recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste plads i Imax Aarhus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste plads i Imax Aarhus

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste plads i Imax Aarhus
    Sendt: 21-September-2021 kl. 23:02
Skal ind i IMAX-Aarhus og se Dune..
Det er første gang i Imax-salen.
Er der nogen der har anbefalinger til bedste siddeplads 
for bedste oplevelse? 
Ning
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2021 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Skal ind i IMAX-Aarhus og se Dune..
Det er første gang i Imax-salen.
Er der nogen der har anbefalinger til bedste siddeplads 
for bedste oplevelse? 

Standarden for biografer er, at pladserne 2/3 nede i salen er "instruktørens plads". Så kan man rykke frem og tilbage afhængigt af om man vil have det større eller mindre.
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2021 kl. 16:22
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før, og jeg begiver mig ellers lidt i filmbranchen og ved en del om biografer. 

Som jeg forstår det er lyden ofte optimeret til at være bedst omkring midt i salen.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2021 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Nickamburi Nickamburi skrev:

Det har jeg godt nok aldrig hørt om før, og jeg begiver mig ellers lidt i filmbranchen og ved en del om biografer. 

Som jeg forstår det er lyden ofte optimeret til at være bedst omkring midt i salen.
Har også læst nogle dokumenter fra Dolby som viser det samme - kan søge efter dem.

Men jeg er ikke i branchen. Har blot viden fra kurser og diverse late-night internet browsings, så kan tage fejl.

EDIT: https://professional.dolby.com/siteassets/cinema-products---documents/dolby-atmos-specifications.pdf

Der nævnes 2/3 flere steder som dét punkt som bruges som reference for højttalerplacering.


Redigeret af Jonas_h - 22-September-2021 kl. 17:05
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2021 kl. 13:32
Række G midtfor
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2021 kl. 18:39
Thumbs Up
Ning
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2021 kl. 19:38
Er der atmos kan man jo se rækken hvor speakers peger lodret ned og hvor det er vinklet.

I imperial er det forreste atmos vinklet tilbage, midt peger lige ned og bagerste vinklet frem. Og tænker midten er logisk, og så har man bedste plads
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2021 kl. 21:04
Det står altsammen i specifikationen (jeg linkede til tidligere).

Reference listening position: 2/3 af salens længde.


Til top
andmm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2021 kl. 19:34
lige med Imax vil jeg anbefale og side relativt tæt på skærmen. For at kunne opleve det store billede.
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2021 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af andmm andmm skrev:

lige med Imax vil jeg anbefale og side relativt tæt på skærmen. For at kunne opleve det store billede.
Hvorfor lige med Imax og ikke andre biografer?

At opleve det store billede argument gør sig vel gældende for alle biografer? 
.....
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2021 kl. 21:35
Min opfattelse er at netop iMax er mindre kritisk. Hvis det er en rigtig Imax film, så synes jeg at have læst, at der er specielle krav til netop lyd. Mener også at have læst at Imax KBH netop på reducere antallet af sæder pga. højere krav til lyd.
Hvis det er film med 3D briller, vil du opleve at læderet "kind of" sig mod dig, når du har brillerne på. Jeg har prøvet at sidde i siden, en enkelt gang, og var overrasket over, hvor god en oplevelse det stadig var. Men forsøger dog altid at få VIP pladser midt for lærredet :) Men det er en fed oplevelse. Når først du har set en rigtig Imax film.... vil du ikke se andet.... Vær opmærksom på lydtryk.... Det kan være voldsomt, afhængig af typen af film. Kan ikke huske om det var en Marvel eller starwars, hvor der være en længere sekvens lavfrekvent lyd, som faktisk påvirkede synet.... !!!!

Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu