recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebiograf 7.2.4 - Valg af højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebiograf 7.2.4 - Valg af højtalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tebbe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-April-2009
Sted: Søborg
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tebbe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebiograf 7.2.4 - Valg af højtalere
    Sendt: 13-Juni-2021 kl. 23:52
Hej alle

Jeg er i gang med at få lavet min første dedikeret hjemmebiograf, og der hvor jeg er aller mest i tvivl er valg af højtalere.

Budgettet er ca 100.000,- dkk (7.2.4 setup)
Jeg er mest til in-wall lige umiddelbart, men jeg vil stadig gerne høre alle anbefalinger.

Nogen siger at jeg skal gå M&K (Miller & Kreisel), andre anbefaler Martin Logan og jeg høre også at Klipsch skulle være gode. Det er så her at jeg gerne vil spørgs jer til råds, og jeg vil helst kun bede om personlig erfaring. Jeg er med på at lyd er subjektiv, men håber alligevel at jeg igennem jeres råd kan se et mønster.

Rummet er ca 25kvm. Lad mig høre hvad i tænker, og hvad i selv ville vælge.

På forhånd tak.


Redigeret af Tebbe - 13-Juni-2021 kl. 23:55
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 06:21
til det lille rum havde jeg nok mere kikket efter SA enheder
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 09:11
Som du selv er inde på, kommer du til at få ligeså mange svar som der er højttalermærker.

Kan du fortælle lidt om dine prioriteter og de gange du har hørt noget lyde præcis som du gerne vil have det?

Ting du skal overveje:
1. Hvor højt lytter du normalt til film? (Sætter krav til hvor højt de kan spille)
2. Hvor langt kommer du til at sidde fra højttalerne?  (Sætter krav til hvor højt de kan spille)
3. Hvordan kommer dit rum til at være akustisk?  (Hvis du har store refleksive flader fordi du ikke vil plastre væggene til med akustikpaneler, kan det være fordelagtigt at vælge højttalere med smallere spredning

Lige et godt råd: Hvis dér hvor du er allermest i tvivl er højttalerne, så har du enten MEGET godt styr på akustik og "biografteori", har købt dig til det eller undervurderer opgaven gevaldigt :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2021 kl. 10:31
Er det 100.000kr inkl alt?

Til indbygning er der dali phantom og Klipsch thx som jeg kender til

Ellers ville jeg nok kigge på


Og så ville jeg selv bygge 2-4 subwoofers eller finde nogle færdig byggede og en ekstern forstærker med indbygget DSP, f.eks behringer nx3000D eller nx6000D. SÅ meget mere bang for the buck og hvis de alligevel kan gemmes væk så behøver man ikke at gøre så meget ud af finish

EDIT: Jeg er også vild med procella P6 - de fylder heller ikke ret meget




Redigeret af Berdel - 14-Juni-2021 kl. 10:34
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2021 kl. 09:46
Har selv lige sat en 7.2.4 op i stuen.

Min første tanke er. Er du til horn (Klipsch) eller meget lyse Dali?
De indbyggede højttalere jeg har hørt fra Dali har skuffet mig.

I mine øre er de meget lyse og detaljeret, men bliver simpelthen for skingret ved højere volumen.

Jeg har selv en indbygs center fra B&O (Origin)
De kan helt klart anbefales! Få en pris på alle højtalere fra forskellige B&O forhandlere, der er stor forskel.

Ellers er B&W super I mine ører.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2021 kl. 09:19
Har selv et 7.1 setup med B&W CWM7.3 og CCM 663SR som spiller rigtigt godt. Mit eget valg var fordi det skulle integrere i en fjernsynsstue/dagligstue

Når det er sagt så synes jeg at inwall højttalere begrænser fremtidige udskiftningsmuligheder fordi det alt andet lige vil kræve en ombygning.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu