recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig hastighedstest ved Kviknet Fiber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig hastighedstest ved Kviknet Fiber

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dårlig hastighedstest ved Kviknet Fiber
    Sendt: 14-Maj-2021 kl. 10:26
Jeg skiftede til Kviknet Fiber, for et halvt års tid siden..

Det kører dejligt stabilt!

Jeg har 500/500 (reelt har jeg kun brug for 200/200, men jeg "flottede" mig).

Reelt mærker jeg ikke nogle problemer i hverdagen, heller ikke med hastighed, men jeg har dog testet forbindelsen, og så irriterer det mig alligevel lidt:

Jeg har ikke det bedste/præcise hardware og mit kablet netværk er formentlig heller ikke tip/top, da det er trukket henover loftet i en gammel villa, og enkelte steder er der lappet med et forbindelsesled.

Det registreres dog som 1 Gbit netværk, og når jeg tester fra NAS til enheder, så er det langt over 100 Mbit netværkforbindelse.

Derfor undrer det mig, at ligegyldigt hvordan (enheder, wifi vs. ethernet, testside), så får jeg ikke ønsket hastigheder.

Enkelte steder f.eks. på min Nvidia Shield TV kan jeg få den op omkring 500 Mbit i upload, men download er 250-300 Mbit.
Og det er generelt for alle målinger: Ligegyldigt om de kommer op i nærheden af 500 Mbit i upload eller i nogle tilfælde (f.eks. wifi) kun er oppe på f.eks. 200 Mbit, ja så er download nærmeste konsekvent altid kun halvdelen af upload.

Det er da mærkeligt, ikke sandt? Fordi hvis det var enheder, testsider eller netværk som "drillede", så ville download og upload jo gerne ramme nogenlunde ens, hvis der vel og mærke leveres det samme ind/ud fra fibermodemmet.

(Jeg har selvfølgelig ikke NAS eller lignende til at stå og lave noget, når jeg tester, så det er ikke fordi jeg anvender downloadhastighed til andre enheder sideløbende, og som sagt så er det også "mistænkeligt" at det nærmest altid er tæt på præcis halvdelen af upload i download.)



Nogle der har en mulig god forklaring, eller er vi simpelthen ude i, at der er et eller andet med fibermodemmet, som gør at den kun leverer halvdelen i download i forhold til upload?


Redigeret af NikolajDS - 14-Maj-2021 kl. 10:27
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2021 kl. 10:32
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2021 kl. 14:29
Hvis du vil teste din hastighed korrekt skal du tage din PC og tilslutte din fiberboks med et kabel, altså skal hele dit netværk kobles fra, så du kun har din ene PC på i fiberboksen.
Når du har gjort det, så hent Speedtest App'en til Windows, eller Mac hvis du bruger det. Den er noget mere præcis end, hvis du tester på deres hjemmeside.

Når du har gjort det, så prøv og test via Kviknet's server via den app. Er der fortsat ikke omkring 500/500 Mbit/s, så henvend dig direkte til Kviknet og fejlmeld forbindelsen. 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2021 kl. 10:34
Helt enig..

At jeg ikke lige har fået testet det å den måde er årsagen til, at jeg endnu ikke har kontaktet Kviknet.

Det er dog bare tvivlsomt at det viser andet, når jeg i de andre test har slukket NAS, fjernet signalet til switche og AP'er...


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu