recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY klipselv spejl
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY klipselv spejl

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY klipselv spejl
    Sendt: 14-April-2021 kl. 10:42
Hej alle,

I disse Covid tider har jeg nu begyndt at klippe mig selv. Og alt i alt går det ganske udmærket. Men for at gøre det lettere at se mig i nakken vil jeg nu lave et 3 delt spejl ala. det her: https://selfcutsystem.com/

Til dette, har jeg tænkt mig at bruge følgende:
3x 30x30cm spejle
2 stk. kanthængler til den ene side
MDF plade der bliver skåret til med stiksav til at passe til spejle plus hængsler imellem og LED lys i toppen

Det jeg ikke helt kan finde er hvilke hængsler jeg skal bruge, så jeg kan klappe det helt sammen.
I denne video, 08:30 inde: https://www.youtube.com/watch?v=2aEzSIB7rdw&feature=youtu.be 
bøjer han noget der ligner t-hængsler så de passer.

Men alle de hængsler jeg kan finde er af galvaniseret stål. Og til trods for, at jeg træner en hel del, og faktisk har en guldmedalje i styrkeløft, føler jeg ikke, at jeg sådan lige kan bøje sådan et, har jeg behov for at alternativ. Og gerne et, jeg kan købe i en butik fredag eller lørdag. :-)
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 12:09
Hvis der findes et hængsel med forsats, så bør det være her.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 992
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 15:18
Brug en tang i stil med den store og bank vinklen med en hammer i stedet for at bukke med en anden tang. Eller køb messinghængsler, som nemmere kan bøjes. 

Jeg havde dog nok valgt den her noget nemmere metode (eller en variant deraf) i stedet: https://www.youtube.com/watch?v=H2TUoGtAVkM


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 22:04
eller bare tag en ipad og stil dig med ryggen til et spejl :-) - Er overrasket over hvordan jeg kan se ud helt uden brug af spejl og bare tager den på gefühl. Det er ikke kønt, men ikke noget der forværrer udseendet synderligt :-)
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 23:50
Du kan sagtens bruge fire af samme slags beslag, som han bruger i venstre side uden at bøje beslaget.

I højre side af det mellemste spejl skal du lade mdf-pladen være så meget bredere, at der er plads til beslagets halvdel når venstre spejl er lukket mod det mellemste.

På den overskydende plads på pladen limer du en liste, der i bredden passer til den overskydende plads og med en højde, der svarer til mdf-pladens tykkelse + glassets tykkelse. (Evt skåret ud af samme mdf-plade med lidt filt under til udligning af glassets tykkelse)

Herefter skruer du beslaget fast på forsiden af højre glas og oven på den liste du har limet fast på mellemste del.
Brug skruer der er lange nok til at nå gennem listen og ned i mdf-pladen, så det bliver stabilt.

På den måde behøver du ikke at bøje nogen beslag, men kan bruge dem du standardmæssigt kan købe i en hver trælasthandel.

Når du lukker spejlet sammen, så luk først venstre side og derefter vil højre side kunne lukkes ned over dette.

I stedet for de grimme beslag han bruger, kan du med ovenstående anvisning også bruge en beslagstype, der kaldes klaverbånd. Klaverbånd kan tilpasses i længden med en nedstryger.
Eller du kan bruge det, der kaldes kanthængsel.

Du kan se begge typer her, men de findes billigere andre steder:  

De er noget pænere og det vil se mere prof ud.



Redigeret af Erik K - 15-April-2021 kl. 00:20
Til top
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Du kan sagtens bruge fire af samme slags beslag, som han bruger i venstre side uden at bøje beslaget.

I højre side af det mellemste spejl skal du lade mdf-pladen være så meget bredere, at der er plads til beslagets halvdel når venstre spejl er lukket mod det mellemste.

På den overskydende plads på pladen limer du en liste, der i bredden passer til den overskydende plads og med en højde, der svarer til mdf-pladens tykkelse + glassets tykkelse. (Evt skåret ud af samme mdf-plade med lidt filt under til udligning af glassets tykkelse)

Herefter skruer du beslaget fast på forsiden af højre glas og oven på den liste du har limet fast på mellemste del.
Brug skruer der er lange nok til at nå gennem listen og ned i mdf-pladen, så det bliver stabilt.

På den måde behøver du ikke at bøje nogen beslag, men kan bruge dem du standardmæssigt kan købe i en hver trælasthandel.

Når du lukker spejlet sammen, så luk først venstre side og derefter vil højre side kunne lukkes ned over dette.

I stedet for de grimme beslag han bruger, kan du med ovenstående anvisning også bruge en beslagstype, der kaldes klaverbånd. Klaverbånd kan tilpasses i længden med en nedstryger.
Eller du kan bruge det, der kaldes kanthængsel.

Du kan se begge typer her, men de findes billigere andre steder:  

De er noget pænere og det vil se mere prof ud.


Det her er måske den rigtige, nemmeste og billigste løsning. Jeg har en lille masonit plade jeg evt. kan skære til. Bør passe nogenlunde med tykkelsen på spejlet. En klat lim og nogle skruer bør vel kunne klare det? 
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 11:57
Pianohængsler bør kunne dreje hele vejen (det er der ihvertfald typisk brug for på et klaver. Så skærer man det bare af i den længde, der er brug for.


Edit: Det er dog måske ikke bredt nok til at kunne folde begge flader ind.


Redigeret af huntiedk - 15-April-2021 kl. 12:00
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Kvaaen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kvaaen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Pianohængsler bør kunne dreje hele vejen (det er der ihvertfald typisk brug for på et klaver. Så skærer man det bare af i den længde, der er brug for.


Edit: Det er dog måske ikke bredt nok til at kunne folde begge flader ind.

Jeg tænker det bare bliver kanthænglser. :-) 
Mvh.

Anders Nielsen
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Kvaaen Kvaaen skrev:

Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Pianohængsler bør kunne dreje hele vejen (det er der ihvertfald typisk brug for på et klaver. Så skærer man det bare af i den længde, der er brug for.


Edit: Det er dog måske ikke bredt nok til at kunne folde begge flader ind.

Jeg tænker det bare bliver kanthænglser. :-) 
Hvis du kan leve med at det ene spejl blir bukket bagover om på bagsiden ved transport. Ja så skal du bare bruge dobbelt bredde kanthængsel og montere det bagpå midter og sidespejl. Der skal så laves en større afstand imellem spejlene, så sidespejlet kan bukkes fremad for rammerne. Det kræver at hængslet kan dreje så meget bagover at sidespejlet får en fornuftig vinkel når det skal anvendes.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu