recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAD T757 – hvad nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAD T757 – hvad nu?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 21:44
Ofte er mange af de chipsset der benyttes de samme, så med al sandsynlighed, så er decoderchippen i en AVR-S650H blot sat til kun at dekode ud i 5.1, da receiveren ikke har specs til mere. Den skal jo stadig kunne afkode film med 7.1 lydspor, så der er absolut ingen økonomi i at producerer chipsset til et lille antal receivere.

Denon vs. NAD snakken er en smagssag. NAD'erne har en styrke i måden at spille på, hvis man altså er til det. Andre bryder sig ikke om det. Personligt har jeg altid foretrukket Denon, når det kommer til surround. Synes de har bedre styr på detaljerne, og kan tweakes til et bedre resultat, hvis man igen er til den slags. To-kanals falder de lidt igennem, men det gør de fleste receivere op mod en basal to-tre tusinde kroners integreret amp.

Du skal dog højere op i Denon modellerne, for at matche 757'eren i styrke. Noget 3 eller 4 tusind serie Denon er mere det korrekte grundlag at sammenligne på. Det der spares på først for at holde en lav pris på en receiver er udgangstrinene. Alt det andet halløj (netværk, bluetooth, etc.) skal ofte være med for at trække købere til, så der er ikke mange kroner tilbage til 5 eller 7 udgangstrin.
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 08:56
Når det gælder den rene lyd er der nok ikke sket det helt store. Men hvis du også gerne vil høre musik og bruge den som stereo forstærker, så ville jeg nok holde fast i din nuværende T557. 

Jeg skiftede selv fra en receiver i mellemklassen (4- 5000kr.) og til en NAD T778 her i foråret. Og jeg har hørt mere musik det sidste halve år, end jeg har gjort de foregående 10 år tilsammen. Jeg har fået glæden ved at høre musik tilbage. Så hvis du også gerne vil høre musik, så synes jeg du skal beholde den, hvis alternativet er en receiver i mellemklassen. 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

Jeg har ovenstående surround-receiver, som jeg indtil videre har været mægtig glad for, men nu har jeg opgraderet resten af systemet til 4K, som man ikke kan sende igennem T757. 
Kan se på diverse Google at T757 findes i V1 og V2 udgaver, hvor forskel vist er med eller uden HDMI ARC.
Har din model ARC? 
For kan du så ikke sende kilde direkte i TV, og sende lyd fra TV til receiver via ARC? 
Mvh. JørgenT
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Ofte er mange af de chipsset der benyttes de samme, så med al sandsynlighed, så er decoderchippen i en AVR-S650H blot sat til kun at dekode ud i 5.1, da receiveren ikke har specs til mere. Den skal jo stadig kunne afkode film med 7.1 lydspor, så der er absolut ingen økonomi i at producerer chipsset til et lille antal receivere.

Denon vs. NAD snakken er en smagssag. NAD'erne har en styrke i måden at spille på, hvis man altså er til det. Andre bryder sig ikke om det. Personligt har jeg altid foretrukket Denon, når det kommer til surround. Synes de har bedre styr på detaljerne, og kan tweakes til et bedre resultat, hvis man igen er til den slags. To-kanals falder de lidt igennem, men det gør de fleste receivere op mod en basal to-tre tusinde kroners integreret amp.

Du skal dog højere op i Denon modellerne, for at matche 757'eren i styrke. Noget 3 eller 4 tusind serie Denon er mere det korrekte grundlag at sammenligne på. Det der spares på først for at holde en lav pris på en receiver er udgangstrinene. Alt det andet halløj (netværk, bluetooth, etc.) skal ofte være med for at trække købere til, så der er ikke mange kroner tilbage til 5 eller 7 udgangstrin.

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Når det gælder den rene lyd er der nok ikke sket det helt store. Men hvis du også gerne vil høre musik og bruge den som stereo forstærker, så ville jeg nok holde fast i din nuværende T557. 

Jeg skiftede selv fra en receiver i mellemklassen (4- 5000kr.) og til en NAD T778 her i foråret. Og jeg har hørt mere musik det sidste halve år, end jeg har gjort de foregående 10 år tilsammen. Jeg har fået glæden ved at høre musik tilbage. Så hvis du også gerne vil høre musik, så synes jeg du skal beholde den, hvis alternativet er en receiver i mellemklassen. 

Tak for rigtig brugbar feedback, begge to. Thumbs Up

@Tweaky: Som  jeg læser det, så mener du ikke, at der der vil være nogen hørbar forskel på de to Denon'er, da chipsættet er de samme – der er blot de to kanalers forskel? Ift. styrke, så er mit hjemmebiorum som sagt ret småt, 4x3 meter ca., så jeg vil måske ikke tabe det store, når receiveren alligevel ikke skal spille et kæmpe rum op? Jeg vil ikke sige, at jeg mærkede nogen giga forskel, da jeg for 5 år siden gik fra en Onkyo TX-SR707 til en T757 ifm. opgradering til HD, men omvendt vil jeg da være ked af en tynd og slap lyd til musikken. Det er måske også sat på spidsen?

@Morten: Jeg har en kæmpe musiksamling, men jeg har småbørn, så jeg bliver ikke den store dedikerede stereolytter foreløbig. Jeg har faktisk primært brugt receiveren til surround-musik i form af SACD, BD og DVD. På sigt, når børnene passer sig selv noget mere, vil jeg gerne tilbage til lænestolen og stereo, men det er ikke vildt aktuelt lige nu, med mindre man pludselig har tid til at læne sig tilbage og sætte en plade på. Det er godt nok længe siden, jeg har haft den mulighed.

Så umiddelbart er løsningen måske en god mellemklasse surround-receiver til den kommende håndfuld år, og så opgradere til noget større og mere stereo-fokuseret, når der er gået en håndfuld år mere?
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

Jeg har ovenstående surround-receiver, som jeg indtil videre har været mægtig glad for, men nu har jeg opgraderet resten af systemet til 4K, som man ikke kan sende igennem T757. 
Kan se på diverse Google at T757 findes i V1 og V2 udgaver, hvor forskel vist er med eller uden HDMI ARC.
Har din model ARC? 
For kan du så ikke sende kilde direkte i TV, og sende lyd fra TV til receiver via ARC? 

Godt spørgsmål. Min projektor har ARC-funktion, men T757'eren, det ved jeg ikke. Er der en måde at finde ud af det på, som ikke inkluderer at indkøbe og trække 5-6 meter HDMI? :) Det bliver også absolut helvedesprojekt at trække endnu 10 meter HDMI fra min projektor i loftet, men hvis det virker, kunne det jo klart være løsningen.


Redigeret af danishdrummer - 07-September-2021 kl. 11:04
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 11:06
Det står som regel i manualen om der er ARC.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 11:14
Jeg tror det ikke, er i hvert fald ikke faldet over det i menuen. Og, i øvrigt, min projektor understøtter kun ARC, ikke eARC, så det vil stadig max blive et dårligt komprimeret 5.1-signal, den leverer (jeg tror stadig kun den vil spytte 2.0 ud, som den gør via S/PDIF, men det er en anden snak).
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 11:28
Fejl

Redigeret af Munch - 07-September-2021 kl. 11:29
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

Jeg tror det ikke, er i hvert fald ikke faldet over det i menuen. Og, i øvrigt, min projektor understøtter kun ARC, ikke eARC, så det vil stadig max blive et dårligt komprimeret 5.1-signal, den leverer (jeg tror stadig kun den vil spytte 2.0 ud, som den gør via S/PDIF, men det er en anden snak).
Ser ud til at V2 med nyt HDMI board (men ikke 4K) med ARC er kommet i 2013:
Så hvis din er 10 år gammel, må det nok være en V1. Wink
Fordel ved HDMI ARC er at der er båndbredde nok til HD lyd, som S/PDIF ikke har.
Men hvis projector ikke understøtter det, er det jo ligegyldigt. LOL
Mvh. JørgenT
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

Jeg tror det ikke, er i hvert fald ikke faldet over det i menuen. Og, i øvrigt, min projektor understøtter kun ARC, ikke eARC, så det vil stadig max blive et dårligt komprimeret 5.1-signal, den leverer (jeg tror stadig kun den vil spytte 2.0 ud, som den gør via S/PDIF, men det er en anden snak).
Ser ud til at V2 med nyt HDMI board (men ikke 4K) med ARC er kommet i 2013:
Så hvis din er 10 år gammel, må det nok være en V1. Wink
Fordel ved HDMI ARC er at der er båndbredde nok til HD lyd, som S/PDIF ikke har.
Men hvis projector ikke understøtter det, er det jo ligegyldigt. LOL

Er det ikke kun eARC, der understøtter ukomprimeret HD-lyd? Standard ARC har jo meget laver båndbredde.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2021 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

Er det ikke kun eARC, der understøtter ukomprimeret HD-lyd? Standard ARC har jo meget laver båndbredde.
Jo, ser ud til du har ret, jeg huskede forkert Confused
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu