recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd, en tak op/ned ændrer alt dynamik?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd, en tak op/ned ændrer alt dynamik?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd, en tak op/ned ændrer alt dynamik?
    Sendt: 14-Juni-2021 kl. 21:32
Hvad hedder (hvis det overhovedet findes andre steder end i mit hoved) det fænomen der gør at skruer jeg lidt op får lyden bliver den pludselig “levende” og lidt ned igen så “dør” den ligesom

Der er som om der kommer mere hul igennem et enkelt sted mellem lav/høj og derefter bliver lyden enten højere eller lavere, men uden samme dramatiske udsving hvis jeg skruer yderligere op ned

Giver det mening?

Synes det svinger fra nummer til nummer og anlæg til anlæg hvornår musikken virkelig vækkes til live - så det er ikke en defekt i fx forstærker der gør det

Det er mest en oplevelse tror jeg Embarrassed
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2021 kl. 07:47
Den menneskelige hørelse er ikke lineær. Dvs hørelsen ændrer sig i takt med volume.


Det kan forklare noget af det. 

Andre forklaringer kan være støjgulvet i rummet. Hvis du har en larmende aircon dræber det alle de 'stille' lyde medmindre man skruer op så de har højere niveau end aircondition. 
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2021 kl. 10:30
Og en 3. forklaring kan være dine højttalere. Nogle modeller skal have noget "havre" før de åbner op, og spiller ikke lige så åbent ved lavere lydstyrker.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2021 kl. 16:39
Det er fletcher-munson/ equal loudnes kurverne du tænker på. Ørets følsomhed ændrer sig relativt til volumen:


Det er derfor at det lyder bedre når man skruer op. Desuden får du bedre dynamik fordi du kommer længere op over støjgulvet som Jonah_h nævner. 

Loudness-knappen der findes på nogle forstærkere forsøger at kompensere for dette når man spiller ved lavere volumen. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2021 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af floe floe skrev:

Og en 3. forklaring kan være dine højttalere. Nogle modeller skal have noget "havre" før de åbner op, og spiller ikke lige så åbent ved lavere lydstyrker.
Det er meget normalt. Har selv oplevet det med mine forrige højttalere. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu