recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Wifi 6 Mesh System ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Wifi 6 Mesh System ?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2021 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Det tager udgangspunkt i min egen installation. Den er på nogle måder lidt vild, men jeg har slet ikke taget hul på IoT bølgen endnu og i takt med at hver stikkontakt og alt muligt andet i fremtiden skal på nettet så syntes jeg det er ganske realistisk for vores hustand.

Men det "Skal" alle ens stikkontakter, pære og termostater, gadiner mm jo heller ikke nødvendigivis. 
Det bliver mere og mere udbredt jovist. Men tror også der er mange, for hvem, det går op for at det på ingen måde er nødvendigt at gøre dem smarte. 
Fx vaskemaskine, opvaskemaskinen, kaffe maskinen. Disse apperater kræver jo en menneskelig indgriben før de kan udføre deres opgave. 
Så hvad pokker er pointen i at du kan sige "OK google, lag en kop kaffe" når en Siemens indbygningskaffemaskine fx kræver at den skal køre et rense program ved opstart og i øvrigt også kræver en kop skal stå klar og at der er vand i vandtanken (Hvis den ikke er forsynet med vand) Det er jo komplet ondsvagt. 

Stikkontakter, her sætter du vel bare sådan en EVE eller HUE adapter i som du kan styre? Disse køre på Zigbee ligesom det meste andet IoT så det er jo ikke noget der optager WiFi det er kun deres bridge der gør dette. Og HUE bridge kan kun køre trådet. 

Nu kender jeg jo ikke dig og ved derfor ikke hvor stor din familie er og hvor stort et hus i bor i. Men har godt nok svært ved at tro at 100+ enheder skulle være repræsentativt for flertallet i befolkningen om 5 år. 

Her hjemme er vi mig og mine 2 børn. Og vi har 12 WiFi klienter og 6 trådet clienter. 

Det hele er styret i en 92m² 4 værelses lejlighed af en centralt placeret Netgear Nighthawk X6 R8000. Alt efter hvor jeg er i min lejlighed så kan jeg se omkring de 10 netværk målt både på iPhone og på min ene PC med dedikeret WiFi PCI kort via WiFi analyzer. 

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Helt overordnet har jeg det dog lidt stramt med trådløse mesh enheder (eller mere gammeldags repeatere for den sags skyld). Det er mest fordi jeg ser det som spild at alt data sendes flere gange.

Jeg har det præcist ligesom dig. Da jeg boede i hus med min daværende kone havde vi også et setup bestående af 2 kablet ASUS AC-68U og kunne heller ikke drømme om at køre trådløst.
Men det skyldes nu mest at for at køre trådløst så kræver det at du sætter din WiFi mesh enhed inden for rækkevide af den første. Dette er ikke nødvendigt når du køre trådet. Her kan du sætte den længere ude og derved få bedre dækning. 
Fordelen ved både ASUS AiMesh og Netgear Orbi er at de kan købe både trådet backend og trådløst :)
Og i følge nørdoteket så skulle Orbi være virkelig gode til at gøre dette trådløst!
Skulle jeg skifte min Nighthawk ud så blev det uden tvivl et sæt Orbi. De er også kønne at kigge på. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu