recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt HTPC - råd søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt HTPC - råd søges

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tanks Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tanks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt HTPC - råd søges
    Sendt: 09-April-2021 kl. 13:33
Jeg har i dag en ASRock Vision 3D 137B PC, som jeg bruger til at se film på.

Den er installeret med WIN10, og jeg bruger KODI.

Jeg er på udkig efter en erstatning, som skal kunne lave bitsteam lyd af Dolby True HD og DTS HD Master Audio til min Onkyo AV receiver.

Den skal have nogenlunde sammen formfactor, men behøver ikke at have blueray drev.

Jeg synes det er svært at gennemskue hvilket hardware der understøtter bitsteaming af lyd. Er det kun Intel CPU'er jeg kan gå efter, eller hvad med de nye AMD Ryzen mobil CPU'er, kan de bruges?

Skal jeg i stedet gå streaming box vejen, understøtter fx Nvidia Shield ovenstående lydformater?

/tanks
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2021 kl. 14:16

Hej.

Hvad med CoreElec?

Her er en forkortet version af hvad jeg skrev i en anden tråd.

Citat: 'Hvad er LibreELEC eller CoreELEC?
Det er “Just enough OS for KODI”.

Citat Klojum: 
'Currently LibreELEC is taking a different approach towards a more unified solution that will include the Android box devices, which should benefit us in the long run.'


Citat Defcon: 'With the chinese boxes, you can install CoreElec, and you have a 100% capable media box that will play any format under the sun, inc lossless audio, 4K HDR etc, better than the Shield. What they lack, is Widevine L1 and Netflix certification, .....'


Og KODI har Auto Frame Rate Switching, også når KODI bruges sammen med CoreElec.


Hvordan kan det blive interessant for os. Her er et link til hvordan man laver en DUAL OS System mellem en Android Boks og CoreElec installeret på et micro SD card eller en USB Stick, så at man kan prøve CoreElec:



Her er jak's bekræftelse på at CoreElec kører på en H96 Max X3, samt hans tilpasning af urets display, valg af fjernbetjening samt BL301.BIN Injection, som er noget wake-up, power off via IR remote og CEC:

Citat jak: 'H96 Max X3 works under CE.

I used the generic X3 dtb matching my 4/64GB device: sm1_s905x3_4g_1gbit.dtb - don’t forget to rename to dtb.img.

For display, follow : How to configure VFD 114

Use the vfd.conf for HK1 (X3) !

For remote, use this: H96max_X3_meson.zip (642 Bytes)

Unzip and copy the files “X92_remote” to /storage/.config/rc_keymaps/ and “rc_maps.cfg” to /storage/.config/

For Bl301 injections, use this file config.ini (5.6 KB) according to instructions in CoreELEC BL301 Wake-Up feature [inject_bl301] 56

I got the following values: Received IRMP code: remotewakeup=‘0x7e817f80’, decode_type=‘0x0’, remotewakeupmask=‘0xffffffff’

The above should take care of getting a fully working H96 Max X3.'


Og her er et generelt link til:


Det denne løsning IKKE har, er DRM til at afspille Netflix, Amazon Prime Video osv i Høj Opløsning.'


Hilsen Carsten.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2021 kl. 14:40
Jeg afløste HTPC med Shield 2015 i sin tid, og har ikke fortrudt det. Understøtter alle lydformater, og har så en Shield tv 2019 pro nu
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2021 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af tanks tanks skrev:

Jeg synes det er svært at gennemskue hvilket hardware der understøtter bitsteaming af lyd. Er det kun Intel CPU'er jeg kan gå efter, eller hvad med de nye AMD Ryzen mobil CPU'er, kan de bruges?

Skal jeg i stedet gå streaming box vejen, understøtter fx Nvidia Shield ovenstående lydformater?

Jeg ved er praktisk erfaring at både intel's core i3+5+7+9 chips og Nvidia's HDMI udrustede GPU'er begge bitstreamer HD formaterne hvis vi taler om Windows. Det "svære" er faktisk at få et system der er kompatibel med videodelen af en kopibeskyttet 4K HDR Blu-Ray. Der kræver enten filer med brudt kopibeskyttelse eller som minimum Intel 7th generation (Kaby Lake) Core i processors eller nyere med support for Intel Software Guard Extensions (Intel SGX) - Bundkortet skal ligeledes understøtte dette.

Jeg er selv gået vejen HTPC --> HTPC + ATV 4K --> Shield 2019. Så i dag tændes HTPC'en primært for at fodre Sheilden eller i forbindelse med andre opgaver.

Shielden bitstreamer alle HD formaterne og kan lige som en HTPC også autoswiche videofrekvensen, på de filer der afspilles, hvis du f.eks. benytter Kodi som afspiller - og på streaming apps også for den sags skyld, men sidstnævnte er en længere snak. Lad os i den forbindelse bare sige at opsætningen i den forbindelse er lidt nørdet (men næppe mere nørded en CoreElec), men du så mig bekendt ikke finder en anden streamingsboks på markedet der kan autoswitche hen over et bredere felt af streaming apps.


Redigeret af TBC1 - 10-April-2021 kl. 00:41
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Ænz Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2011
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ænz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2021 kl. 08:12
Hvad er grunden til at det skal være en win10 PC. Medmindre du vil bruge madVR og eller JRiver, er de fleste bedre tjent med en anden afspiller til kodi.
Shield nævnes, men der er også afspillere som vero 4K der gir dig det hele i en langt mere stabil pakke, til en meget lavere pris. Ingen blæserstøj. 4K HDR, bitstreaming af alle lydformater, perfekt framerate switching og endda 3D iso i næste software version.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2021 kl. 21:38
Skiftede også min win10 HTPC ud med nvidia shield pro. Skulle jeg have gjort for længe siden!
Til top
tanks Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tanks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 19:51
Hej alle.

Tak for tilbagemeldingerne.

Det tyder på at jeg skal kigge steaming boks vejen. Det vil jeg undersøge lidt mere...

/tanks
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu