recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dual boot - vil det virke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dual boot - vil det virke?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dual boot - vil det virke?
    Sendt: 30-Marts-2021 kl. 19:08
Jeg har en 4½ år gammel stationær pc med Windows 10. Jeg kunne godt tænke mig også at installere Windows XP på den. Det vigtigste for mig er, at lyd- og grafikdrivere også vil virke i Windows XP, men kan jeg være sikker på det? Og er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg går i gang?

Flemming


Redigeret af fltk - 30-Marts-2021 kl. 19:10
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 19:17
Hvis din computer indeholder elementer (eksempelvis grafikkort) der er forholdsvis nye, er det ikke sikkert at der er drivere til Windows XP til dem.

Jeg er nysgerrig - hvorfor vil du køre XP?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis din computer indeholder elementer (eksempelvis grafikkort) der er forholdsvis nye, er det ikke sikkert at der er drivere til Windows XP til dem.
Jeg er nysgerrig - hvorfor vil du køre XP?
Klaus


Jeg har selv samlet computeren og alt hardware er anskaffet på samme tid. Jeg tror ikke der er XP drivere til lyd- og grafikkort, men jeg har tidligere erfaret, at mange Windows 7 drivere også virker i XP.

Jeg har nogle programmer samt noget USB hardware der er for gammelt til at virke i Windows 10.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 20:27
Find en gammel computer......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Find en gammel computer......

Klaus


Dem har jeg nok af, men kunne godt tænke mig at nøjes med en til det heleSmile.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Find en gammel computer......


Klaus

Så skal XP sikkert geninstalleres... Kan man stadig opdatere skidtet hen til datoen for, hvor opdateringerne ophørte?

Og Dualboot KAN virke, men kan også være noget skidt...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 20:42
Og... I længden, vil du blive træt af at skulle tænke over dette, ved hver opstart: "Hvilket styresystem har jeg nu lyst til at køre med, i dag?" Fordi, du ved Dualboot jo skal vælge, hvad der skal starte op. Hver gang.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 20:49
Hej

Kan det virke at højreklikke på det program, der skal startes og vælge egenskaber og så vælge "Kompatibilitet"-fanen og så "Kompabilitetstilstand" "Kør dette program i kompatibilitetstilstand for:"
og da vælge Windows XP i en af de to Service-Packs.

Jeg har dog selv oplevet ved brug, at et gammelt spil kørte noget for hurtigt, så det er ikke sikkert, at det virker. Jeg ved heller ikke, hvordan det med ældre USB-hardware vil blive optaget af underliggende Windows 10, selvom det emuleres at skulle være Windows XP. Men det kan vel komme an på en prøve, hvis det ikke er afprøvet.

Mvh. Jørgensen
Til top
ahp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Marts-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ahp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 21:01
 Hvad med at virtualisere XP?
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har en 4½ år gammel stationær pc med Windows 10. Jeg kunne godt tænke mig også at installere Windows XP på den. Det vigtigste for mig er, at lyd- og grafikdrivere også vil virke i Windows XP, men kan jeg være sikker på det? Og er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg går i gang?

Flemming
Jeg ville i hvert fald ikke anbefale dig at have internet på den maskine, og jeg ville smide den på dens eget netværk.

Kan du ikke køre en virtuel maskine i stedet?
(Samme regel, ingen internet/netværk)

Windows 10 bruger normalt UEFI, dvs din BIOS skal også tunes lidt for at kunne køre Windows xp.
BaaaaaH
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har en 4½ år gammel stationær pc med Windows 10. Jeg kunne godt tænke mig også at installere Windows XP på den. Det vigtigste for mig er, at lyd- og grafikdrivere også vil virke i Windows XP, men kan jeg være sikker på det? Og er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg går i gang?

Flemming
Jeg ville i hvert fald ikke anbefale dig at have internet på den maskine, og jeg ville smide den på dens eget netværk.

Kan du ikke køre en virtuel maskine i stedet?
(Samme regel, ingen internet/netværk)

Windows 10 bruger normalt UEFI, dvs din BIOS skal også tunes lidt for at kunne køre Windows xp.


Efter alle disse "advarsler" har jeg overvejet helt at droppe det. Virtuel har aldrig været en option og heller ikke internet på XP delen. Hvad angår bios kan den vel indstilles til at anvende både UEFI og Legacy? Derudover er det vel blot et spørgsmål om måden harddisken bliver partitioneret på?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Storgaard88 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-September-2015
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Storgaard88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 11:15
Brug Virtualbox i stedet for.

Der kan du også mappe USB enheder ind til din XP maksine.


/Peter
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu