recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny antenne fanger ikke DR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny antenne fanger ikke DR

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den gamle antenne, ... Var det en "ond lang satan", eller en "lille fimset" som den du har fået nu?

Hehehe ... Det må have været i "ond lang satan" kategorien, så! Men, vil dog indskyde, at den var meget gammel, og at alle vore naboer har en nyere "lille fims" som Danmarks-antenne. 

Vil prøve dit forslag med at pille SE antennen fra, men det tror jeg faktisk at jeg prøvede, da jeg satte den op, og det virkede svjh således, at den fangede både dansk og svensk, men stadig ikke DR og ej heller SVT's HD-kanaler, som jeg antager sendes fra Hörby.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 23:16
Ingen tvivl.om, at din antenne er problemet. Den har også et underligt udseende.
Få fat i en god, kraftig Triax-antenne, af den "gammeldags" slags, så bør du være kørende igen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ingen tvivl.om, at din antenne er problemet. Den har også et underligt udseende.


Sådan ser "moderne" antenne ud. Der har masser af gain (passiv egenforstærkning)

Den her fra Triax har 15 dB forstærkning

Her en "ond satan" fra Triax
Den har "kun" mellem 13 og 17 dB

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2021 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

...
 vi fanger både en masse TV2-kanaler, 6'eren, DK4 osv, men vi får ikke en eneste af DRs ind. Søger jeg manuelt på kanal 40 626.0 MHz er der 0% signal, nærmest som om der ikke ER nogen kanal!? Forstår det ærligt talt ikke.
Har du abonnement på TV2-kanalerne eller kan du bare se at de kan fanges af tuner?
Med digitale signaler er der marginal forskel på "ser OK ud" og "intet signal" 
Kan du evt. udlæse signalstyrke for at se om de ligger "lige på grænsen" - det kunne give et hint om problemet.
Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2021 kl. 16:56
Nååh ... idag startade jeg forfra, med helt nyt antennekabel i stedet for det gamle, og det hjalp - lidt. Nu "ser" min digitalbox 69 kanaler, deriblandt, som tidligere, en hel del danske Boxer-kanaler, som jeg alligevel ikke har abonnement til ... men stadig intet fra DR. Signalstyrken (eller "quality" som det noget misvisende hedder) ligger på mellem 50 og 60% på de danske. Det er selvfølgelig ikke imponerende, og det kunne en forstærker måske hjælpe med. Men søger jeg manuelt på kanal 40, 626 MHz står den og flukterer mellem 0 og ca. 50%. Det er nærmest som om, at jeg fanger en eller anden dansk tv-sender, som ikke sender MUX 1. Men det troede jeg de alle gjorde?

Anyway, jeg har lidt forskellige muligheder nu:

1) købe en forstærker,
2) købe en bedre antenne, eller
3) bytte de to antenner om, så den store gamle SE- antenne peger mod DK og omvendt.

Alternativt, vente på lavtryk og se om det bliver bedre (har læst at tv-signaler er følsomme overfor højtryk??)

Hvad synes I?

EDIT: Gennembrud! Indtil videre har jeg udelukkende brugt vores digitalbox i biografen som modtager, da det ikke betyder det store om jeg konstant laver kanalsøgninger som overskriver de gamle. Men nu prøvede jeg på vores tv, og satme om ikke 626 MHz bragede ind med 100%! Tuneren i tv'et er åbenbart bedre end den i digitalboxen. Lidt irriterende, da et af formålene med at kunne se dansk tv var at se fodbold med danske kommentarer på storskærm. Må lige overveje, om det er værd at skifte den ud, eller alligevel sætte en forstærker på antenne.

Men nu virker det sgu!!!!! Så foreløbig mange tak for hjælpen, gutter!! 


Redigeret af jacobe - 29-Juni-2021 kl. 17:49
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2021 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Må lige overveje, om det er værd at skifte den ud, eller alligevel sætte en forstærker på antenne.


En kvalitetsforstærker er mindst ligeså dyr som en ny boks.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2021 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Må lige overveje, om det er værd at skifte den ud, eller alligevel sætte en forstærker på antenne.

Antenneforstærker er lidt noget skrald. En antenne med passiv forstærkning er meget bedre. Den bruger ikke strøm og bliver aldrig slidt op.

Det kan jo også være kablingen ned til boksen det er galt med.

Da jeg hjalp naboen med ny antenne startede vi med at hive et 26” tv med op på loftet…..



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2021 kl. 00:14
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Nååh ... idag startade jeg forfra, med helt nyt antennekabel 
klip...
Hvad synes I?

EDIT: Gennembrud!  
klip...
nu prøvede jeg på vores tv, og satme om ikke 626 MHz bragede ind med 100%! 
Men nu virker det sgu!!!!! Så foreløbig mange tak for hjælpen, gutter!! 
Tag Digitalboxen op til TV, flyt TV antennekabel til box - Virker box nu? eller er den stadig dårlig?
Så ved du om der skal fejlsøges på kabel til Biograf.

God arbejdslyst
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu