recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd til nybegynder NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gode råd til nybegynder NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gode råd til nybegynder NAS
    Sendt: 06-April-2021 kl. 17:44
Jeg overvejer at lægge alle mine DVD og Blu Ray skiver over på en NAS, så jeg kan se dem på hhv Apple TV-boksen og vores iPads, og gerne på samme måde som diverse streamingservices (Netflix, Disney+, etc). Umiddelbart er det ikke tanken at der vil være mere end 1 eller 2 streams ad gangen - en sjælden gang imellem udenfor hjemmet (ikke et must).

Har allerede kigget en del på diverse fora og prøvet at gøre mig selv klog på det, men tænker at I sikkert kan guide mig i den rigtige retning.

Jeg har pt ca 400 disks - primært film, men også enkelte TV serier. Når jeg lægger dem ind på NAS'en vil jeg gerne have det ligesom streamingtjenesterne, så jeg bladrer mellem mine film og kan klikke play uden uden at skulle igennem copyright-tekst og menuen (altså ikke en ISO-kopi).
Jeg vil gerne kopiere 1:1- så kvaliteten er samme som disken inklusiv f.eks. surround-kanalerne. Tanken er også kun at kopiere det oprindelige lydspor (og evt dansk på tegnefilm), og danske og engelske undertekster.
Hvis det er muligt, hvis jeg gerne have bonus-features med også (ligesom Disney+ har), men det nice-to-have.

Da jeg gerne vil undgå at kopiere filmene mere end en gang, tænker jeg noget RAID 1 eller RAID 10 ift harddisk failure.

Jeg har tænkt mig at købe/downloade:
- Synology 4-bay og så regne ud hvor store harddisk skal være. Alternativt 6-bay hvis det tilrådes...
- Plex via Apple TV og iPad
- Et Blu Ray drev, som kan køre via MacOS
- MakeMKV

Jeg er dog i tvivl om hvilken Synology model jeg skal vælge? Og gerne råd til om jeg skal vælge RAID 1 eller RAID 10 (eller et andet niveau)?
Også gerne kommentere hvis der er noget jeg har glemt?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2021 kl. 19:16
glem alt om at se dem "udenfor hjemmet" - det vil kræve du begynder at åbne porte i din router og du dermed begynder at åbne dit hjem for cyber angreb. en DVD kræver ingen ressourcer what so ever af hverken nas eller klienter. Det gør Bluerays dog. Så hvis du vil have dem på en ipad, så kan det være en god ide at de kan transcodes on the fly, og dermed skal du helst have en NAS der kører med en celeron J3455 eller lignende cpu. (der er quicksync i entel processoren som kan transcode realtime, dog skal man ikke have for mange transcodings kørende på samme tid)

hvad angår Raid - så kører du synology hybrid raid (SHR) hvis du skal køre noget som helst. Under ingen omstændigheder skal du bruge hardware raid  med meget store diske (raid1 er 2 diske og giver halvdelen af dine diske i brugbar storage. Raid5 giver n-1 i brugbar storage og ville normalt være den man bruger hvis det ike er SHR)

lige et lille piv omkring rip af skiverne. - bonusmaterialet er no go. du får ikke menu med via makemkv og dermed ikke noget bonusmateriale. i hvert fald ikke med mindre du finder de specifikke filer som indeholder det materiale du ønsker, og det er et helvedes arbejde. De er ikke identificerbare da det blot er nummererede filer uden sammenhæng.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 05:53
Hvorfor overhovedet transcode, og derved være afhængig af noget cpu kraft på ens NAS?
Her hjemme bruger vi Infuse på ATV og iPads, og hiver data fra vores NAS via smb-protokolen.
Mvh Jesper
Til top
ReZel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-April-2019
Sted: space
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ReZel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:32
Jeg har selv rodet med Synology NAS servere og de er fine lige end til de går i stykker og så er det værste bras ever da delene ikke kan erstattes så hele NAS server skal sendes ind til Synology

Efter den anden Synology NAS gik i stykker så droppede jeg det lort og byggede en lille PC som jeg bruger som NAS server der er FreeNAS som OS på den og den virker meget bedre og hvis noget går i stykker så er det PC dele så det er nemt og finde dele til den og reparere selv hvis noget går i stykker

Vil forslå det samme byg en PC og brug den som NAS server det behøver ikke være en dyr PC det kan gøres billigt





Redigeret af ReZel - 07-April-2021 kl. 13:33
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:26
Jeg har to Synology NAS kørende.
Den gamle DS101j har kørt siden 2006, og kører endnu, mens den “nye” DS116 kun har kørt siden 2018 mener jeg.
Den gamle NAS har tilmed stået oppe på loftet i varme og kulde de sidste 6år.
Hvis jeg skulle have en ny NAS i dag, så ville det blive en Synology igen, men med plads til to diske.


Redigeret af Axlon - 07-April-2021 kl. 16:38
Mvh Jesper
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:44
@Axlon - hvorfor skal man transcode til ipad? - det behøver man heller ikke nødvendigvis, MEN bitraten er generelt ret høj og kræver et særdeles robust trådløst netværk (især med flere samtidige streams) for at kunne håndtere datamængderne. En transcode hjælper derfor på den front (og skal det ses på en tlf så giver det slet ingen mening at sende den fulde stream til den. Det får man ikke noget som helst ud af.)
min tidligere icotera router kunne slet slet ikke håndtere den slags. Nu har jeg fået min gamle asus tilbage som har en langt mere stabil elektronik i routeren og kan holde til højere båndbredde så nu behøver jeg ikke gøre noget ved streamen (og jeg kan igen sende mit HDHR signal ud i mit netværk trådløst også)
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2021 kl. 14:44
Jeg forstår ikke at hver gang der er ny der spørger om film på NAS, at det er nødvendigt med at transcode???

Køb dog en billig NAS, som kun bruges til storages og brug penge på antal HDD så der er udvidelses muligheder. Det med transcodning sørger Infuse, KODI eller hvad de nu anvendes.

Nåh ja, så søger man selvfølgelig det netværk er sat op kablet så er der ingen problemer.



Redigeret af LofterPalle - 09-April-2021 kl. 14:45
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2021 kl. 12:16
Åbner lige tråden igen.

Ud fra diverse sider har jeg fundet ud af at jeg skal bruge omkring 4TB (2 timers DVD 4,7 GB og 2 timers Blu Ray 20GB),så jeg overvejer dette køb:

- Synology DS920+ (kan forstå at den er ift en lille merpris end væsentlig bedre DS420+)
- 4 x 4TB Seagate IronWolf 3,5" HAS HDD, som Elgiganten lige nu sælger til 769,- /stk (https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-ssd-og-netvarksharddisk-nas/ST4000VN008/seagate-ironwolf-3-5-intern-nas-hdd-harddisk-4-tb?_gl=1*1kh3169*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwo4mIBhBsEiwAKgzXOGvlSKWpa5QHx2nTeUWuh4IOsAJ0tE-fgez57ZKtd_vjiWgnGsuDEhoC3kkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds). Med Raid 5 eller Synologys eget raid-system bliver det til 12TB lagring og dermed rigeligt til flere film og evt back-up af computere.

Kan nogen af jer, som ved en del om det her fortælle om ovenstående er et fornuftigt køb?

Det er stadigvæk lossless kopiering af film og afspilning på Apple-enheder (ATV og iPad), som er situationen.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 09:16
Det er mere end rigeligt. Brug Syno's SHR - ALDRIG raid5 med større diske. HW recovery i tilfælde af diskfejl kan være flere dage om det da controlleren ikke er synderligt god. Så den sw-baserede "raid" som syno har er ganske fremragende og begrænser fejlmulighederne markant.

Når dit brug ikke er andet end det, så er en hvilken som helst synology lavet indenfor de sidste 6-8 år brugbar.
Til top
Free76 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2019
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Free76 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2021 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

glem alt om at se dem "udenfor hjemmet" - det vil kræve du begynder at åbne porte i din router og du dermed begynder at åbne dit hjem for cyber angreb.


Vi havde vores apple TV med til Spanien for nogle uger siden. Ved at bruge Synology´s egne apps kunne jeg se film fra min Synology her i DK. Det tog lige 30 sec til at få kontakt. Har ikke åbnet nogle porte eller andet.




Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu