recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4G hjemmenetværk med server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4G hjemmenetværk med server

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4G hjemmenetværk med server
    Sendt: 20-April-2021 kl. 14:01
Hej
Jeg bor et sted i DK hvor jeg ikke kan få fiber og coax er sløvt og dyrt. 4G er ok mht. dækning og hastighed med oister (3). Jeg har i flere år brugt smartphone som hotspot til modtagelse af internet med data via mit oister mobilabonnement. Jeg har så fået en aflagt router, Huawai 525s. Jeg skaffer et simkort mere fra oister og prøver at sætte en ftp-server op og laver port forwarding i Huawai routeren.
Til min skuffelse efter at have talt med oister er simkortet med skiftende ip pr. 24 timer og der er sandsynligvis ikke forbindelse ind til netværket udefra selvom port forwarding til lokal maskinen med ip med server skulle blive rigtigt sat op.
Oister er altså ikke løsningen men findes der andre udbydere hvor man kan lave ovenstående ( dvs. http, ftp server)?


Redigeret af tvviewer - 20-April-2021 kl. 14:01
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2021 kl. 15:08
du har dynamisk IP-adresse, så for at kunne tilgå din ftp-server har du brug for at få en fast adresse. Du kan gøre noget i retning af dyndns.dk, så behøver du ikke skifte selskab. Eller hvis det virkelig er en vigtig ting for dig, så cloudflare. Deres koster, men er nok også den mest stabile løsning overhovedet. De er vitterligt globale. https://www.cloudflare.com/learning/dns/glossary/dynamic-dns/

problemet med at oister (og generelt ingen andre 4G tjenester jeg lige umiddelbart kender til) ikke kan give dig en fast IP adresse, er fordi du jo ikke nødvendigvis er på den samme antenne hele tiden. En standard kablet internetforbindelse til Yousee, waoo etc leveres også altid kun med dynamisk adresse. En fast IT-adresse er stort set altid et tilkøb (jeg giver 10,- om måneden for min)

Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2021 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

du har dynamisk IP-adresse, så for at kunne tilgå din ftp-server har du brug for at få en fast adresse. Du kan gøre noget i retning af dyndns.dk, så behøver du ikke skifte selskab. Eller hvis det virkelig er en vigtig ting for dig, så cloudflare. Deres koster, men er nok også den mest stabile løsning overhovedet. De er vitterligt globale. https://www.cloudflare.com/learning/dns/glossary/dynamic-dns/

problemet med at oister (og generelt ingen andre 4G tjenester jeg lige umiddelbart kender til) ikke kan give dig en fast IP adresse, er fordi du jo ikke nødvendigvis er på den samme antenne hele tiden. En standard kablet internetforbindelse til Yousee, waoo etc leveres også altid kun med dynamisk adresse. En fast IT-adresse er stort set altid et tilkøb (jeg giver 10,- om måneden for min)


Tak for svar. Findes der en guide ? Jeg har ikke prøvet den slags før.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2021 kl. 06:58
ja men det er ikke rigtigt hvad han skriver. 

Ikke nok med at du har dynamisk ip men du er også bag et nat lag. 

Altså du deler samme offentlige IP-adresse med andre oister kunder. 

Du skal skifte til en udbyder der tilbyder denne service på mobilt bredbånd. Du kan fx få et 3 abonnement der kan du tilkøbe fast ip til 50kr om mdr. 






Redigeret af Clemen - 21-April-2021 kl. 06:59
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2021 kl. 14:36
Tak Clemen - har aldrig haft brug for den slags - så jeg var faktisk ikke klar over de deler IP med andre kunder. Og ja så er der sg ikke andre muligheder.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2021 kl. 19:47
Alternativt kan du installere Anydesk på den PC som du vil fjernstyre.

Anydesk har en indbygget file manager som fungerer udemærket, så den kan godt erstatte FTP.

Men igen hvad er det du skal køre over http?

Men ja Carrier grade nat (CGN) er virkeligt irriterende at være bag. 

Bruger selv home assistent I mit sommerhus og der må jeg købe adgang til deres cloud service for at kunne tilgå mit setup.


Redigeret af Jonas_R - 21-April-2021 kl. 19:48
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2021 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Jonas_R Jonas_R skrev:

Alternativt kan du installere Anydesk på den PC som du vil fjernstyre.

Anydesk har en indbygget file manager som fungerer udemærket, så den kan godt erstatte FTP.

Men igen hvad er det du skal køre over http?

Men ja Carrier grade nat (CGN) er virkeligt irriterende at være bag. 

Bruger selv home assistent I mit sommerhus og der må jeg købe adgang til deres cloud service for at kunne tilgå mit setup.


FTP eller FTPS til fil overførsler
HTTP eller HTTPS til webserver. Her kunne jeg anvende azure eller andet, men vil gerne holde omkostningerne helt nede.

Som jeg sagde til Oister, så kan jeg huske at man helt tilbage for 20 år siden, at da man fik bredbånd med router, fik man også fast ip og kunne lave port forwarding til sine spil, servere osv. til lokal pc. Virkede perfekt. Det er som at 4G udbuddet er et skridt tilbage mht. flydende ip, og port forwarding osv.
Til top
tvviewer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2005
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvviewer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2021 kl. 20:00
Måske ikke min favoritløsning, der er at kunne lave port forwarding til server. Men jeg kan med mobilabonnement og router bruge noget der hedder zerotier (er gratis). Det er et VPN, så der kommer et lag af sikkerhed ind på den måde. Det kræver dog at de der tilgår min server også er bruger på denne zerotier VPN løsning.


Redigeret af tvviewer - 28-Oktober-2021 kl. 20:01
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu