recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fiber fra Gigabit
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiber fra Gigabit

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sådanset Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sådanset Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fiber fra Gigabit
    Sendt: 08-Juni-2021 kl. 09:48
Hej forum.

Jeg har en fiber forbindelse fra Gigabit (1000/1000)Mbit. Jeg er også den heldige ejer af en UDMPro fra Ubiquiti. Den har 10Gbit fiber WAN tilslutning. Er det muligt at "bypasse" Gigabit's fibermodem, og tilslutte UDMPro direkte i fiberboks?
Har ringet til Gigabit, men deres 1st level supporter er ikke til meget hjælp her.


Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 14:18
Bare lige til info: Skulle det være muligt, så får du altså ikke 10 Gbit ud af det. De 10 GBit er *maximum* hastighed for din UDMPro - ikke *minimum* hastighed...

Så hvad er dit formål med at udskifte?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Sådanset Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sådanset Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 14:20
Ja det er jeg klar over Gigabit leverer også 5000/5000 mbit. Desuden ville jeg undgå fibermodemmet.
Til top
top20 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juni-2021
Sted: Hansen
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér top20 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2021 kl. 06:54
Hej 🙂

Det afhænger af hvordan din forbindelse er termineret.

På privat forbindelser bliver forbindelserne som regel termineret direkte i et fiber modem hvor man ikke selv uden at skulle skille leverandørens modem ad kan få adgang til fiberen. 

På erhvervsforbindelser termineres fiberen i et patchpanel, og her kan du i princippet uden problemer flytte fiberen til dit eget udstyr, det kan dog være at leverandøren bruger et specifikt vlan, dette skal jo så konfigureres på dit eget udstyr tilsvarende 👍

Ved ikke om det måske hjalp lidt, kan godt forstå at mange gerne vil bruge deres eget udstyr, men i værste fald kan udbyderen måske sætte deres modem i bridge mode, så burde du slippe for deres NAT regler og port begrænsninger osv. 
Til top
Sådanset Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sådanset Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2021 kl. 09:17
Fiber forbindelsen er termineret som "fibermodem" der er ingen NAT. WAN IP er fast med DHCP.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2021 kl. 09:21
 Hos TDC Net kan man bruge egen Router, Der termineres i en KAP boks, Fiberkonverter tilsluttes den, og Router tilsluttes konverter med en Rj 45 forbindelse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Sådanset Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sådanset Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2021 kl. 09:24
Ja det er korrekt, men det er jo det har har i forvejen. Det jeg forsøger, er at gå direkte i KAP boksen via min SFP fiberudgang på min router. Dermed undgå mediekonverteren.
Til top
top20 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juni-2021
Sted: Hansen
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér top20 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 16:51
Hvis du kan afmontere fiberkablet og forbinde stikket til den medieconverter i routeren og det ikke virker, skal du nok bare høre Gigabit hvilket VLAN de kører på, så burde der ikke være problemer.

Husk at IP adressen måske skal opsættes manuelt.
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Hvis du kan afmontere fiberkablet og forbinde stikket til den medieconverter i routeren og det ikke virker, skal du nok bare høre Gigabit hvilket VLAN de kører på, så burde der ikke være problemer.

Husk at IP adressen måske skal opsættes manuelt.

Check først din aftale med Gigabit.  Der kan være betingelser der siger nix pille ved fiberen, du skal bruge Gigabits mediekonverter og kun forbinde med ethernet.
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 21:51
Så vidt jeg er orienteret, så anvender Gigabit/Wizer GPON eller XGS-PON, hvorfor det er udelukket at benytte eget udstyr på fiberen
Til top
Sådanset Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sådanset Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 22:23
ja de bruger GPON. Okay har lige været inde og læse op på fibertypen.  Takker alle for svar
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu