recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Argon Alto 5 Mk2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Argon Alto 5 Mk2

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Argon Alto 5 Mk2
    Sendt: 02-Juli-2021 kl. 19:54
 Jeg har fået nye højttalere Argon Alto 5 mk 2, ikke fra hifiklubben da man kan få dem billigere et andet sted end hifiklubben.

Ville ud og lytte når man ikke mere skulle bruge mundbind før jeg opgraderede, men nåede at købe et sæt Mackie Mr524 som spiller godt.

Nu blev det så muligt og med et budget på 3000kr blev der lyttet til dali oberon 1 som ikke imponerede, Argon alto 5 mk 2 hængt op på en væg, med en nad m10 (20000kr) var ikke helt fair og hvordan lyder de når de ikke er hængt op på en væg, de spillede behaligt i toppen og bunden men der blev spillet lavt og fik ikke hørt længe nok og nok forskelligt musik

Argon kan købe på hifiklubbens hjemmeside og på deers egen og ja det er ikke hifiklubben   https://argonaudio.dk/  ;

Da jeg ikke fik hørt ordentligt på altoerne og da jeg så følgende på deres siden, at de har fri fragt på vare over 399kr og 30 dages fri returret som er bedre og gør dem billigere end ved køb via hifiklubben da de først har fri fragt ved 2000kr og mener at man selv skal betale ved returnering,købte jeg et sæt

Har en rigtig god forstærker rotel a11 tribute canare 4s11 højttaler kabel, isoacoustics 130 stander, en topping e30 dac wbc gotham kabel fra dacen og excellence usb kabel fra pcen til dacen.

I starten syntes jeg lyden var lidt lys og manglede lidt bas, for senere da jeg havde spillet på dem,vendet mig til lyden, at opleve de spiller meget harmonisk, en for prisen god bredde og dybde i lyden, til trods for prisen føles bassen for mig meget naturlig og harmonisk uden den ofte fyldige bas,nedre mellemtone og en god følsomhed samt kontrol af bassen, bedre end dali spektor 1 som jeg har haft, som har en meget (lidt unaturligt) fyldig bund, behalig top (måske mere en hvad er naturligt) og en meget lav følsomhed ca 83db, med 4 ohm og mere end 2x100 watt rms og ca 2x 190 watt peak power er der nok power til alto 5'erne, også selv om nogen anser 86db i følsomhed, som højttalerne er opgivet til, at være i den lave ende, så er det trods alt bedre end ca 83 db som mine sidste passive højttalere havde, dali spektor 1 og 6 ohm (har set dem i en test målt til ca 81.5 db i følsomhed).

Med en pris på 1198kr skulle man tror deres svaghed var bassen samt at de IKKE kan spille højt, der tager man fejl, bassen føles meget harmonisk opgivet til 55hz -6db, passer til alle genre og lyder selvfølglig bedst når man spiller noget med godt optaget bas (kvaliteten) og de gør det også  ved høj lydstyrke, hvor de samtidig bevare en god balance, de bliver ikke ubehalig at lytte til med mit anlæg med mindre man spiller noget dårligt optaget musik meget højt imens man sidder tæt på højttalerne (skrivebord).

Mellemtonen som jeg ikke har skrevet så meget om er for nogen kun 1198kr dyre højttaler, åben og klar og let at forstå, lyder ikke mudret med mindre optagelsen er dårlig, mine alto'er er ikke vinklet indaf mod lyttepositionen for at undgå for meget top så der kan man sikkert for nogen forbedringer ved at vinkle dem både i melletonen og i diskanten

Man for utroligt meget for pengene som tweak.dk og lyd & billede (man skal have et abonnemnet for ast læse hele testen) også skriver i deres test af den aktive version af alto 5'erne som koster næsten det dobbelte, selv roste højttalere som dali spektor 1 og mission lx 2 (første version) lyder ikke bedre




Redigeret af gasolin - 02-Juli-2021 kl. 20:06
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:


Argon kan købe på hifiklubbens hjemmeside og på deers egen og ja det er ikke hifiklubben   https://argonaudio.dk/  ;

Nej, men det er tæt på, det er samme ejere.

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

og en meget lav følsomhed ca 83db, med 4 ohm og mere end 2x100 watt rms og ca 2x 190 watt peak power er der nok power til alto 5'erne

Hvor får du den effekt fra?
Din Rotel leverer 50W i 8 ohm og 74 W i 4 ohm, med mindre at du har lyst til at lytte til forvrænget lyd

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Med en pris på 1198kr skulle man tror deres svaghed var bassen samt at de IKKE kan spille højt, der tager man fejl, bassen føles meget harmonisk opgivet til 55hz -6db

Prisen har vel intet at gør med om de kan spille bas, men størrelsen på højttaleren?
HVorfor de vælger at opgive -6db frekvensen er en smule underligt, idet højttalere normalt opgives til -3db.
At bruge -6 db giver selvfølgelig et "pænere tal"

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Man for utroligt meget for pengene som tweak.dk og lyd & billede (man skal have et abonnemnet for ast læse hele testen) også skriver i deres test af den aktive version af alto 5'erne som koster næsten det dobbelte, selv roste højttalere som dali spektor 1 og mission lx 2 (første version) lyder ikke bedre


Men, lyden af de aktive Alto er helt anderledes end i dine passive?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 22:36
Højtalerne er billige og derfor forventer man ikke bas og høj lydtryk. Ofte er det -3db og -10 db 
Spektor 1 59hz +/- 3 db mackie mr524 57hz -3db og 45hz -10db

Ja de aktive højtaler spiller sikkert anderledes,dog stadig ikke studio monitors med forstærker til distanten og bas enheden (bi amping), de har kun 2x40 watt

 Jeg ved ikke hvor du for den 74watt  i 4 ohm fra da rotel ikke opgir effekten i 4 ohm



https://www.hifinews.com/content/rotel-cd11a11-tribute-cd-playerintegrated-amplifer-lab-report



Min konklusion er at det er imponerende at argon kan lave nogen højttaleer til kun 1198kr incl fragt og det er gratis at returnere dem, man skal ikke betale for fragten tilbage, der spiller så harmonisk og samtidig kan spille højt og stadig lyde rent (mere end fornuftigt).

Med en fornuftig forstærker som kan være argons egen (den der ligner en anden forstærker fra nad til forveksling) en nad c316bee, f.eks en af de små rotel ra 01-03 eller måske en rega io (selvfølgelig mere sjovt hvis man har omkring 75-100 watt rms i 4 ohm) for man en super god lyd til en yderst fornuftig pris, som sagtens kan konkurrerer med de mindste fra dali spektor, mission lx samt wharfedale diamond 220



Redigeret af gasolin - 02-Juli-2021 kl. 22:59
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2021 kl. 23:21
Har også været glad for de Argon højtalere som jeg har haft. Det er dog de aktive versioner fra octave serien
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2021 kl. 23:25
Man for utroligt meget for pengene med argon

Lige nu trækker en Fosi Audio BT20 A dem og gør det super 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu