recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - B&W CM2 Højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

B&W CM2 Højtalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jacob WH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jacob WH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: B&W CM2 Højtalere
    Sendt: 24-August-2021 kl. 04:34
Hej Jacob her.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Jeg har nogle B&W CM2 højtalere, jeg indtil videre har kørt over en NAD surround forstærker, men nu vil jeg hellere køre dem kun i stereo over en almindelig stereo forstærker. Er der nogle der kan sige mig hvilken NAD eller Denon forstærker, der passer med mine højtalere?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           På forhånd tak.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2021 kl. 19:56
Alle NAD eller Denon forstærkere ville kunne spille på dine højttalere.
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2021 kl. 20:21
jeg har cm5 og havde en nad 50w det klarede den ikke så godt
Til top
Gofiland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gofiland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2021 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Hej Jacob her.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Jeg har nogle B&W CM2 højtalere, jeg indtil videre har kørt over en NAD surround forstærker, men nu vil jeg hellere køre dem kun i stereo over en almindelig stereo forstærker. Er der nogle der kan sige mig hvilken NAD eller Denon forstærker, der passer med mine højtalere?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           På forhånd tak.

Dine CM2'ere ser ud til at være ok følsomme, 89db, så de fleste forstærkere vil kunne drive dem. Mit bud ville være at Denon, med deres lydsignatur, vil passe godt til dem, men det er smag og behag, hvilken man foretrækker. En Rega Brio ville sikkert lyde rigtig godt på dem, men det kommer an på budgettet, som du ikke nævner noget om.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2021 kl. 11:29
Måske en rotel a11 tribute
Til top
Jacob WH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jacob WH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2021 kl. 21:39
Jeg tænker dog forstærkeren ikke skal have for få vat. 
Prisen må højest være 10.000 kr., så der skulle være rigelige muligheder for en god forstærker.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2021 kl. 22:09
Fuldstændig lige meget med wattene, bare der groft sagt er nok

Trækker mine Mission LX3 MKII med en sabaj A20 a og den trækker dem fint (8 ohm dykker ned til ca 4.1 ohm og har en opgivet følsomhed på 88db) 

CM2 kan fås til omkring 2000kr, jeg tænker det vil gi mere med ander højtaler og forstærker


4000kr + det du kan få for dine cm2 eller beholder du dem bare og spare de penge 

Audiolab 6000a  (cd transporten for super anmeldelse af Theaudiophileman) https://www.dba.dk/stereoanlaeg-audiolab-6000a/id-1080979605/


Redigeret af gasolin - 26-August-2021 kl. 19:28
Til top
Jacob WH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2021
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jacob WH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2021 kl. 19:07
Ah dog dog.
Jeg vil dog ikke af med mine højtalere. Det er meget svært at få bedre højtalere specielt til sangstemmer end mine.

Det jeg bare vil er at finde en forstærker, der vil passe perfekt til mine højtalere. Og i den forbindelse ved jeg dog, at forstærkeren skal kunne levere de vat, som højtalerne er på. Ellers dur det ikke.
Men det er heller ikke så meget lydmæssig, at jeg snakker om vat. For selvfølgelig, den gode lyd skal man bruge sine øre til at høre hvad der lyder godt. Og sådan er det.

Jeg kan bare se på nettet, at CM serien er ved at være udgået. I den forbindelse er det bare om man så skal gå på dba, og se om man kan finde den rigtige forstærker der. Vel og mærket om man ved hvad den rigtige forstærker er, eller om man kan gå i HI-FI-Klubben og købe en der.

Jeg ved nemlig også, at der er visse forstærkere og højtalere, der tit og ofte er lavet til hinanden. 
Jeg ved bare ikke og har aldrig undersøgt, hvilken stereo forstærker der passer til mine højtalere.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2021 kl. 19:53
Nej forstærkeren skal ikke levere de watt højttalerne er på




B&W Matrix 805 3.1 sæt med sub 7500kr https://www.dba.dk/hoejttaler-bw-matrix-805/id-1080810796/

Kan godt lade sig gøre at få et sæt cm til en del under 10000kr eller et sæt B&W matrix

De forstærker jeg nævner kan stadig anbefales 


Redigeret af gasolin - 26-August-2021 kl. 20:01
Til top
Gofiland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gofiland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2021 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Det jeg bare vil er at finde en forstærker, der vil passe perfekt til mine højtalere. Og i den forbindelse ved jeg dog, at forstærkeren skal kunne levere de vat, som højtalerne er på. Ellers dur det ikke.
Men det er heller ikke så meget lydmæssig, at jeg snakker om vat. For selvfølgelig, den gode lyd skal man bruge sine øre til at høre hvad der lyder godt. Og sådan er det.
 
Watt'ene er ligegyldige, næsten, den skal være strømstærk nok. Men i og med at dine højttalere er nemme at drive, så vil enhver god forstærker på 40-50 watt nemt kunne drive dem. En Rega IO eller en Rega Brio er virkelig musikalske forstærkere, de vil bestemt passe godt til CM'erne. Men du skal sætte dig lidt ind i, hvad du ønsker af lyd. Neutral, Varm osv. osv. Læs test af dine højttalere. 

Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Jeg kan bare se på nettet, at CM serien er ved at være udgået. I den forbindelse er det bare om man så skal gå på dba, og se om man kan finde den rigtige forstærker der. Vel og mærket om man ved hvad den rigtige forstærker er, eller om man kan gå i HI-FI-Klubben og købe en der.

Igen, læs op på, hvilken karakteristik dine højttalere har og tænk over, hvilken lydprofil du vil have. Hvilke tilslutninger søger du, pladespiller? Indbygget DAC, Roon Ready osv.

Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Jeg ved nemlig også, at der er visse forstærkere og højtalere, der tit og ofte er lavet til hinanden. 
Jeg ved bare ikke og har aldrig undersøgt, hvilken stereo forstærker der passer til mine højtalere.
Det ved kun du, du skal finde ud af, hvilken lyd du foretrækker. 

Rotel A11 Tribute (5495,-), som Gasolin nævner
Rega Brio (5995,-) f.eks.
Cambrigde Audio CXA61 (6995,-)
Marantz PM6007 (4349,-)


Tror du vil få det maksimale ud af dine højttalere med en forstærker i 4-6000,- klassen. 10000,- er ikke nødvendigt for at få dem til at yde.






Redigeret af Gofiland - 26-August-2021 kl. 21:36
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2021 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:


Jeg vil dog ikke af med mine højtalere. Det er meget svært at få bedre højtalere specielt til sangstemmer end mine.

Hvilke andre har du prøvet med?


Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Det jeg bare vil er at finde en forstærker, der vil passe perfekt til mine højtalere. Og i den forbindelse ved jeg dog, at forstærkeren skal kunne levere de vat, som højtalerne er på.

Watt, en måleenhed for energi opkaldt efter James Watt, som effektiviserede dampmaskinens opbygning og dermed blev en vigtigt brik i den industrielle revolution.
Vat, er noget HELT andet....

Hvor mange Watt forstærkeren kan levere er en ting, hvor mange Watt en forstærker kan levere er noget andet (og meget mere komplekst!)
I bund og grund er det t spørgsmål om forstærkeren kan lavere den effekt der skal til for at spille ved det lydniveau der efterspørges.
Dine CM2 er opgivet til en anbefalet forstærkereffekt på 50 til 120 Watt, det betyder ikke at en 200W forstærker er "no-go" og at en 2x40W er forbudt land.

En forstærker skal bare kunne levere masser af uforvrænget effekt og så kan man skruer op til lige før enhederne "slår i bund". Denne test er dejlig......
http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Med hensyn til rigtigt mange B&W højttalere, så har de en rigtig grim impedans og ikke mindst store udsving i fasedrej i effekttrækket. Det er svært for mange forstærkere at levere mange Ampere ved en stor fasevinkel, så derfor kan det være svært at finde ordentlige forstærkere til B&W højttalere som ikke får bassen til at "mudre".
Netop derfor fraråder jeg ofte at købe B&W højttalere, da man har brug for en dyr forstærker, for at få det optimale ud af B&W højttalere. For de fleste vil det være bedre at bruge flere penge på (andet end B&W) højttalere og købe en billigere forstærker.


Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Jeg kan bare se på nettet, at CM serien er ved at være udgået. I den forbindelse er det bare om man så skal gå på dba, og se om man kan finde den rigtige forstærker der. Vel og mærket om man ved hvad den rigtige forstærker er, eller om man kan gå i HI-FI-Klubben og købe en der.

Om højttalerne er udgået eller ej, har ingen betydning for, hvor man kan købe forstærker.
Mine højttalere er udgået for længst, så jeg køber ud fra det jeg har god erfaring med og har de features jeg efterspørger.


Oprindeligt skrevet af Jacob WH Jacob WH skrev:

Jeg ved nemlig også, at der er visse forstærkere og højtalere, der tit og ofte er lavet til hinanden. 


Hvilke?


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu