recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spg. til opsætning c1 65"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spg. til opsætning c1 65"

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vistrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spg. til opsætning c1 65"
    Sendt: 28-August-2021 kl. 14:43
Hej Gutter,

Jeg har bestilt et 65" LG C1. Jeg har lidt småting jeg er i tvivl om, som jeg håber I kan hjælpe mig med. TV'et skal spille sammen med en ældre Onkyo 508 forstærker (burde måske skiftes?) samt 2 x miniopods og en c8 Dali sub. Jeg påtænker at købe en ps5 når muligt. Dertil har jeg et apple tv som jeg gerne vil styre alt igennem. 

1. Hvordan ville I opsætte dette? Jeg tænker ift. HDMI kabler. Skal alt udstyr køres til reciever og derefter ét HDMi kabel til TV?

2. Jeg vil gerne udnytte HDMI 2.1. Hvordan ved jeg om mine nuværende kabler understøtter 2.1? Hvis jeg vil udnytte 2.1 kan jeg vel ikke køre alt igennem min reciever? 

Hjælp en fortabt uvidende sjæl :)
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 15:23
Ældre Reciver, den er vel næppe UHD kompatibel, så du kan ikke tilslutte en ATV til den og få UHD på TVet, den skal så direkte på TVet, men så er spørgsmålet kan TVet videreføre multikanal lyd til Reciveren via ARC.
Kablerne. Hvis der står 2160 på displayet når ATV er stillet til det, så er det UHD.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4428
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 15:30
Hvis signalet køres igennem receiveren, så skal den understøtte HDMI 2.0a for 4K60 HDR og HDMI 2.1 for 4K120 HDR. Ellers falder signalet fra PS5 tilbage på laveste fællesnævner i kæden.

Hvis du forbinder PS5 til TV først og så videresender lyd til receiver med HDMI ARC, så får du højest 2.0 PCM. Din receiver skal så lave et LFE signal til subwooferen ud af dette. Der bør ikke bruges bitstream på en spilkonsol da det medfører forsinkelse på spillyd.

Hvis du vil have både højeste video- og lydformat/kvalitet, så skal du enten have en receiver med HDMI 2.1 passthrough (hvis alt skal igennem receiver) eller en receiver med eARC på HDMI 2.0 (hvis afspillere/konsol tilsluttes TV først).

Hvis du ikke allerede er bekendt med det, så er der mange problemer, sågar defekter, med de første HDMI 2.1 receivere.


Redigeret af Rasmus Larsen - 28-August-2021 kl. 15:31
Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vistrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 18:31
Tak for svar. 

Hvis jeg forbinder alt til receiver og dernæst TV til receiver via HDMI arc så vil jeg vel få den gode lyd men "blot" full HD? 

... Og så vente til der er en god og ordentlig receiver på markedet der kan tage HDMI 2.1 for så at få 4K? Den er alligevel så gammel at en udskiftning snart er på plads. 


Redigeret af Vistrup - 28-August-2021 kl. 20:05
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 22:23
Der vil videreføres 2.0 lyd ikke andet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vistrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der vil videreføres 2.0 lyd ikke andet.

Ja, fra tv signal men vel ikke fra Apple tv, ps5 mv.?
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2021 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der vil videreføres 2.0 lyd ikke andet.

Og når lydsystemet består af et sæt minipods og en subwoofer, er det også rigeligt…..



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vistrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2021 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der vil videreføres 2.0 lyd ikke andet.

Og når lydsystemet består af et sæt minipods og en subwoofer, er det også rigeligt…..



Klaus

Det er vel kun på alm tv at det er 2.0? Går ud fra jeg får fuld lyd på ps5 og Apple tv hvis det køres i receiver. Er klar over jeg kun har stereo, men overvejer at opgradere til surround. 


Redigeret af Vistrup - 29-August-2021 kl. 20:47
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4428
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 06:16
Du går glip af både 4K og HDR, hvis du kører signalerne igennem receiver først. Jeg synes da, at det er et stort kompromis, når der ikke er surround i opsætningen pt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu