recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kombinering af subs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kombinering af subs

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BigBenni Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-April-2021
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigBenni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kombinering af subs
    Sendt: 05-April-2021 kl. 18:04
Hej alle

Jeg kører i øjeblikket et single-sub setup og overvejer duals. Overalt på nettet er det gennemgående råd at man kombinerer to ens subs for bedst mulige resultater.

Men! Ville det give mening at kombinere fx. en stor sub på 16" med en mindre på 12"? Grunden til jeg overvejer det er at er at den store er super til de helt helt lave frekvenser, mens 12-tommeren fungerer bedre i mid-bass-regionen (synes jeg).

Helt specifikt er der tale om en en Pb16 ultra og en PB-2000, som jeg overvejer at sammensætte. Jeg føler ikke at 16'eren performer lige så godt som 12'eren i mid-bass-regionen.

Så ville jeg måske EQ'e dem således at 12'eren først kicker ind ved midt-bassen og ikke ved de helt lave frekvenser (skal lige have gennemtænkt denne del).

Er det helt ude i hampen? Ouch
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2021 kl. 22:46
ideen med 2 eller flere subs er jo at få en mere ensformig respons over alle ens siddepladser, det kræver så at de 2 (eller flere) subs kan arbejde sammen i rummet, i det samme frekvens område, men den del ryger jo lidt hvis man tager subs der ikke spiller ens, det vil nærmest svare til du kun har en sub spillende i de områder hvor de ikke spiller ens. 

Så efter min mening giver det ikke rigtig nogen mening at bruge forskellige subs som du skriver det. 
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2021 kl. 16:13
Det kan du godt gøre, det kræver en dsp, feks mini dsp. Med den kan du lave et hi- og lowpass filter til hver subwoofer. et lowpass filter til din 16" og et hipass filter til din 12". Med mini dsp kan du også fintune dine subs.

Men for at se hvad der sker i dit rum skal du også have fat i en måle mikrofon, så inden du er klar til at justere har du brugt 1500-2000 kroner.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

ideen med 2 eller flere subs er jo at få en mere ensformig respons over alle ens siddepladser, det kræver så at de 2 (eller flere) subs kan arbejde sammen i rummet, i det samme frekvens område, men den del ryger jo lidt hvis man tager subs der ikke spiller ens, det vil nærmest svare til du kun har en sub spillende i de områder hvor de ikke spiller ens. 

Så efter min mening giver det ikke rigtig nogen mening at bruge forskellige subs som du skriver det. 

Din mening er baseret på en lidt for simpel tilgang. Det er rigtigt at flere subs primært er for at give lavere variation mellem sæder i rummet.

Men variationen er jo frekvensafhængig så har du dine problemer/variationer ved 45hz, 55hz og 70hz, så har du ikke brug for mere end en mindre sub til at fixe det. 

(Ovenstående er selvfølgelig uden at tage højde for hvis dit problem er manglende lydtryk - så skal begge subs selvfølgelig afspille hele området hvor der skal mere lydtryk)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu