt et års tid

Kunne godt have interesse, hvad er det for nogle diske? Og hvad tænker du at skulle have for den :) 
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2021 kl. 12:33
Det er måske lidt overkill for en første NAS - men det er seagate enterprise ( profesionelle disk) med 8 TB stykket så derfor plads til 32 TB i Nassen so mer en synology ds 918plus.

Diskene koster i sig selv omkring 1.000 kroner og Nasen omkring 3.000 

så et slag på tasken vil være omkring 5.000 kroner..
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Det er måske lidt overkill for en første NAS - men det er seagate enterprise ( profesionelle disk) med 8 TB stykket så derfor plads til 32 TB i Nassen so mer en synology ds 918plus.

Diskene koster i sig selv omkring 1.000 kroner og Nasen omkring 3.000 

så et slag på tasken vil være omkring 5.000 kroner..


De billigste 8 TB er i øjeblikket Toshiba Enterprise til 1.167kr. i følge https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/harddisk/?kapacitet=equal!8000000000000&type=intern+harddisk&laveste_pris_inkl_fragt=0-37685&q=&sortering=pris&sort_retning=asc

Jeg har selv 10 TB versionen og har intet at udsætte på dem, men de er også under et år gamle. Det er dog rart at se at deres 12TB nu er billigere end deres 10TB var da jeg sidst købte en. HD priser har holdt sig i samme leje længe nok, efter vi i en årrække blev vænnet til et konstant fald i pris Wink


Redigeret af ASKF - 10-Marts-2021 kl. 23:48
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu