recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5G router, erfaringer...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

5G router, erfaringer...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tangloppen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Juli-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tangloppen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 5G router, erfaringer...
    Sendt: 08-Maj-2021 kl. 09:41
Hmmnn, går og overvejer om jeg skal prøve at skifte min Huawei B525 4G router ud med en 5G router af en slags.
Er begyndt at opleve udfald på TDC's 4G net i området, og det trætter mig når ungerne skriger op.
Planen med 5G router har været klar fra da jeg flyttede ind. 4G var bare en midlertidig løsning ind til 5G var klar og modnet.

Men, er der nogen af jer der har erfaring med 5G stationær router?

Har mulighed for kobbernet, men den lokale antenneforening forlanger nogle absurde priser for oprettelse og langsomt internet.
Derfor trådløst. 
Fiber er ikke en mulighed da jeg bor 200m inden for Odense kommunes byskilt.

Mine behov er ganske standart. Streaming og arbejdsrelateret forbrug. Det skal være muligt at kunne game da min kæreste pønser på at rykke teltpløkkerne op og flytte herud - og hun gamer.

Kom frisk.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 17:18
 Det kan ikke betale sig med 5G endnu, det er ikke så udbygget, og der bruges for nu kun Low band, hvilket ikke giver de store hastigheder, ikke mere end hvad der kan forventes på en god 4G forbindelse, og på den forbindelse kan man godt få højere hastigheder end på Low band 5G.
På min adresse er Max. hastighed på 5G 50 Mbits/sec, det er ikke meget.
Indtast adresse på dette kort og vælg Data indendørs.https://daekning.tdc.dk/tdcnetmap_ext_tile2/
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Thomas H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 20:23
Det er en interessant betragtning. Her hvor jeg bor måler jeg på 5G 322 Mbit/s ned og 110Mbit/s op, og det højeste jeg har målt på 5G er 577Mbit/s. Det er markant mere end hvad jeg på noget tidspunkt har målt på 4G.
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
LG 55LB650V - Samsung BD-F6500 - Marantz NR1608 - Dali Concept serie
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 20:41
 Jeg sad i går efterfølgende og så generelt på Odense området, og fandt da steder hvor det er pænt hurtigt, men også steder hvor det er langsommere, og steder hvor det er nogenlunde som på min adresse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2021 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af tangloppen tangloppen skrev:

HMine behov er ganske standart. Streaming og arbejdsrelateret forbrug. Det skal være muligt at kunne game da min kæreste pønser på at rykke teltpløkkerne op og flytte herud - og hun gamer.

Kom frisk.


Vent lige 3 måneder... både Telia, 3 og Telenor udruller 5G og de er først klar om et par måneder.
Når de kommer med 5G, så kommer er nok også billigere 5G routere på markedet.

Din kæreste kan godt game på 4G, men sørg for at hun har en kablet forbindelse mellem 4G routeren og gamer-PC'en. Et ethernet kabel kan være forskellen på om 4G er ubrugeligt eller fint til gaming.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2021 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af tangloppen tangloppen skrev:

Men, er der nogen af jer der har erfaring med 5G stationær router?


RepairGuyDK har testet 5G routeren fra Telmore: https://www.youtube.com/watch?v=msrhSzqLlcc

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2021 kl. 10:52
Det er som regel dyrt, at være først med det nye.

Har selv klaret mig fint med 4g. Så snart 5g bliver mainstream falder prisen på modem mv.

Mit råd er at vente til der kommer reel konkurrence på 5g.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2021 kl. 19:23
Jeg har lige købt en ZTE MC801A på eBay via tysk forhandler til 1200 kr.

Den skal ned i sommerhuset og kan lige give lidt feedback i weekenden.

I øvrigt så er det som jeg forstået det ikke kun hastighed på 5G, men også at der er større kapacitet så masten ikke bliver helt så presset så hurtigt som på 4G. 

Vores 4G leverer fine hastigheder, men det er tydeligt at i de åbenlyse ferie uger så går det noget mere sløvt. Nu må vi se om det bliver bedre med 5G.
Til top
TT0706 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2018
Sted: Tvis
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TT0706 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2021 kl. 11:01
Det var da vildt billigt. Hvor finder du den til den pris? Jeg ser priser fra 2800kr og op. Vi kører fint med 4g og både ping og jitter ligger lavt. 
Men vil da gerne skifte til 5g på sigt. 
MVh.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2021 kl. 11:03
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2021 kl. 21:19
Ja altså routeren virker fint, men mit datadelingskort har ikke 5G. Det var jeg sikker på at det havde (det er noget medarbejdergode via homemobil/TDC).

Nuvel den trækker over 200mbit på speedtest på 4G og satte så konens simkort i for lige at se om den kunne gå på 5G og det virkede fint (hun har homemobil/TDC). Ramte omkring 250mbit på 5G, men lidt svært at teste hele pinse ferien da fruen gerne vil bruge sin mobil :)

Interface minder meget om Huawei. Skal lige prøve at få taget et par screenshots hvis det er.



Redigeret af Jonas_R - 22-Maj-2021 kl. 21:19
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu