recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Powerbank med solceller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Powerbank med solceller

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Powerbank med solceller
    Sendt: 23-Maj-2021 kl. 19:51
Hej alle

Jeg er blevet spurgt om den bedste løsning til opladning af iPhone o.a., når man ikke har adgang til strøm.

I gamle dage var opladere med solceller frygtelig langsomme, men gælder det stadig?

Jeg kan se priserne varierer meget: mellem 300 og over 1000 kr.

Anbefal gerne hvis du har erfaring.

På forhånd tak
/zemo/
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2021 kl. 20:18
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2021 kl. 21:42
En powerbank med solcelle er sgu lidt til grin.
Den powerbank som Munch linker til, gætter jeg på har en solcelle effekt på under 1watt, vel og mærket hvis den står rettet direkte mod solen på en skyfri himmel.
Powerbanken er på 44Wh, det vil sige at det vil tage 44 solskinstimer at få ladet powerbanken opConfused
Solcelle arealet skal simpelthed være meget større for at få bare lidt strøm ud af det.
Mener at kunne huske at man siger 1000W pr kvm fra en skyfri himmel på en sommerdag, og at virkningsgraden på en solcelle typisk ligger på 10%, hvilket passer meget godt med den anden solcelle Munch linker til.

Kort sagt, glem powerbanks med solceller. Køb heller et par ekstra eller en stor solcelle som man kan folde ud.
Mvh Jesper
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2021 kl. 22:09
I skal have tak for svar

Den kommer nok til at ligge i fuld sol i måske 8 timer (det er et familiemedlem som skal til troperne senere i år). Jeg kan ikke helt gennemskue hvor meget/hurtigt solen lader powerbanken op, det synes jeg ikke fremgår nogen steder.

Jeg mener også det måske ville være smartere at købe fx 2 alm. powerbanks på 20.000 mAh. Det er vel nok til at lade en iPhone op 8 gange(?) 
/zemo/
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2021 kl. 22:42
Det bedste er at slukke for telefonen, så bruger den ingen strøm og slår man samtidigt at muligt "datagejl" fra, så holder den strøm i masser af dage.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2021 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

  Jeg mener også det måske ville være smartere at købe fx 2 alm. powerbanks på 20.000 mAh. Det er vel nok til at lade en iPhone op 8 gange(?) 

Hej.

Der findes regler for hvor store og hvor many powerbanks man må tage med på et fly.

En meget hurtig søgning viser nogle amerikanske regler:


Der findes andre regler, andre steder i verden.

Hilsen Carsten.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2021 kl. 07:59
Hvis det blot er for at kunne holde kontakt så køb en Nokia 3310. Skulle holde strøm i evigheder. 

Redigeret af DanishCanadian - 24-Maj-2021 kl. 08:01
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2021 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

I skal have tak for svar

Den kommer nok til at ligge i fuld sol i måske 8 timer (det er et familiemedlem som skal til troperne senere i år). Jeg kan ikke helt gennemskue hvor meget/hurtigt solen lader powerbanken op, det synes jeg ikke fremgår nogen steder.
Nej der er en grund til at de ikke opgiver effekten fra solcellen, da det kommer så meget an på hvor meget sol der er, men hvis du regner med 100W per kvm, med sol fra i skyfri himmel, så går du nok ikke helt galt i byen.
 
1 watt i 8 timer giver 8Wh, vel og mærket hvis man sørger for at dreje solcellen så den peger direkte mod solen hele dagen.
En smartphone batteri er ca. på 13Wh, så sådan en lille solcelle på en powerbank vil kun kunne lade en smartphone op halvt sådan ca.
Mvh Jesper
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2021 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

I skal have tak for svar

Den kommer nok til at ligge i fuld sol i måske 8 timer (det er et familiemedlem som skal til troperne senere i år). 

Så er spørgmålet vel hvor godt sådan en powerbank har af at ligge i bagende sol i 8 timer.......
Så købt da hellere et par stykker. Sidste jeg købte var den har : https://compumail.dk/da/p/xiaomi-redmi-powerbank-10000mah-hvid-995745791
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu